Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Rodzaj zagrożenia Symptomy Procedura
Cukrzyca Hiperglikemia
• nudności, wymioty, zmęczenie, ospałość, częste oddawanie moczu, ból brzucha, ból w klatce piersiowej, trudności z oddychaniem, szybki oddech, ciężki oddech, zapach acetonu z ust, zaburzenia świadomości, osłabienie 1. Powiadom o tym dyrektora przedszkola lub inną osobę przez niego wyznaczoną.
2. Bezzwłocznie podejmij kontrolę poziomu cukru gleukometrem.
3. Podaj dodatkową insulinę, tzw. korektę.
4. Zadzwoń do rodziców dziecka w celu ustalenia dalszych kroków postępowania
Hipoglikemia
• bladość skóry, nadmierne pocenie się, zmiany nastroju (nadmierna płaczliwość, kłótliwość, kapryśność, wesołkowatość), nadpobudliwość, osłabienie zdolności koncentracji, uczucie głodu, agresywność, drżenie, zawroty lub ból głowy, zaburzenia pola widzenia, nudności, zaburzenia mowy, rozszerzenie źrenic, przyspieszenie akcji serca, utrata przytomności 1. Niezwłocznie powiadom dyrektora przedszkola lub inną osobę wyznaczoną przez niego.
2. Dokonaj pomiaru poziomu cukru we krwi.
3. W sytuacji niskiego poziomu cukru podaj dziecku pożywienie o wysokim indeksie glikemicznym, np. wodę z glukozą lub cukrem, słodki sok, cukierek lub baton.
4. O problemie bezzwłocznie powiadom rodziców dziecka, podjęcie dalszych kroków uzależnij od ich decyzji
Epilepsja
(atak uogólniony)
Dziecko upada na podłogę, odgina ciało do tyłu, następu-je u niego szczękościsk, a gałki oczne zwracają się ku górze, w dalszej kolejności pojawiają się drgawki, czasem oddanie moczu i kału
1. Bezzwłocznie ułóż dziecko w pozycji bocznej bezpiecznej w celu ochrony przed zakrztuszeniem; jeżeli nie jest to możliwe, pozostaw dziecko w pozycji na plecach.
2. Ochroń głowę, kręgosłup przed urazami, skaleczeniami o ostre przedmioty, nie podnoś głowy dziecka do góry.
3. Poprzez poluzowanie ubrania, zwłaszcza przy szyi, ułatw dziecku swobodne oddychanie.
4. Po ustaniu ataku powiadom o sytuacji dyrektora przedszkola, który poinformuje niezwłocznie o zajściu rodziców dziecka i wezwie pogotowie.
5. Sprawdź, czy podczas ataku nie doszło do mimowolnego oddania przez dziecko kału lub moczu; udziel dziecku pomocy w przywróceniu czystości
Atak astmy
Może być spowodowany alergią lub innym czynnikiem, np. nagłym oziębieniem ciała czy wpływem silnych emocji. Podczas ataku dochodzi do nagłego skurczu oskrzeli i oskrzelików. Ich zwężenie oraz obrzęk błony śluzowej utrudniają wydychanie powietrza z płuc, dlatego też dziecko odczuwa duszność. Zaczyna oddychać z coraz większym trudem, wydaje z siebie charakterystyczne odgłosy: świsty, furczenia, rzężenia, może do tego dołą-czyć suchy kaszel. Inne obja-wy:
• chore dziecko ogarniają lęk i podenerwowanie, które wzmagają zapotrze-bowanie na tlen, atak astmy się nasila,
• dziecko ma trudności z mówieniem, jego tętno jest przyspieszone,
• odruchowo przyjmuje charakterystyczne pozy-cje, np. podpiera się rę-kami o stół lub parapet,
• jego skóra staje się blada, oblewa się potem, sinieje
1. Przede wszystkim zachowaj spokój, zdenerwowanie może nasilić niekorzystne objawy ataku.
2. Zapewnij dziecku wygodną pozycję, łagodnie przemawiając, uspokój dziecko.
3. Rozepnij ubranie pod jego szyją.
4. Poleć otwarcie okna w celu zapewnienia dostępu świeżego powietrza.
5. Jeżeli dziecko zostało przez rodziców wyposażone w środek rozszerzający oskrzela, a ty posiadasz odpowiednie upoważnienie, podaj go, wkładając końcówkę inhalatora do ust i psikając; dawkę odpowiednio stopniuj; początkowo podaj jedną, jeśli zaś po kilku minutach duszność nie ustępuje, zabieg należy powtórzyć.
6. Natychmiast usuń czynnik alergizujący.
7. Obserwuj chore dziecko do czasu przybycia rodziców oraz lekarza pogotowia
Krwawienie z nosa
• 1. Dziecko powinno wygodnie usiąść, umieszczając głowę w dole pomiędzy kolanami.
2. Nakaż, aby wypluło krew zgromadzoną w ustach i wydmuchało nos.
3. Poleć, aby ucisnęło skrzydełka nosa lub sam wykonaj tę czynność.
4. Postaraj się schłodzić czoło i kark dziecka, przykładając zimny kompres
Rozległe krwawiące
skaleczenie
• 1. Unieś skaleczoną kończynę do góry.
2. Do krwawiącego miejsca przyłóż jałowy opatrunek i uciskaj.
3. Jeżeli krwawienie nie ustaje, zamień przesiąknięty opatrunek na świeży, nie usuwając starego.
4. Wezwij pogotowie
Obce ciało w oku
• 1. Odchyl głowę dziecka do tyłu.
2. Podaj krople składające się z soli fizjologicznej.
3. Jeżeli pomimo podjętych działań problem nie ustępuje, przewiąż oczy dziecka opaską i natychmiast wezwij pogotowie
Oparzenie
• I° – oparzenia obejmują tylko naskórek, pojawiają się: zaczerwienienie skóry, czyli rumień, lekki obrzęk, bolesne pieczenie skóry,
• II°a – oparzenie obejmuje naskórek i część skóry właściwej, pojawiają się: zaczerwienie i obrzęk, pęcherze wypełnione żół-tawym płynem surowi-czym, silny ból,
• II°b – oparzenie obejmuje naskórek i skórę właściwą, pojawiają się: biała skóra z czerwonymi punktami (powierzchowna martwica), ból, który jest mniejszy niż w przypadku oparzenia w stopniu IIa, ze względu na uszkodzenie zakończeń nerwowych,
• III° – martwicy ulega cała warstwa skóry, oparzenie wywołuje bardzo silny ból, przy czym po-wierzchnia oparzonej skó-ry jest niewrażliwa na do-tyk; po wyschnięciu części martwiczej powstają białoszare lub żółte strupy,
• IV° – występują martwica wszystkich warstw skóry i uszkodzenie tkanek głę-biej położonych – mięśni, ścięgien, kości, narządów wewnętrznych; widać wtedy narządy wewnętrz-ne, mięśnie i ścięgna 1. Oceń stopień poparzenia oraz procent dotkniętego nim ciała.
2. Schładzaj oparzone miejsce pod bieżącą wodą co najmniej 15 min.
3. Jeżeli oparzenie jest rozległe, przekracza 10 proc. ciała dziecka, są to poparzenia III° lub IV° lub ból nie ustaje, wezwij pogotowie
Połknięcie żrącej
substancji
• O połknięciu żrącej substancji świadczyć mogą puste opa-kowania po substancjach chemicznych oraz dziecko, które sygnalizuje ból nad-brzusza, pieczenie w gardle utrudniające połykanie, a także rany oparzeniowe w obrębie jamy ustnej charakte-ryzujące się białym lub czar-nym nalotem
• 1. Wezwij pogotowie.
2. Oceń stan chorego dziecka, przytomność, oddech.
3. Spytaj o spożytą przez dziecko substancję, zabezpiecz etykiety tego produktu.
4. Jeżeli została wypita substancja o zasadowym odczynie, np. preparat do udrażniania rur, poleć dziecku wypić mleko, białka jaj kurzych w ilościach, które nie prowokują wymiotów; nie prowokuj wymiotów!
5. Jeżeli został wypity kwas, np. wybielacz do tkanin, niektóre kosmetyki, np. peelingi, kapsułki do prania lub do zmywania, poleć wypicie niegazowanej wody w ilościach, które nie prowokują wymiotów; nie prowokuj wymiotów!
6. Jeżeli nie jesteś w stanie zidentyfikować rodzaju substancji, postępuj tak, jak w przypadku spożycia przez dziecko substancji zawierających kwas
Porażenie prądem
• 1. Nie dotykaj dziecka, zanim nie odseparujesz go od źródła prądu; w tym celu wyjmij wtyczkę z gniazdka, używając do tego przedmiotu, który nie przewodzi prądu, odłącz bezpieczniki.
2. Sprawdź stan porażonego dziecka, przytomność, oddech.
3. Wezwij pogotowie.
4. Jeśli dziecko nie oddycha, rozpocznij reanimację.
5. Sekwencję 30 ucisków na klatkę piersiową i dwóch oddechów ratujących życie powtarzaj do przybycia pogotowia lub do odzyskania przez dziecko przytomności.
6. Jeżeli dziecko oddycha, ale jest nieprzytomne, ułóż je w pozycji bezpiecznej bocznej.
7. Czuwaj przy dziecku do przybycia lekarza
Uraz głowy
Obserwuj dziecko, jeżeli: bezpośrednio po urazie straci-ło przytomność; jest zdezo-rientowane, nie odpowiada w logiczny sposób na zadawane pytania; jest senne; wymiotuje lub zgłasza nudności; ma zaburzenia widzenia i/lub równowagi; wystąpiły drgawki
1. Natychmiast wezwij pogotowie.
2. Ułóż dziecko w pozycji bocznej bezpiecznej, czuwaj przy dziecku do przybycia lekarza
Krztuszenie się, dławienie
• Jeżeli dziecko pijąc, ssąc cu-kierka, połykając tabletkę, bawiąc się małym przedmio-tem, gwałtownie wciąga po-wietrze, ale nie może go za-czerpnąć, zaczyna się krztusić, kaszle, a jego twarz staje się blada
• 1. Włóż zgięty palec do ust dziecka i spróbuj wygarnąć dławiącą treść z jamy ustnej.
2. Jeżeli to nie pomaga: ułóż dziecko twarzą do podłogi, przekładając przez swoje zgięte kolano tak, aby jego głowę umieścić poniżej tułowia; uderzaj mocno dłonią pomiędzy jego łopatki ukośnym ruchem.
3. Jeżeli pojawią się u dziecka wymioty, przytrzymaj jego głowę, aby mogło wyrzucić z siebie całą treść pokarmową; połóż je na boku w bezpiecznej pozycji; wezwij pogotowie, pozostań przy dziecku do jego przybycia