Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 12 KWIETNIA 2019
Spór zbiorowy
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (t.j. Dz.U. z 2019 r.
poz. 174 ze zm.),
• Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu
społecznego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2232 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie warunków
wynagradzania mediatorów z listy ustalonej przez ministra właściwego do spraw pracy
(Dz.U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2673).
Zgodnie z art. 7 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych spór ten w przedszkolu istnieje od
dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący interesy pracownicze do pracodawcy z żądaniami,
jeżeli pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie
krótszym niż trzy dni.
Podmiotem reprezentującym interesy pracownicze jest związek zawodowy, zatem to on występuje
do dyrektora przedszkola z żądaniami, które mogą dotyczyć:
• warunków pracy,
• płac,
• świadczeń socjalnych,
• praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo
zrzeszania się w związkach zawodowych.
Ustawa nie precyzuje formy wystąpienia strony pracowniczej na drogę sporną, zatem może ona być
dowolna, nie wyłączając wysłania listu elektronicznego (e-maila) lub nawet ustnego zwrócenia się
do pracodawcy. Zalecana jest jednak forma pisemna, ponieważ tylko ona daje pewną możliwość
udowodnienia, że żądanie do pracodawcy zostało faktycznie wniesione.
W przypadku, gdy związek zawodowy reprezentujący interesy pracownicze wystąpi do pracodawcy
z żądaniem dotyczącym jednej z przywołanych sfer, dyrektor może zareagować na dwa sposoby:
• uwzględnić złożone żądania, np. płacowe, przyznając pracownikom podwyżki w wysokości
wnioskowanej przez związek zawodowy, w terminie wskazanym w żądaniu związku;
oczywiście w takim wypadku nie ma już przedmiotu sporu, bowiem żądania zostały
uwzględnione, a zatem sam spór zbiorowy nie powstaje,
• odmówić uwzględnienia żądań organizacji związkowych, a w takim przypadku w zakładzie
pracy, czyli przedszkolu, powstaje spór zbiorowy.
Warto zauważyć, że Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych nie nakłada na pracodawcę
obowiązku ustosunkowania do wysuniętych żądań. Dyrektor nie musi kierować do organizacji
związkowych żadnego pisma, z którego wynikałby stosunek pracodawcy do konkretnych żądań
wniesionych przez związki zawodowe. Ustawa w art. 7 stanowi jedynie o nieuwzględnieniu
wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż trzy dni, a zatem w
przypadku, gdy ze strony dyrektora nie będzie żadnej reakcji w tym terminie, uznać należy, że
żądania nie zostały uwzględnione i doszło do faktycznego wszczęcia sporu zbiorowego.
Całkowite ignorowanie organizacji związkowych nie jest jednak dopuszczalne i rodzi po stronie
dyrektora określone konsekwencje. O ile brak odpowiedzi na żądania organizacji związkowych
może być po prostu uznany za ich nieuwzględnienie, otwierające drogę do dalszych czynności w
ramach sporu, w tym do akcji strajkowej, o tyle dalsze czynności wymagają już działania po stronie
dyrektora, z którego nie może on zrezygnować. Zgodnie z art. 26 Ustawy o rozwiązywaniu sporów
zbiorowych kto w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją:
1) przeszkadza we wszczęciu lub w prowadzeniu w sposób zgodny z prawem sporu
zbiorowego,
2) nie dopełnia obowiązków określonych w tej Ustawie
– podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Zadaniem dyrektora jest zatem ścisłe przestrzeganie procedury prowadzenia sporu zbiorowego, aby
nie zostać oskarżonym o niedopełnienie obowiązków przewidzianych w Ustawie.
Podmiot zgłaszający spór, czyli organizacja związkowa, może uprzedzić w swoim wystąpieniu do
pracodawcy, że w razie nieuwzględnienia żądań zostanie ogłoszony strajk. Dzień zapowiedzianego
strajku nie może jednak przypadać przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia sporu.
Należy dodać, że w przypadku, gdy na drogę sporu zbiorowego wystąpiło odrębnie kilka
organizacji związkowych, które nie utworzyły wspólnej reprezentacji, to należy przyjąć, że doszło
do zainicjowania kilku odrębnych sporów zbiorowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy organizacje
wystąpiły z różnymi żądaniami, czy też ich żądania są tożsame. Jeżeli jednak żądania się
pokrywają, to w takim wypadku zasadne jest prowadzenie rokowań jednocześnie z udziałem
wszystkich organizacji związkowych, niezależnie od tego, czy utworzyły one wspólną reprezentację
związkową.
Wysunięcie przez stronę związkową nowego żądania w trakcie sporu należy traktować jako
zgłoszenie nowego sporu, który musi być rozpatrywany od początku, a zatem od fazy rokowań.
Rokowania
Obowiązek prowadzenia rokowań wynika z art. 8 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.
Zgodnie z tą regulacją pracodawca niezwłocznie podejmuje rokowania w celu rozwiązania sporu w
drodze porozumienia, zawiadamiając równocześnie o powstaniu sporu właściwego okręgowego
inspektora pracy.
Z tego przepisu wynika bezwzględny obowiązek podjęcia rokowań przez pracodawcę, od którego
nie może się on uchylić, a kolejnym obowiązkiem jest konieczność zawiadomienia inspektora
pracy.
Nie ma natomiast ściśle określonego terminu na rozpoczęcie rokowań. Z treści art. 8 wynika
jedynie, że muszą one zostać podjęte „niezwłocznie”, a więc w takim terminie, aby pracodawcy nie
można było poczynić zarzutu zwłoki w rozpoczęciu rozmów ze związkami zawodowymi. Do
zachowań niedopuszczalnych należą zatem:
• odmowa rozpoczęcia rokowań,
• odmowa udzielenia stosownych informacji, niezbędnych do przeprowadzenia rokowań,
• prowadzenie rokowań w sposób wykazujący brak zainteresowania pracodawcy w
zakończeniu sporu,
• taktyka polegająca jedynie na przewlekaniu sporu,
• odmowa podpisania protokołu rozbieżności.
Zauważyć natomiast należy, że Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych nie zawiera żadnych
regulacji wskazujących na sposób prowadzenia rokowań: nie określa częstotliwości spotkań
organizacji związkowych z pracodawcą ani sposobu prowadzenia tych spotkań czy też zasad
protokołowania. Ma to określone konsekwencje, bowiem w praktyce wszystkie te kwestie muszą
zostać wypracowane przez strony właśnie podczas spotkania. Dyrektor może zatem przejąć w tej
kwestii inicjatywę do zaproponowania konkretnych rozwiązań, np. spotkań o określonych
godzinach, jeżeli strona związkowa zgodzi się na taką, a nie inną propozycję.
Brak formalnej procedury prowadzenia rokowań powoduje również, że dyrektor nie może
zakwestionować składu delegacji biorącej w nich udział. Ta kwestia, z przyczyn organizacyjnych,
powinna jednak zostać podniesiona już na pierwszym spotkaniu – ustalenie składu delegacji, a
przede wszystkim ustalenie liczebności delegacji organizacji związkowej ułatwia prowadzenie
rokowań.
Warto też pamiętać, że Ustawa nie wyklucza możliwości udziału w rokowaniach także osób spoza
danego zakładu pracy. Mogą one zatem brać udział, jako członkowie delegacji, np. w charakterze
obserwatorów rokowań.
Rokowania kończą się podpisaniem przez wszystkie strony porozumienia, a w razie jego
nieosiągnięcia – sporządzeniem protokołu rozbieżności ze wskazaniem stanowisk stron.
Mediacja
Jeżeli strona, która wszczęła spór, podtrzymuje zgłoszone żądania, spór ten prowadzony jest z
udziałem osoby dającej gwarancję bezstronności, zwanej mediatorem, którego strony sporu
zbiorowego ustalają wspólnie. Może nim być wyłącznie osoba z listy ustalonej przez ministra
właściwego ds. pracy w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi oraz organizacjami
pracodawców, reprezentatywnymi w rozumieniu Ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych
instytucjach dialogu społecznego.
Lista mediatorów jest dostępna na stronie www.dialog.gov.pl. Jeżeli strony sporu zbiorowego nie
dojdą do porozumienia w sprawie wyboru mediatora w ciągu pięciu dni, dalsze postępowanie jest
prowadzone z udziałem mediatora wskazanego, na wniosek jednej ze stron, przez ministra
właściwego ds. pracy.
Co istotne, mediatorom na czas prowadzenia mediacji przysługuje zwolnienie od pracy. Łączny
wymiar tego zwolnienia w roku kalendarzowym nie może jednak przekraczać 30 dni.
Wynagrodzenie należne mediatorowi oraz zwrot poniesionych kosztów przejazdu i zakwaterowania
określa umowa zawarta przez mediatora ze stronami sporu zbiorowego. Zasady wynagradzania
mediatorów określa z kolei Rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania mediatorów z
listy ustalonej przez ministra właściwego do spraw pracy. Regulacja § 1 tego Rozporządzenia ustala
wynagrodzenie mediatora w wysokości:
1) 388 zł za pierwszy dzień mediacji,
2) 311 zł za drugi dzień mediacji,
3) 235 zł za trzeci i każdy następny dzień mediacji.
Umowa zawarta przez mediatora ze stronami sporu zbiorowego może jednak określić wyższe
wynagrodzenie.
Ustawa nie określa w konkretny sposób zasad prowadzenia mediacji przez mediatora, jednak
zawsze występuje on w charakterze przewodniczącego procesu mediacji. Jego zadaniem jest przede
wszystkim umożliwienie stronom nieskrępowanej wypowiedzi, nie jest natomiast arbitrem,
rozstrzygającym kwestie sporne między nimi. Ponadto ma on obowiązek wyznaczania terminów
kolejnych spotkań stron sporu i poszukiwania rozwiązań zaistniałego konfliktu. Ponieważ Ustawa
nie wyposażyła mediatora w żadne władcze kompetencje, musi on wykonywać swoje zadania,
polegając wyłącznie na umiejętności prowadzenia spotkań w sposób, który ma zbliżyć stanowiska
obydwu stron i doprowadzić do podpisania oczekiwanego porozumienia. Gdy porozumienie nie
zostanie wypracowane, należy sporządzić protokół rozbieżności ze wskazaniem stanowisk stron.
Czynności tych dokonuje się przy udziale mediatora. Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego
spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.
Bibliografia:
• Komentarz do ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych [w:] Zbiorowe prawo pracy.
Komentarz, red. K.W. Baran, WK 2016.
• J. Żołyński, Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Komentarz. Wzory pism, WKP
2012.