Opublikowano: październik 2012
ZAKTUALIZOWANO: październik 2013
Rozliczanie dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – przykłady orzecznictwa sądowego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. z 2002 r. Nr 100 poz. 908),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
Zgodnie z art. 90 ust. 4 Ustawy o systemie światy organ stanowiący j.s.t. ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji dla placówek niepublicznych oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
Przepis ten nie tylko jest podstawą do podjęcia uchwały przez organ stanowiący j.s.t., ale również określa granice tego upoważnienia. Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym m.in. w Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2001 r. zawarte w art. 90 ust. 4 uso. upoważnienie nie może być rozumiane jako prawo do ustalania dodatkowych, pozaustawowych warunków otrzymania dotacji. Organ stanowiący j.s.t. w uchwale może określić wyłącznie techniczne elementy udzielania i rozliczania dotacji. Przez rozliczenie dotacji, jak stwierdził z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w Wyroku z dnia 15 lutego 2008 r. (I SA/Po 151/07), należy rozumieć czynności z zakresu księgowości oraz rachunkowości i to o charakterze materialno-technicznym. Natomiast „tryb rozliczania” oznacza zwłaszcza zasady i terminy zgłaszania korekty danych stanowiących podstawę naliczenia dotacji, a także zwrotu niewykorzystanej dotacji jednostce samorządu, która jej udzieliła. Innymi słowy, nacisk położony jest tu na obieg informacji na temat podstawowego kryterium udzielenia dotacji, jakim jest liczba uczniów danej jednostki.
Warunki otrzymania dotacji
Warunkiem przyznania dotacji jest złożenie informacji o planowanej liczbie uczniów, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Uchwała organu stanowiącego j.s.t. powinna zatem określać zakres danych, które podmiot występujący o dotacje winien zawrzeć we wniosku. W rozstrzygnięciu nadzorczym z 30 lipca 1999 r. (PN-II-0914/68/99, OSS 2000, nr 2, poz. 48) wojewoda dolnośląski uznał, że postanowienia uchwały zobowiązujące do przedłożenia w celu udzielenia dotacji arkusza organizacyjnego placówki, sprawozdania z nadzoru pedagogicznego, planu dochodów i wydatków placówki, sprawozdań z ww. planów oraz informacji o zasadach płacenia i wysokości czesnego w danej placówce stanowią naruszenie art. 90 uso., gdyż Ustawa nie wskazuje żadnych innych warunków, od których spełnienia zależy możliwość otrzymania dotacji.
Obowiązek złożenia sprawozdania rocznego
W Wyroku z dnia 22 marca 2012 r. (II GSK 204/2011) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż postanowienia zawarte w uchwale organu stanowiącego j.s.t. nie mogą obejmować materii wykraczającej poza tryb udzielenia i rozliczenia oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji. Trudno zatem wywieść upoważnienie dla j.s.t.