Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Metody nauki czytania
i pisania w przedszkolu
Joanna Szymczak
Metoda Glenna Domana
Metoda Glenna Domana
Od słowa do książki
Nauka czytania metodą Glenna Domana odbiega – i to w znacznym stopniu – od
koncepcji tradycyjnych. Niektórzy uważają ją za kontrowersyjną. Dlaczego zatem
Doman? Otóż jest to propozycja efektywnej nauki czytania – szybko i ze zrozumieniem.
Sprawdziła się m.in. w nauce dzieci z poważnymi uszkodzeniami mózgu. Aby osiągnąć
najlepsze rezultaty, należy przestrzegać ustalonych zasad pracy z podopiecznym.
Pierwsza z nich głosi, że nauka czytania powinna być zarówno dla dziecka, jak i jego
nauczyciela wspaniałą zabawą, przygodą, z której oboje czerpią radość. Druga zasada –
programowa – proponuje wczesne rozpoczęcie nauki czytania – najlepiej w przedziale
wiekowym od pierwszego do trzeciego roku życia. Amerykański fizjoterapeuta tłumaczy to
łatwością i naturalnością przyswajania w tym okresie życia przez mózg wszelkich informacji.
Ostatnia zasada, o jakiej należy pamiętać podczas nauki czytania metodą Glenna Domana, to
fakt, że nie kontrolujemy poziomu wiedzy dziecka. Zamiast tego stwarzamy mu okazję do
wykazania się umiejętnościami podczas rozwiązywania zaistniałych trudności i problemów.
Nauka czytania metodą Glenna Domana to pięć etapów, występujących kolejno po sobie.
Pojedyncze słowa
Wprowadzamy 15 słów z najbliższego otoczenia dziecka, takich jak: mama, tata, imię dziecka.
To najtrudniejszy etap w procesie nauki czytania. Odbywa się on metodą prezentacji bitów –
prezentujemy maluchowi plansze z napisami, trzy razy w ciągu dnia, nie dłużej niż sekundę.
Napisy wykonujemy na kartonie o wymiarach 10 cm x 60 cm i piszemy na nim litery. Mają być
one w kolorze czerwonym i mieć wysokość 8 cm, należy zachować jednocentymetrowy
margines. Z czasem litery stopniowo zmniejszamy i zmieniamy kolor na czarny. Przygotowanie
tych materiałów nie wymaga od nauczyciela wielkich nakładów finansowych. Cechuje je
prostota, ale co ważniejsze uwzględniają możliwości i ograniczenia narządu wzroku dziecka.
Należy jednak pamiętać o przygotowywaniu ich przed rozpoczęciem zajęć. Na dalszym etapie
nauki zapoznajemy przedszkolaków z 20 nowymi słowami, które po tygodniu wymienia się na
nowe wyrazy. Następnie codziennie dodajemy po jednym nowym słowie i jednocześnie
odkładamy jedno stare – wcześniej poznane. Autor nazywa to procesem wycofywania.
W trakcie nauki dziecko nie powtarza wyrazów. Pod koniec tego etapu potrafi przeczytać ok.
150 słów. Należy pamiętać, aby podczas sesji unikać pokazywania – jeden po drugim –
wyrazów rozpoczynających się na tę samą literę.
Wyrażenia dwuwyrazowe
Kiedy dziecko opanuje podstawowy zasób słów, przechodzimy do następnego etapu. Tworzymy
wyrażenia ze znanych mu wyrazów. Na bazie kolorów podstawowych wprowadzamy kilka
przymiotników. Następnie tworzymy wyrażenia z użyciem kolorów oraz karty z ilustracjami.
Proste zdania
To stosunkowo łatwe włączenie nazwy czynności do wyrażenia dwuwyrazowego. Powstają
wówczas krótkie, bardzo proste zdania.
Rozbudowane zdania
Na tym etapie dziecko zaczyna czytać zdania wyrażające bardziej złożone myśli.
Wprowadzamy też czasowniki, rzeczowniki oraz przyimki: w, na, do, ze itd. Stopniowo, aby nie
zniechęcić dziecka, przechodzimy od zdań czterowyrazowych do dłuższych, pamiętając
o zmniejszeniu wielkości liter, zwiększeniu liczby słów na kartce oraz zmianie koloru czcionki
z czerwonego na czarny.
Książki
Maluch opanował już pierwsze słowa, wyrażenia i zdania. Przychodzi czas na czytanie
odpowiedniej książki. Przedszkolak jest gotowy zmierzyć się z dużą liczbą słów na stronie
swojej pierwszej książeczki. Musimy pamiętać, aby była ona odpowiednio przygotowana
i ciekawa. Na początek powinna zawierać od 50 do 100 słów. Jej każde zdanie zamieszcza się
na osobnej stronie, podobnie jak ilustracje, natomiast litery powinny mieć wysokość ok. 2 cm.
Książeczki dla dzieci łączymy w cykle tematyczne, które dotyczą ich najbliższego otoczenia, np.
przedszkola, rodziny czy zabaw. Z czasem, gdy dziecko robi postępy, chętnie się bawi i uczy,
przystępujemy do nauki alfabetu. Robimy to również metodą prezentacji plansz z literami.
Kącik do nauki czytania
Metoda Glenna Domana jest adresowana w dużej mierze do dzieci od trzeciego roku życia. Im
wcześniej rozpoczniemy naukę czytania, tym więcej czasu pozostawimy dziecku na
doskonalenie techniki i umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wprowadzenie elementów
metody Domana do praktyki przedszkolnej, gwarantuje dzieciom wspaniałą przygodę i zabawę
w czytanie. Aby realizować naukę czytania tą metodą, musimy pamiętać o stworzeniu
odpowiednich warunków. Należy przygotować w sali specjalny kącik, w którym razem będziemy
bawić się i pracować. Gromadzimy w nim wszystkie niezbędne do nauki czytania materiały.
W kąciku mogą znaleźć się: wizytówki, koperty z rozsypanką literową imion przedszkolaków,
ściana pełna liter, czyli tablica – tak jak w metodzie dr Ireny Majchrzak – ze wszystkimi literami
alfabetu: małymi i wielkimi, pisanymi i drukowanymi, tablica z wizytówkami imion dzieci, koperty
zawierające ilustracje oraz podpisy do nich, wyrazy podwójne do zabawy w dobieranie par,
ruchomy alfabet do manipulowania. Tak wyposażony kącik jest zawsze atrakcyjny. Dzieci
chętnie podejmują w nim różnego rodzaju działalność i zaspokajają ciekawość związaną
z czytaniem. Kiedy po pewnym czasie dzieci zaczynają podejmować próby samodzielnego
czytania, wprowadzamy ciekawe zabawy i ćwiczenia doskonalące tę umiejętność. Można
wyznaczyć dzieciom ścianę, na której przyczepimy prezentowane wyrazy. Można też bawić się
w wyszukiwanie odpowiedniego wyrazu spośród innych i dopasowywanie obrazków do
wskazanych napisów. Zabawy i ćwiczenia powinny być dla dzieci chętnych – to ważne, aby
nikogo nie zmuszać, a jedynie zachęcać!
Propozycje zabaw
Wizytówek używamy w szatni, łazience, wkładamy je do teczek z pracami, podpisując prace
dzieci itp.
Zabawy z wizytówkami
Rozdajemy wizytówki „na chybił trafił”.
Jedno dziecko nie dostaje wizytówki
i zaczyna jej szukać. Zabiera wizytówkę
ze swoim imieniem koleżance/koledze,
która/który teraz sam musi znaleźć
swoją. Można też wyznaczyć dziecko
mające inną wizytówkę, aby poszukało
swojej, wymieniając tę, którą ma.
Dziecko, które ją otrzymało, kontynuuje
zabawę
Nauczyciel podnosi do góry jakąś
wizytówkę i wydaje polecenie.
Właściciel wizytówki je wykonuje, np.
„Podskocz trzy razy lub poszukaj
i podaj mi czerwony klocek”.
Dzieci siedzą w kole. Każde trzyma
w rękach swoją wizytówkę. Na
umówiony znak nauczyciela (np.
klaśnięcie), dzieci podają sobie
wizytówki z rąk do rąk. Na drugi znak
(np. dwa klaśnięcia) przestają sobie
podawać wizytówki, odczytują je –
rozpoznają tą, którą mają w ręku.
Zabawa trwa tak długo, jak chcą tego
dzieci.
Umieszczamy wizytówki na ścianie
w taki sposób, aby dziecko, stojąc pod
wizytówką, nie zasłaniało jej. Można je
wykorzystywać podczas sprawdzania
obecności lub w zabawach ruchowych.
Dzieci w kole otrzymują przypadkowe
imiona. Zadaniem rozpoczynającego
zabawę jest wręczenie wizytówki jego
właścicielowi. Teraz ten gracz ma dwie
wizytówki, dlatego niepasującą znów
oddaje jego właścicielowi itd.
Kilka wizytówek układamy w ręce jak
talię kart. Dziecko wybiera jedną
i czyta, do której koleżanki/którego
kolegi ona należy.
Wizytówki rozrzucamy na dywanie.
Dzieci biegają, starając się je omijać.
Na umówiony sygnał szukają i stają
przy swoim imieniu.
Dzieci siadają w parach naprzeciw
siebie ze swoimi wizytówkami.
Przedstawiając się sobie, demonstrują
wizytówkę: „Ja jestem Ania”. Następnie
wymieniają się wizytówkami. Po
przyjrzeniu się zapisowi imienia kolegi
wszyscy odkładają wizytówkę w
oddalone miejsce i wracają. Na sygnał
nauczyciela wybrane dziecko stara się
odnaleźć wizytówkę dla swojej
koleżanki/swojego kolegi.
Dzieci siedzą ze swoimi wizytówkami,
każde ma do dyspozycji kilka pionków
(mogą to być też klocki) do
zaznaczania liter. Nauczyciel pisze na
tablicy rzeczownik. Dzieci, w których
imieniu występują litery tego
rzeczownika, zgłaszają ten fakt
i zaznaczają pionkiem/klockiem na
wizytówce występujące w wyrazie
podstawowym litery. To dziecko, które
pierwsze zaznaczy wszystkie litery
swego imienia, wygrywa. Wyrazy do
gry mogą proponować same
przedszkolaki.
Zabawa z krzesełkami
Na oparciach krzesełek znajdują się imiona
dzieci. Krzesełka są ustawione w kręgu.
Każdy siada na swoim i przygląda się, kto
siedzi obok niego i na innych krzesłach.
Następnie dzieci chodzą dookoła
utworzonego kręgu i na dźwięk (np.
tamburyna lub przerwę w muzyce) siadają
na tym krzesełku, przy którym akurat się
zatrzymały. Próbują odgadnąć na czyim
krześle siedzą.
Zabawa w skreślanki
Nauczyciel na dużym arkuszu wypisuje
imiona wszystkich dzieci biorących udział
w zabawie. Dzieci kolejno podbiegają
i flamastrem skreślają swoje imię.
Zabawa w bingo
Każde dziecko otrzymuje jeden ze znanych
mu wyrazów. Nauczyciel czyta wybrane
słowo głośno, a dziecko patrzy i porównuje,
czy ma taki sam wyraz jak nauczyciel.
Zabawa z balonami
W zabawie bierze udział parzysta liczba
dzieci. Potrzebne są kolorowe balony.
Dzieci otrzymują zawieszone na tasiemkach
wyrazy i dobierają się parami tak, aby
utworzyć napis bądź zdanie.
Szukaj obrazka
Jedno z dzieci dysponuje bankiem liter. Na
stole znajduje się wiele różnych obrazków.
Bankier wybiera literę, a pozostali gracze
starają się znaleźć jak najwięcej obrazków
rozpoczynających się tą literą. Kto nazbiera
najwięcej, zostaje bankierem. Litera raz
wybrana nie bierze już udziału w następnej
rundzie.
Zabawa w bank
Nauczyciel ma wyrazy wykorzystywane
w sesjach migawkowych. Każdy
z uczestników (także nauczyciel) ma
plansze podzieloną na cztery pola i cztery
figury do umieszczaniu na tych polach. Do
zabawy potrzebna jest kostka, na ściankach
której znajdują się obrazki będące treścią
wyrazów u bankiera. Dzieci rzucają kostką,
następnie mówią „stop”, gdy zobaczą wśród
prezentowanych przez nauczyciela wyraz,
który jest podpisem do wyrzuconego
obrazka. W przypadku prawidłowej
odpowiedzi dziecko umieszcza figurę-punkt
na swojej planszy, w przypadku pomyłki –
figurę umieszcza bankier. Wygrywa ten, kto
pierwszy ułoży cztery figury na planszy.
Zabawa w sklep
Nauczyciel sprzedaje, np. rysunki, kupujący
nie potrafią mówić, więc posługują się
napisami.
Najważniejsze!
Pozwalajmy dzieciom popełniać błędy, bo to one są motorem do odnoszenia
sukcesów. Porzekadło, że „Na błędach człowiek się uczy”, jest
ponadczasowe!