Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Podążając po linii – ćwiczenia grafomotoryczne Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny Niniejszy scenariusz obejmuje ćwiczenia o charakterze grafomotorycznym, polegające na kreśleniu po linii bez odrywania ręki. Tego typu zabawy kształtują koordynację wzrokowo-ruchową dziecka i są doskonałym przerywnikiem podczas przedszkolnych aktywności. Cele główne: • rozwijanie motoryki małej, • obniżanie napięcia mięśniowego dłoni, • eksperymentowanie graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem, • kształtowanie koordynacji oko–ręka. Cele szczegółowe: • ruchowe przejście labiryntu/trasy na różne sposoby, • uczestnictwo w zadaniach grafomotorycznych, • malowanie po linii palcami, • kreślenie po linii za pomocą pasteli, pisaka i zakreślacza, • tworzenie prac z wykorzystaniem kalki ołówkowej, • przerysowywanie obrazka. Środki dydaktyczne: taśma malarska, stoper, karty pracy, farby do malowania palcami, pastele, pisaki, zakreślacze, kalka ołówkowa. Wprowadzenie do zajęć: krok za krokiem – zabawa ruchowa Wychowawca za pomocą taśmy malarskiej umieszcza na podłodze zawiły labirynt linii. Ważne, aby zaznaczona trasa miała swój początek i koniec oraz by nie dało się jej przejść na skróty lub przerwać. Zadaniem wychowanków jest pokonanie wyznaczonej trasy w jak najkrótszym czasie. Ćwiczenie to można urozmaicić poprzez dodatkowe utrudnienia: konieczność przebycia drogi tip-topami (krok za krokiem), za pomocą kroku dostawnego, na jednej nodze itp. Zakręcona linia. Działanie z użyciem farby Zdobyte doświadczenie we wcześniejszym działaniu ruchowym wychowankowie wykorzystują w zabawach stolikowych. Tym razem najmłodsi stają przed wyzwaniem pokonania trasy palcem po kartce. Przed rozpoczęciem zadania podopieczni maczają palec wskazujący w farbie do malowania dłońmi, a następnie, bez odrywania go od kartki, pokonują wyznaczoną trasę. Pofalowana nitka. Działanie z użyciem pasteli Wychowawca przygotowuje różnokolorowe pastele, a każde z dzieci wybiera swój ulubiony kolor. Następnie bez odrywania ręki poprawia nakreśloną na kartce linię – w ten sposób powstaje barwna nić, do której należy dorysować igłę. Domeczki. Działanie z użyciem zakreślaczy Prowadzący rozdaje grupie zakreślacze. Tym razem na dzieci czeka karta z dużym szlaczkiem stworzonym bez odrywania ręki. Zadaniem podopiecznych jest podążanie zakreślaczem po wyznaczonym przez linię torze. Po ukończonej pracy dzieci uzupełniają wnętrze powstałych domów zgodnie z poleceniami nauczyciela. 1. Każdy domek ma dach w tym samym kolorze. 2. Drugi, trzeci i ostatni dom mają po trzy okna. 3. Tylko w pierwszym domu brakuje drzwi. 4. W drugim domu w oknach powieszone zostały firanki w jasnym kolorze. Po wykonaniu ćwiczenia wychowawca sprawdza prace najmłodszych. Po schodach. Działanie z użyciem pisaków Nauczyciel rozdaje dzieciom pisaki. Ich zadaniem jest wspięcie się po ogromnej liczbie stopni. By tego dokonać, muszą bez odrywania ręki wyruszyć na wycieczkę śladami zaznaczonymi przez linię. Ile trudu przyniesie ta wędrówka? A może czyjaś ręka zasapie się tak, że przerwie wyprawę? Ćwiczenie to wykonujemy w ograniczeniu czasowym (jedna minuta na przejście planszy). Po zakończeniu zabawy wychowawca sprawdza jakość uzupełnionego zadania. Kalkomania. Działanie z użyciem ołówka. Dzieci otrzymują ołówki wraz z kalką lub arkuszami papieru śniadaniowego. Ich zadaniem jest przerysowanie na ich powierzchnie wybranych przez siebie obrazka lub kolorowanki. Z powstałych prac tworzymy przedszkolną Galerię Linii Nieprzypadkowych.