Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 21 KWIETNIA 2023
Przewodniczący zespołu orzekającego
– wymagania, zadania
Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty; zaktualizował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 7 września 2017 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające
w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r.
poz. 1743 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 ze zm.).
Zadania i obowiązki przewodniczącego zespołu orzekającego reguluje szczegółowo Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Zgodnie z Rozporządzeniem zespół powołuje dyrektor poradni w składzie:
• dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu,
• psycholog,
• pedagog,
• lekarz,
• inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący, który może poszerzyć skład zespołu o inne osoby z głosem doradczym, po uzyskaniu zgody rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia. W skład zespołu mogą dodatkowo zostać powołani:
• nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia
z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
• asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy,
• pomoc nauczyciela,
• asystent edukacji romskiej,
• inne osoby.
Zadania przewodniczącego zespołu orzekającego
Przewodniczący zespołu powinien zapewnić rodzicom ucznia lub pełnoletniemu uczniowi prawo do uczestniczenia w posiedzeniu zespołu i przedstawienia swojego stanowiska. Kolejnym ważnym zadaniem przewodniczącego jest ocena prawidłowości złożonego wniosku, jeżeli bowiem z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu powinien niezwłocznie zwrócić wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
Wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia
Przywołane wyżej Rozporządzenie szczegółowo wskazuje, co powinno znaleźć się we wniosku, np. wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii zawiera: imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia, datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia, numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość; dane adresowe ucznia. W przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka dodatkowo podaje się: nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka, oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza, ewentualnie nazwę zawodu. Dodatkowo wniosek powinien zawierać:
• imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania,
• określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii,
• informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach,
• informację o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym,
• adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada,
• oświadczenia wnioskodawcy.
Wniosek musi zawierać podpis wnioskodawcy.
Wniosek, który ma podlegać rozpatrzeniu, musi być złożony do właściwego zespołu. Przewodniczący, po zapoznaniu się z wnioskiem, niezwłocznie przekazuje go do poradni,
w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę, lub zwraca wniosek w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości formalnych na tym etapie. Następnie przewodniczący powinien sprawdzić, czy wnioskodawca dołączył do wniosku wskazaną w Rozporządzeniu dokumentację i wezwać do uzupełnienia ewentualnych braków w określonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni.
W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, informując
o tym wnioskodawcę. Kopię opinii powinno przekazać się wnioskodawcy. Wniosek
o wydanie orzeczenia albo opinii wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu oraz ustala termin posiedzenia zespołu. O terminie posiedzenia przewodniczący zespołu zawiadamia:
• wnioskodawcę,
• dyrektora szkoły – w przypadku udziału osób, wyznaczonych przez dyrektora szkoły do udziału w posiedzeniu zespołu,
• osoby wyznaczone przez wnioskodawcę do udziału w posiedzeniu komisji.
W przypadku gdy wnioskodawca nie uczestniczy w posiedzeniu zespołu, przewodniczący informuje go o przebiegu posiedzenia i podjętym rozstrzygnięciu w sposób ustalony
z wnioskodawcą. W zawiadomieniu o posiedzeniu zespołu przewodniczący powinien wskazać (ustalić) sposób powiadomienia wnioskodawcy. Rozporządzenie nie określa, w jaki sposób informacja ta ma zostać wnioskodawcy udostępniona, zatem uznać należy, że może się to odbyć w dowolnej formie. W przypadku wysłania informacji o terminie posiedzenia za pośrednictwem poczty przewodniczący zespołu musi mieć jednak pewność, że informacja dotarła do wnioskodawcy w odpowiednim czasie, więc zalecane jest w tym wypadku wysłanie jej listem poleconym.
Pozostałe zadania przewodniczącego komisji
Kolejne zadanie przewodniczącego komisji to przygotowanie rozstrzygnięcia w sprawie orzeczenia lub opinii. Zespół zajmuje stanowisko poprzez głosowanie, w przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół zawierający w szczególności informację o:
• podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem,
• zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem tego stanowiska,
• osobach uczestniczących w posiedzeniu zespołu z głosem doradczym,
• stanowisku wnioskodawcy.
Protokół podpisuje przewodniczący zespołu i jego członkowie. Następnie przewodniczący wyznacza członka zespołu, który przygotowuje orzeczenie lub opinię.
W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje dokument według wzorów stanowiących załączniki nr 1–4 do Rozporządzenia, odpowiednio są to wzory:
• orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
• orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa zgodnie z § 13 ust. 2 Rozporządzenia m.in.:
• diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień dziecka lub ucznia, oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie,
• okres, w jakim zachodzi potrzeba kształcenia specjalnego,
• zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych stron, wzmacniania aktywności i uczestnictwa dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, szkoły, ośrodka lub placówki,
• określa zakres wsparcia, jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry, o której mowa w przepisach
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem,
• wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego.
Z kolei w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego zespół określa m.in.:
• ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego,
• okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
• zalecane, w zależności od potrzeb, warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości
i mocnych stron,
• zalecane działania sprzyjające integracji dziecka ze środowiskiem przedszkolnym oraz ułatwiające powrót dziecka do przedszkola.
W orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania zespół określa m.in:
• ograniczenia w funkcjonowaniu ucznia wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego,
• okres, w jakim zachodzi potrzeba indywidualnego nauczania,
• zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych stron,
• zalecane działania sprzyjające integracji ucznia ze środowiskiem szkolnym oraz ułatwiające powrót ucznia do szkoły.
W orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespół określa m.in:
• formę zajęć rewalidacyjno-wychowawczych: indywidualną lub zespołową,
• diagnozę funkcjonowania dziecka, z uwzględnieniem potencjału rozwojowego, mocnych stron dziecka oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie,
• okres, w jakim zachodzi potrzeba objęcia dziecka zajęciami rewalidacyjno-
-wychowawczymi,
• zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje odpowiednio:
• orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
• orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
• orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
• orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Ostatnim zadaniem przewodniczącego zespołu jest przeprowadzenie procedury odwoławczej, która obejmuje przyjęcie i rozpatrzenie odwołania od orzeczenia. Wnioskodawca może wnieść odwołanie od orzeczenia do kuratora oświaty za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia. Jeżeli zespół uzna, że odwołanie zasługuje w całości lub części na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe. W tej sytuacji przewodniczący zespołu jest obowiązany przekazać odwołanie wraz
z aktami sprawy kuratorowi oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia.
Przeprowadzone w poprzednich latach kontrole w poradniach wskazały na potrzebę przestrzegania przez zespoły orzekające wysokich standardów wydawania orzeczeń i opinii, które powinny opisywać m.in. wnioski z diagnoz, natomiast struktura dokumentu powinna być przejrzysta i wewnętrznie spójna. Ważnym zadaniem dla przewodniczącego jest pilnowanie przestrzegania przez zespół reguł psychologicznych, etycznych, formalno-prawnych i merytorycznych podczas sporządzania orzeczeń (opinii). Orzeczenia (opinie) powinny zostać napisane zrozumiałym dla rodzica (pełnoletniego ucznia) językiem; nie powinny zawierać sformułowań oceniających i stygmatyzujących dziecko. Z kolei nauczycielom orzeczenie (opinia) powinna dostarczyć jednoznacznych wskazówek do planowania pracy z uczniem zgodnie z jego potrzebami rozwojowymi.