Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Święta z wiosną w tle
Opracowała: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Na zewnątrz możemy poczuć coraz cieplejszą aurę. Dzieci z ochotą wychodzą z
przedszkolnych sal do ogródków, by podziwiać świat, który zmienia się na ich oczach.
Przybiera on coraz to nowe barwy, kształty i formy. Zachęca do wędrówek i spacerów. Wraz
z tą niezwykłą pobudką przyrody do życia, w przedszkolnych salach zaczyna panować
poruszenie związane z Wielkanocą. Czy istnieje zatem sposób na takie opowiadanie dzieciom
o tej tradycji, by nie umknęło im piękno trwających wokół zmian? Oczywiście, w końcu cały
świat mówi wtedy o życiu. Jak zatem przybliżać pociechom magię przebudzenia, którego są
świadkami? Jak opowiedzieć o niezmiennej tradycji, zwracając jednocześnie uwagę na
zmieniającą się wokół przyrodę?
Naturalnie, że naturalnie
Wiosna jako pora roku jest początkiem cyklu istnienia, który towarzyszy nam przez resztę
roku. Podczas omawiania tematów związanych z wiosennymi tradycjami należy unikać
sztuczności. Działania wychowawców oraz nauczycieli powinny wynikać niejako
z podstawowych praw rządzących zarówno życiem, jak i przyrodą. W tym wypadku nie ma
miejsca na dodatkowy błysk, brokat czy świecidełka. Tego typu ulepszenia zostawmy zimie
wraz z jej lodowym klimatem. Teraz liczą się prostota i autentyczność towarzyszące
rozkwitającej przyrodzie. Warto zaprosić dzieci do wspólnego sadzenia kwiatów, ich
codziennej pielęgnacji czy działań związanych z przygotowaniem ogrodu. To doskonała
szansa, by zobaczyć, jak wszystko wokół rośnie i zieleni się, i jednocześnie zaszczepić w
dzieciach smykałkę ogrodnika. A może dzieci same urosły w tym czasie? Warto to sprawdzić.
Obserwacja – słów kilka o nauce patrzenia
Podczas poruszania wielkanocnych i wiosennych treści warto skupić się na podpatrywaniu
świata. Obserwacja, bo o nią tu chodzi, zapewnia maluszkom lepszy i pełniejszy rozwój.
Pobudza ich wyobraźnię i nadaje sprawczość w działaniach, które podejmują. Każdy
wychowanek może poczuć się jak prawdziwy odkrywca. Przyglądanie się przemienia dzieci
w dociekliwych detektywów i uważnych obserwatorów. Jednym ze sposobów na tego typu
metamorfozę może być wyposażenie podopiecznych w lupy. Każdy przedszkolak powinien
mieć szansę zaobserwowania zielonych źdźbeł trawy, kropek na skrzydłach biedronki,
wychodzących z gałązek listków czy rosy na porannej trawie. Te doświadczenia sprawią, że
łatwiej będzie im zrozumieć, iż życie tli się wszędzie wokół, nawet jeśli nie widać tego na
pierwszy rzut oka, i zwiększyć wrażliwość na otaczające je szczegóły.
Uruchom zmysły
Następną podpowiedzią w tworzeniu planu zajęć na wiosenne tygodnie jest poszukanie
odpowiedzi na pytanie: Jak zwykle odkrywamy świat? Oczywiście – dzieje się to w sposób
wielopłaszczyznowy. Naszymi największymi sprzymierzeńcami w poznaniu rzeczywistości
są nasze zmysły. Zachęćmy zatem dzieci, by z ich pomocą wyruszyły na poszukiwanie
wiosny. Co usłyszą najmłodsi? Co poczują ich palce? Jakie zapachy rozpozna nos? To
właśnie za oknem kryje się prawdziwa burza doznań, po których doświadczeniu
przedszkolaki przyswoją sobie pojęcie wiosny. Poprzez jej poznanie za pomocą wielu
kanałów dzieci nie tylko w pełniejszy sposób zbiorą informacje na jej temat, ale będą też
miały szansę właściwie je zinterpretować.
Dyrektorze, pamiętaj, by zajęcia związane z Wiosenną Pobudką:
• powiązać z tętniącym wokół życiem,
• wypełnić naturalnymi działaniami związanymi z pomocą w ogrodzie,
• uczynić przestrzenią do obserwacji i podpatrywania przyrody,
• powiązać z wielozmysłowymi zadaniami.
Dyrektorze, pamiętaj również o:
• zapewnieniu nauczycielom i wychowawcom materiałów dydaktycznych
umożliwiających pracę w terenie oraz badanie przyrody,
• wyposażeniu każdego przedszkolaka w przyrodniczy niezbędnik – lupę,
• stworzeniu miejsca/ kącika w przedszkolu przeznaczonego na hodowlę roślin, wraz z
przyrządami potrzebnymi do ich pielęgnacji,
• konieczności dostosowania ubioru przedszkolaków do przyrodniczych eskapad.
Nadchodzi Wielkanoc – kilka pomysłów na omówienie tradycji w sposób naturalny:
Podpatrujemy:
• obserwacja drzew: wierzba,
• wycieczka do gospodarstwa
agroturystycznego: oglądanie baranków,
kurczaczków i królików,
• wzrokowe poszukiwanie przedmiotów
ukrytych w przestrzeni/trawie (tradycja
regionalna – Zajączek)
Dbamy o przyrodę:
• sadzenie rzeżuchy i pielęgnacja jej w
ramach dyżurów,
• stworzenie rabatki wiosennych kwiatów,
• dbanie o rośliny według stworzonego
harmonogramu – podział obowiązków,
• zadania związane z porządkowaniem
(wiosenne porządki)
Uruchamiamy zmysły:
• ozdabianie jajek różnymi technikami i
sposobami (tradycja tworzenia pisanek),
• wąchanie, dotykanie, oglądanie różnych
wiosennych kwiatków i roślin: bazie,
krokusy, żonkile (ozdoba stołu
wielkanocnego),
• smakowanie różnych wielkanocnych
potraw (ozdabianie mazurków),
• zabawy z wodą: wyławianie różnych
przedmiotów, podlewanie trawy,
oblewanie wskazanych miejsc (tradycja
śmigus-dyngus)
Działamy i współtworzymy:
• uczestnictwo w warsztatach wyplatania
wielkanocnych koszyków z wikliny
(tradycja święcenia potraw),
• tworzenie miniśniadania wielkanocnego,
• przygotowanie podchodów (tradycja
regionalna – Zajączek),
• zawody pełne wody: rzuty balonami z
wodą do celu, slalom – omijanie
kubeczków z wodą, podawanie kostki
lodu z rąk do rąk (tradycja śmigus-
dyngus)