Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Pisaniowo Pisankowo – ćwiczenia grafomotoryczne i matematyczne związane z tematyką wielkanocną Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny Niniejszy scenariusz jest pomysłem na kilka zabawnych ćwiczeń w tematyce wielkanocnej wraz z ćwiczeniami grafomotorycznymi. Zawiera pięć kart pracy przedstawiających pisanki oraz kilka pomysłów na gry i zabawy o charakterze matematycznym. Wszystkie zadania nawiązują do zbliżających się świąt. Cele główne: • rozwijanie motoryki małej, • przeliczanie, • współdziałanie z rówieśnikami, • rozwijanie myślenia logicznego. Cele szczegółowe: • uczestnictwo w zadaniach grafomotorycznych, • liczenie pól, oczek na kostce, przeliczanie elementów, • nauka określeń: więcej, mniej, tyle samo, • tworzenie gier planszowych, • zapamiętywanie liczby obiektów. Środki dydaktyczne: karty pracy, ołówki, kostki do gry, blok A3, pisaki, nakrętki, pionki, plastelina, karty memory z kropkami i obrazkami, blok techniczny, nożyczki, talerzyki papierowe, koła decyzyjne (zielone i czerwone), słoik, ozdoby wielkanocne. 1. W poszukiwaniu pisanek. Zabawa dla dwóch–trzech osób Każdy z przedszkolaków otrzymuje nakrętkę spełniającą w grze funkcję koszyka wielkanocnego oraz pionek i kostkę do gry. Dodatkowo każda z drużyn dostaje dużą kartkę A3, na której narysowano wcześniej planszę składającą się z ponumerowanych pól od 1 do 100. Podczas przygotowania do gry dzieci lepią z plasteliny malutkie kuleczki – jajka wielkanocne, które rozkładają na długości całej planszy. Zadaniem przedszkolaków jest przejście planszy w taki sposób, by nazbierać jak najwięcej pisanek. Każde z pól gry powinno zawierać co najmniej jedno jajko. Uczestnik może schować pisankę do koszyka tylko wtedy, gdy po wyrzuceniu kostką i przejściu wyznaczonej liczby pól, zatrzyma się na danym obszarze. Wygrywa ta osoba, która zbierze jak największą liczbę pisanek. a) ćwiczenie grafomotoryczne 2. Memory wielkanocne pełne liczenia. Zabawa dla dwóch osób Przygotowujemy karty do gry. Powinno ich być nie więcej niż 16 (8 par). Każda z par zawiera liczbę (forma kropek) oraz obrazek w formie miniatur. Przykład: karta z jedną kropką jest parą z obrazkiem przedstawiającym jednego zająca, karta z dwiema kropkami jest parą z obrazkiem przedstawiającym dwa baranki itd. Planszę drukujemy na kartce od bloku technicznego. Rozcinamy zawarte na planszy kartoniki. Dzieci układają karty obrazkami do dołu. Następnie naprzemiennie odkrywają kartoniki tak, by znaleźć parę. Jeśli odsłonięcie kończy się niepowodzeniem, uczestnik zasłania ponownie wybrane przez siebie karty i przychodzi czas na ruch partnera. b) ćwiczenie grafomotoryczne 3. Więcej, mniej, tyle samo? Podczas wielkanocnego śniadania. Gra dla całej grupy Nauczyciel pokazuje dzieciom talerzyki z kropkami. Zadaniem dzieci jest szybkie przeliczenie kropek na obu talerzykach i zadecydowanie: Na którym talerzu było więcej/mniej przysmaków? Dzieci mogą zarówno głosować, jak i decydować za pomocą zielonych i czerwonych kół. c) ćwiczenie grafomotoryczne 4. Gra na oko. Zabawa dla całej grupy Wychowawca kładzie przed dziećmi słoik wypełniony ozdobami wielkanocnymi, np. żółtymi kurczaczkami. Pokazuje go najmłodszym tylko na kilka sekund. Następnie zasłania go i próbuje dowiedzieć się od widzów, ile elementów było w słoiku. Dzieci podają swoje propozycje. Następuje przeliczenie umieszczonych w słoiku obiektów. Maksymalna sugerowana liczba: 10 sztuk. d) ćwiczenie grafomotoryczne do wyboru