Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 29 MARCA 2019
Zapowiedź kontroli sanepidu
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Czy kontrola sanepidu powinna być zapowiedziana w placówce niepublicznej, tak aby dyrektor mógł być na niej obecny? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie jedynie w przedszkolach kontrole te są przeprowadzane bez zapowiedzi?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 59),
• Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 475 ze zm.),
• Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.).
Inspektor sanitarny kontrolujący przedszkole ma prawo wstępu do niego jako zakładu pracy oraz do wszystkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w jego skład, a także do przedszkola jako obiektu użyteczności publicznej oraz wszystkich pomieszczeń wchodzących w jego skład, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Według art. 25 ust. 1 pkt 2–4 ww. Ustawy podczas kontroli w przedszkolu inspektor sanitarny może także:
• żądać pisemnych lub ustnych informacji, wzywać i przesłuchiwać osoby,
• żądać okazania dokumentów i udostępniania wszelkich danych, a także
• pobierać próbki do badań laboratoryjnych.
Wszelkie te czynności może podejmować w związku z przeprowadzaną kontrolą przedszkola. Stosownie do art. 27 ww. Ustawy jeżeli podczas kontroli zostaną stwierdzone naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, wówczas inspektor nakaże, w drodze decyzji, usunięcie wskazanych uchybień w ustalonym terminie. Jeżeli kontrola wykaże, że naruszenie wymagań higienicznych i zdrowotnych spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia podopiecznych przedszkola i pracowników, wówczas inspektor nakaże zamknięcie jednostki. Decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Artykuł 38 ust. 1 ww. Ustawy przypomina także, że kto utrudnia lub udaremnia działalność organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, podlega karze aresztu do 30 dni, karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Orzekanie w sprawach o ww. czyny następuje w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się art. 48 Ustawy Prawo przedsiębiorców. Zgodnie z ust. 1 tej regulacji organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Od tej zasady istnieje wyjątek przewidziany w ust. 4 pkt 11 przywołanej regulacji, na podstawie którego w wyjątkowych sytuacjach, kiedy istnieje bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska, inspektor sanepidu nie musi zapowiadać swojej kontroli. Dla ważności przeprowadzonej kontroli nie ma zatem znaczenia, czy dyrektor jednostki będzie w niej obecny. W razie jego braku zawsze jest obecna osoba go zastępująca.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM