Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Metody nauki czytania
i pisania w przedszkolu
Joanna Szymczak
Metoda analityczno-syntetyczna
Ewy i Feliksa Przyłubskich
Metoda analityczno-syntetyczna Ewy i Feliksa Przyłubskich
Od wyrazu do głoski
Ewa i Feliks Przyłubscy opracowali koncepcję metody analityczno-syntetycznej
o charakterze funkcjonalnym, wprowadzając pewne zmiany dla dzieci w wieku
przedszkolnym. Niektórzy nauczyciele pewnie pamiętają elementarz Litery i podręcznik Mam
6 lat, przeznaczony do nauki dzieci w wieku przedszkolnym. To właśnie tam znalazła swoje
zastosowanie metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym.
Nauka czytania w przedszkolu nie może opierać się na mechanicznym rozpoznawaniu
i składaniu liter. Twórcy metody wprowadzili zatem ogniwo pośrednie, jakim są sylaby
i elementy metody globalnej. Dzięki temu dziecko poznaje wyrazy związane z prezentowaną
mu ilustracją czy obrazkiem. Następnie wyszukuje i rozpoznaje je wśród innych. To bardzo
ważny etap w okresie przedliterowym. Sylaby to element pośredni w analizie i syntezie,
których zadaniem jest rozszerzenie tzw. pola czytania. Istotnym punktem wyjścia jest wyraz
znany dziecku, a nie litera, określa bowiem znane mu osoby, przedmioty czy zjawiska
występujące wokół niego. Autorzy metody zwracają szczególną uwagę na rozwijanie
spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej oraz rozwijanie słuchu fonematycznego
i umiejętności analizy słuchowej. Podczas zabaw i ćwiczeń z dziećmi należy utrwalać
umiejętności i kłaść nacisk na:
wyodrębnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie,
głoski w środku wyrazu,
liczenie głosek i budowanie schematu wyrazu, tzw. cegiełek,
różnicowanie głosek na samogłoski i spółgłoski,
modele wyrazów – ich odczytywanie jest zakończeniem okresu przedliterowego.
Poprzez różnego rodzaju formy aktywności wyrabia się u dzieci gotowość do nauki czytania.
Trzeba pamiętać, aby zadania były zawsze na miarę ich możliwości i zapewniały tym samym
rozwijanie właściwej motywacji emocjonalnej i intelektualnej. Z doświadczenia wiadomo, że
tempo pracy dzieci jest bardzo zróżnicowane, więc gotowość do nauki czytania także będzie
u każdego z nich na innym poziomie. Nauczyciele muszą zatem indywidualizować proces
edukacyjny swoich podopiecznych, zapewniając im w ten sposób najbardziej optymalne
warunki do zabawy i nauki.
Przechodząc do etapu wprowadzania liter metodą analityczno-syntetyczną Przyłubskich,
trzeba mieć na uwadze kolejne fazy tego procesu. Przyłubscy zalecają wprowadzanie każdej
nowej litery według określonego schematu:
1. Omówienie odpowiednio dobranej ilustracji. Główny element obrazka (później
wyodrębniony wyraz) nosi nazwę, która rozpoczyna się od głoski odpowiadającej
wprowadzanej literze.
2. Zwrócenie uwagi na wyraz podstawowy, z którego następnie wydziela się pierwszą
głoskę, by później utożsamić ją z wprowadzaną literą.
3. Analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego oraz wprowadzanie schematu
i modelu.
4. Wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, a później poszukiwanie jej
w innych wyrazach znanym dzieciom.
5. Prezentacja litery (wielkiej i małej) będącej podstawą zapisu wyodrębnionej z wyrazu
pierwszej głoski. Analiza poszczególnych elementów litery – zwrócenie uwagi na cechy
dystynktywne litery.
6. Wycięcie nowej litery z alfabetu ruchomego.
7. Rozpoznawanie nowej litery wśród innych liter, nie zawsze znanych dzieciom (źródło:
E.F. Przyłubscy, Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, s. 31).
Jak można zauważyć, analiza metodą Przyłubskich przebiega od wyrazu poprzez sylabę do
głoski. W przypadku syntezy mamy do czynienia z sytuacją odwrotną: głoska–sylaba–wyraz.
Trzeba pamiętać, że trzon tej metody stanowią: funkcja wzrokowa, słuchowa, kinestetyczno-
ruchowa oraz elementy metody globalnej. Warunkiem, niemal koniecznym do osiągnięcia
sukcesu, jest prawidłowy rozwój percepcji, myślenia i mowy, a więc procesów poznawczych,
a także prawidłowy rozwój narządów artykulacyjnych i bogaty zasób słownictwa, powiązany
z poprawnymi formami gramatycznymi.
Z praktyki pedagogicznej
Metoda analityczno-syntetyczna jest często modyfikowana przez nauczycieli. Jednak to, co
zasadnicze, pozostaje niezmienne, czyli głoskowanie, alfabet obrazkowy, wyraz podstawowy
służący do wprowadzania liter. Obecnie do czytania nie wystarczy umieścić wyraz pod
obrazkiem i jednorazowo poprawnie go wymówić. Trzeba stwarzać okazje do operowania
(manipulowania) materiałem czytelniczym. Dziecko powinno stykać się z wprowadzanymi
przez nauczyciela w toku edukacji wyrazami w różnych miejscach i sytuacjach życia
przedszkolnego, a przede wszystkim w zabawie, najlepiej ruchowej. Warunkiem
zapamiętania nowych słów jest ich wielokrotne powtarzanie – to właśnie jest istotą czytania
globalnego, którego pierwszym ogniwem są gry i zabawy, zwłaszcza ruchowe. Wiadomo
przecież, że dzieci rozwijają się najszybciej poprzez ruch, który zawsze przyjmowany jest
przez nie z wielkim entuzjazmem – zwłaszcza gdy nauczyciel zacznie od zabaw opartych na
imionach dzieci, rzeczownikach i przedmiotach z ich najbliższego otoczenia.
Propozycje zabaw
Zabawa z wykorzystaniem chusty
animacyjnej
Na podłodze leży rozłożona chusta. Każde
jej pole oznaczone jest literą. Na
zewnętrznej stronie każdego pola chusty
leży jeden kartonik literowy z wielką lub
małą literą pisaną. Obok chusty, w dużych
kołach lub szarfach, leżą kartoniki, tworząc
zbiory rozłączne liter drukowanych,
osobno np. r, R, a, A. W każdym kole
znajduje się po kilka kartoników tej samej
litery. Dzieci chodzą po chuście w rytm
muzyki, w wyznaczonym kierunku, np.
zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
Gdy muzyka cichnie, zatrzymują się i
odczytują litery na polu, na którym się
zatrzymały. Na każdym polu może stanąć
więcej niż jedno dziecko. Następnie
maluchy wychodzą z chusty, wybierają
z kół kartonik z odpowiednikiem
drukowanym odczytanej litery i wracają
z nim na swoje pole. Zabawę można
powtarzać.
Jeszcze jedna zabawa
z wykorzystaniem chusty animacyjnej
Dzieci rozkładają na chuście cały
przygotowany zbiór kartoników literowych
drukowanych i pisanych. Trzymając
chustę, falują nią, starając się, aby
wszystkie kartoniki spadły na podłogę.
Resztę niezrzuconych zdejmuje z chusty
nauczyciel. Pustą chustę dzieci rozkładają
ponownie na podłodze. Następnie
realizują polecenia nauczyciela: „Weźcie
po jednym kartoniku z literą, odczytajcie
i sprawdźcie, czy jest ona samogłoską, czy
spółgłoską. Jeżeli stwierdzicie, że jest
samogłoską, odłóżcie kartonik na dowolne
czerwone pole chusty, jeżeli spółgłoską –
na niebieskie pole”. Po zakończonej
klasyfikacji dzieci powtarzają zabawę.
Zabawa w literowe pary
W literowym pudełku znajdują się kartoniki
z literami wielkimi i małymi oraz pisanymi
i drukowanymi. Dzieci losują po jednym
kartoniku. Trzymając go w ręce,
swobodnie poruszają się po sali do
dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce
i hasło nauczyciela: „Litera szuka pary”
dzieci szukają kolegi z kartonikiem, na
którym jest odpowiednik litery wylosowanej
przez nie: litera pisana szuka
odpowiedniej drukowanej, a wielka małej.
Dzieci przedstawiają się, mówiąc: „Jestem
małe pisane R, a ty?”. Kolega w parze
odpowiada. Literowe pary tańczą w kółku
do muzyki. Zabawę można powtórzyć po
ponownym losowaniu.
Zabawa ortofoniczno-emisyjna
Dzieci siadają na dywanie, trzymając
w rękach kartoniki wylosowane we
wcześniejszej zabawie. Realizują
polecenia nauczyciela: „Teraz śpiewają
jednocześnie tylko litery R i A”, „Teraz
śpiewają litery M i O”, „Teraz śpiewają
wszystkie litery razem”. Śpiew liter polega
na intonowaniu znanej wszystkim dzieciom
melodii piosenki Jedzie pociąg z daleka na
głoskach odpowiadających wylosowanym
literom.
Zabawa w układanie kształtów liter
Dzieci losują lub wybierają po jednym
kartonie z wielką lub małą literą pisaną.
Następnie układają jej kształt po śladzie
za pomocą włóczki, plasteliny, drucików
kreatywnych. Każde dziecko odczytuje
stworzoną przez siebie literę, mówiąc:
„Zrobiłam/zrobiłem wielką/małą literę …”.
Zabawa graficzno-plastyczna
Dzieci przechodzą do stolika z kartonami
wylosowanymi w poprzedniej zabawie.
Korzystając z flamastrów i kredek,
dorysowują dowolne elementy, zmieniając
litery w wybrany przedmiot. Nadają tytuły
swoim pracom: „Moją literę …
zmieniłam/zmieniłem w …”. Następnie
nauczyciel aranżuje na tablicy ściennej
wystawę pt. Śmieszny alfabet.
Zabawa w odszukiwanie wyrazów
Nauczyciel etykietuje kilkanaście
przedmiotów: mebli, zabawek w sali.
Dzieci losują duplikaty tych słów, szukają
ich wśród rozwieszonych napisów
i porównują. Zabawę należy powtarzać
przez kilka dni. Po pewnym czasie należy
zdjąć lub zasłonić napisy, a dzieci
poprosić o przyporządkowanie
wylosowanych wyrazów i ich
przyczepienie. Następnie powinno
nastąpić wspólne sprawdzenie
prawidłowości wykonania zadania.
Zabawa w przywoływanie
Dzieci stoją lub siedzą w kręgu wokół
nauczyciela. Nauczyciel ustawia na
podłodze rulon lub patyk długości około
1 m i przytrzymuje go w pozycji pionowej.
W czasie przytrzymywania zapowiada, że
za chwilę przywoła kogoś bez słów. Losuje
dziecko i pokazuje jego wizytówkę,
równocześnie puszczając rulon. Zadaniem
wywołanego dziecka jest szybko
podtrzymać opadający rulon. Jeśli mu się
uda, będzie odgrywać rolę prowadzącego.
Zabawa ta może być wykorzystana do
nauki rzeczowników, jeśli wychowankowie
na czas jej trwania zostaną „zaczarowani”
w przedmioty lub zwierzęta. Konieczne
jednak będzie wtedy przygotowanie
stosownych etykiet dla każdego
uczestnika.
Zabawa w wyrazowy głuchy telefon
Nauczyciel dzieli dzieci na dwa lub trzy
zespoły. Dla każdego zespołu
przygotowuje dwa identyczne zestawy
zawierające słowa lub zdania – ich liczba
odpowiada liczbie dzieci w drużynie. Do
dyspozycji startującego zawodnika jest
podpowiedź, czyli te same słowa, tylko
z obrazkami. Pierwsi uczestnicy wybierają
wyraz, ewentualnie odwołując się do
podpowiedzi, i po odczytaniu przekazują
go ustnie na ucho koledze jak w zabawie
w głuchy telefon. Ostatnie dziecko
z zespołu szuka w analogicznym zestawie
wyrazów tego, który usłyszało. Na
zakończenie porównuje swoje słowo
z tym, które wybrał kolega do ustnego
przekazu. Jeśli wyrazy są jednakowe,
drużyna zdobywa punkt lub wywiesza
swoje słowo na tablicy. Odczytujący
przechodzi z końca na początek.
Zabawa w wykreślanki
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie
jednakowe drużyny. Na dużym arkuszu
wypisuje imiona wszystkich dzieci
i jeszcze kilka imion dodatkowo. Dzieci
kolejno podbiegają do tablicy i wykreślają
swoje imię. Drużyna, która pierwsza
skończy, wygrywa. Do tej gry może
posłużyć też zwykła tablica i gąbka.
Zabawa w wykreślankę rzeczowników
Analogicznie jak w poprzedniej zabawie
nauczyciel dzieli dzieci na dwie drużyny.
Na tablicy wypisuje biorące udział w grze
rzeczowniki i kilka dodatkowych. Każde
dziecko otrzymuje kartonik z obrazkiem
przedstawiającym jeden z zapisanych
wyrazów. Dzieci mają za zadanie
wykreślić odpowiadające obrazkowi słowo.
Zabawa z szablonami
Dzieci odrysowują na grubym kartonie
swoją lewą i prawą stopę i wycinają je.
Nauczyciel podpisuje wykonane przez
dzieci szablony ich imionami. Szablony
rozrzuca po całej sali. Na dany znak każdy
szuka swoich stóp, układa je napisami do
góry w taki sposób, aby lewa stopa
znajdowała się z lewej strony, a prawa
z prawej. Wygrywa ten, kto najszybciej
stanie na swoich odciskach. W grupie
dzieci młodszych nauczyciel pomaga
wykonać szablony.
Zabawa z krzesełkami
Nauczyciel umieszcza na oparciach
krzesełek imiona dzieci. Krzesełka są
ustawione w kręgu. Każdy przedszkolak
siada na swoim krzesełku i przygląda się,
kto siedzi koło niego i jak wyglądają
imiona sąsiadów. Następnie dzieci chodzą
dookoła utworzonego kręgu, w takt
tamburynu lub melodii. Gdy muzyka
cichnie, siadają na tym krześle, przy
którym się akurat zatrzymały. Próbują
odgadnąć, na czyim krześle siedzą.