Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 28 MAJA 2019
System Informacji Oświatowej (SIO)
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1900 ze zm.),
• Ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. z 2004 r. Nr 49 poz. 463 ze zm.) – utracił moc,
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
• Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 649 ze zm.),
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1653 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1399),
• Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1).
Podstawowym aktem regulującym zasady działania systemu informacji oświatowej i przekazywania danych do tego systemu jest Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej. Ustawa ta dotyczy tzw. nowego SIO, natomiast zgodnie z jej art. 105 do 1 marca 2019 r. obowiązywało jeszcze tzw. stare SIO, o którym mowa jest w Ustawie z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej. Oznacza to, że spis według stanu na 30 września 2018 r. był ostatnim, w którym dane przekazywane były również w starym SIO.
Wszystkie podmioty zobowiązane do przekazywania danych do SIO, w tym przedszkola niepubliczne, przekazują obecnie te dane tylko w nowym SIO. Ma ono nie tylko służyć do podziału części oświatowej subwencji ogólnej od 2020 r., ale jest już wykorzystywane do realizacji wielu innych, ważnych zadań, np. weryfikacji prawa do świadczeń rodzinnych (w tym 500+), świadczenia wychowawczego, Karty Dużej Rodziny czy organizacji egzaminów przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
Koniec funkcjonowania starego SIO to także zmiana aktualnych zasad przekazywania danych do systemu. Sposób przekazywania informacji w starym SIO w okresie przejściowym, czyli w czasie, gdy obowiązywało zarówno nowe, jak i stare SIO, był regulowany przez art. 106–118 nowej Ustawy o SIO, ale już zakres przekazywanych danych określała stara Ustawa. Zgodnie z art. 110 nowej Ustawy przedszkola niepubliczne przekazywały dane z prowadzonych przez siebie baz danych oświatowych jednostce samorządu terytorialnego. Z kolei jednostki samorządu terytorialnego przekazywały dane z baz danych oświatowych odpowiednio kuratorowi oświaty albo ministrowi właściwemu ds. oświaty i wychowania.
Przekazywanie tych danych następowało w formie dokumentu elektronicznego, przez transmisję danych lub za pomocą informatycznych nośników danych z aktualnego oprogramowania oraz w formie zestawienia zbiorczego potwierdzonego podpisem dyrektora, upoważnionego do dostępu do baz danych SIO. W praktyce dyrektor przesyłał do właściwej gminy każdego roku, według stanu z 10 i 30 marca oraz 30 września, utworzony przez siebie plik z programu SIO oraz podpisany, papierowy wydruk z tego programu. Pracownicy urzędu gminy weryfikowali przesłany plik, który następnie był przesyłany do właściwego kuratora.
Obecnie procedura ta nie obejmuje już przesyłania danych do urzędu gminy, ponieważ dane są przesyłane bezpośrednio do baz danych SIO. Należy tu natomiast zwrócić uwagę na art. 50 nowej Ustawy o SIO, według którego raz w roku, według stanu na 30 września, na podstawie danych zawartych w zbiorach danych placówek oświatowych, zbiorach danych innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty, zbiorach danych uczniów oraz zbiorach danych nauczycieli, zgromadzonych w bazie danych SIO, sporządzane są:
1) zestawienia zawierające dane dotyczące liczby dzieci i liczby etatów nauczycieli, niezbędne do dokonania podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego,
2) zestawienia zawierające dane niezbędne do celów statystyki publicznej.
Zestawienia te udostępniane są w bazie danych SIO jednostkom samorządu terytorialnego 17 października, a jeżeli dzień ten wypada w dniu ustawowo wolnym od pracy – w najbliższym dniu roboczym. Jednostki samorządu terytorialnego w terminie 30 dni roboczych od dnia udostępnienia w bazie danych SIO zestawień potwierdzają prawdziwość danych zawartych w zestawieniach.
Zatem obecnie gminy nie weryfikują już plików SIO, ale będą weryfikować zestawienia przekazywane im 17 października. Dane zawarte w zestawieniach są porównywane z danymi, którymi dysponuje jednostka samorządu terytorialnego, w szczególności z danymi posiadanymi w związku z udzielaniem i rozliczaniem przez jednostkę samorządu terytorialnego dotacji dla niepublicznych przedszkoli, aby potwierdzić ich prawdziwość.
Samorząd określa więc, czy dane przedszkole niepubliczne prawidłowo wykazuje liczbę uczniów w SIO wyłącznie na podstawie danych dotacyjnych. Tu jednak pojawia się istotny problem dla gmin, bowiem o ile w starym SIO można było zażądać od dyrektora przedszkola niepublicznego poprawienia przesłanego pliku SIO, tak w tej chwili liczba uczniów podawana przez przedszkole niepubliczne do baz danych SIO nie podlega takiej weryfikacji jak dotychczas. To z kolei może powodować bezpośredni wpływ na obniżenie wysokości subwencji przekazanej danej jednostce samorządu terytorialnego w sytuacji przekazania błędnej liczby dzieci (w tym poważnie zaniżonej). Wysokość takiej dotacji udzielanej przedszkolom niepublicznym wynika wprost z Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i zgodnie z art. 17 ust. 3 tego aktu przysługuje na każde dziecko w wysokości równej 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na dziecko niepełnosprawne w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takie dziecko niepełnosprawne przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Jeżeli zatem w wyniku błędu liczba uczniów SIO zostanie zaniżona, to wysokość dotacji nie może być przez samorząd jeszcze bardziej zmniejszona. W przypadku, gdy gmina stwierdzi nieprawdziwość danych przekazanych do bazy danych SIO przez niepubliczne przedszkole lub poweźmie wątpliwość co do prawdziwości tych danych, niezwłocznie przekazuje o tym powiadomienie do bazy danych SIO oraz informuje przedszkole, które przekazało dane do bazy danych SIO, o konieczności ich sprawdzenia. Przedszkole z kolei:
1) potwierdza prawdziwość danych w bazie danych SIO oraz informuje o tym gminę,
2) dokonuje modyfikacji danych i przekazuje do bazy danych SIO zmodyfikowane dane oraz informuje o tym gminę.
Ustawa przewiduje zatem mechanizm, którego celem jest zminimalizowanie możliwości wystąpienia opisanego błędu. Oczywiście to, czy mechanizm ten działa prawidłowo, zweryfikują dopiero następne lata.
Dane SIO
Należy zauważyć, że SIO dotyczy danych wszelkich jednostek organizacyjnych systemu oświaty, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. Stosownie bowiem do tej regulacji w systemie informacji oświatowej są gromadzone i przetwarzane dane dotyczące publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oraz innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Przepis ten wymienia natomiast zarówno szkoły i przedszkola, jak też wszelkie placówki, które składają się na system oświaty.
W systemie informacji oświatowej przetwarzane są dane osobowe (art. 3 ust. 2 Ustawy):
• dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego,
• nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, objętych regulacjami Karty nauczyciela,
• nauczycieli, o których mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe, czyli nauczycieli zatrudnionych w celu realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
• osób niebędących nauczycielami, ale posiadających przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, o których mowa w art. 15 ust. 1–5, oraz osób niebędących nauczycielami, a zajmujących stanowisko dyrektora przedszkola, o których mowa w art. 62 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe,
• osób, które wykonują zadania nauczyciela na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Przetwarzanie danych tych podmiotów jest zatem dopuszczalne również wtedy, gdy weźmiemy pod uwagę Rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, czyli RODO. Akt ten w art. 6 ust. 1 stanowi, że przetwarzanie jest zgodne z prawem m.in. w przypadku, kiedy jest ono niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Takim właśnie obowiązkiem jest przetwarzanie danych w ramach SIO.
Baza danych SIO
Zgodnie z art. 4 Ustawy o systemie informacji oświatowej baza danych SIO jest prowadzonym przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania centralnym zbiorem danych, w skład którego wchodzą następujące zbiory danych:
• zbiór danych o szkołach i placówkach oświatowych oraz ich zespołach – Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO),
• zbiory innych niż objęte RSPO danych o szkołach i placówkach oświatowych,
• zbiory danych o innych jednostkach wykonujących zadania z zakresu oświaty,
• zbiory danych o uczniach,
• zbiory danych o nauczycielach.
Zakres danych gromadzonych w RSPO jest bardzo szeroki, a wskazuje go art. 7 ust. 1 Ustawy o SIO. Przepis ten obejmuje ponad 30 pozycji dotyczących m.in. takich kwestii jak data rozpoczęcia działalności, dane organu prowadzącego, rodzaj niepełnosprawności uczniów itd.
Zgodnie z kolei z art. 8 Ustawy w bazie danych SIO, w zbiorach danych szkół i placówek oświatowych (w tym przedszkoli), gromadzone są m.in. następujące dane dziedzinowe:
• dane dotyczące warunków dydaktycznych, materialnych i finansowych prowadzenia przedszkoli, w tym powierzchni gruntów oraz obiektów budowlanych, pomieszczeń przedszkola, wyposażenia itd.,
• dane dotyczące liczby uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielaną przez przedszkole,
• dane dotyczące pracowników niebędących nauczycielami, takie jak liczba pracowników, wymiar zatrudnienia, według rodzaju zajmowanych stanowisk.
W szczególności należy zwrócić tu uwagę na treść art. 13 Ustawy, stosownie do którego dane dziedzinowe w związku z uczęszczaniem ucznia do przedszkola obejmują:
• miejsce zamieszkania ucznia,
• spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
• indywidualne spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
• spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej albo inną formą wychowania przedszkolnego,
• korzystanie z nauczania, wychowania i opieki w wymiarze wyższym niż określony w art. 13 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe (wyższym niż pięć godzin dziennie),
• rodzaj oddziału, do którego uczeń uczęszcza: ogólnodostępny, integracyjny albo specjalny,
• informację, jakiego języka obcego uczeń się uczy,
• uczestniczenie w nauce języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, z określeniem nazwy tego języka,
• korzystanie z bezpłatnego transportu lub zwrotu kosztów przejazdu ucznia i opiekuna, o których mowa w art. 32 ust. 5 albo 6 Ustawy Prawo oświatowe,
• wypadki, którym uległ uczeń, będąc pod opieką przedszkola, szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, lub innej formy wychowania przedszkolnego, z określeniem rodzaju wypadku, miejsca, w którym zdarzył się wypadek, rodzaju zajęć, w czasie których wypadek miał miejsce oraz przyczyny wypadku,
• datę rozpoczęcia i datę zakończenia uczęszczania do przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego.
Ustawa nie określa jednak wszelkich danych dziedzinowych przekazywanych do SIO. Wskazuje je natomiast Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej. Przykładowo, zgodnie z § 3 pkt 4, w SIO gromadzi się takie dane o wyposażeniu przedszkola jak:
• rodzaj i liczba urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
• rodzaj i liczba pomocy dydaktycznych, w tym komputerów,
• dostęp do internetu:
o przepustowość i rodzaj łącza internetowego,
o możliwość korzystania z bezprzewodowego dostępu do internetu poprzez wewnątrzszkolną sieć komputerową,
• rodzaj i liczba zbiorów bibliotecznych.
Co istotne, Rozporządzenie to wskazuje również terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
Terminy przekazywania danych
Regulacja § 31 Rozporządzenia wskazuje następujące terminy przekazywania danych:
• do 10 stycznia każdego roku kalendarzowego,
• do 10 kwietnia każdego roku kalendarzowego,
• do 7 czerwca każdego roku kalendarzowego,
• do 10 lipca każdego roku kalendarzowego,
• do 10 października każdego roku kalendarzowego.
Przykładowo w terminie do 10 stycznia każdego roku kalendarzowego przekazywane są według stanu za poprzedni rok kalendarzowy:
• dane dziedzinowe o wysokości wynagrodzenia,
• dane dziedzinowe o wysokości przeciętnego wynagrodzenia nauczyciela przypadającego na jeden etat,
• dane dziedzinowe dotyczące kosztów wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami,
• dane dziedzinowe o wysokości wynagrodzenia osób wykonujących zadania nauczyciela na podstawie umowy cywilnoprawnej,
• dane dziedzinowe o wysokości przeciętnego wynagrodzenia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych przypadającego na jeden etat,
• dane dotyczące wydatków na prowadzenie publicznych przedszkoli prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne oraz wydatków na prowadzenie niepublicznych przedszkoli.
Oprócz sztywnych terminów przekazywania danych Ustawa przewiduje również przekazanie ich w terminie uzależnionym od wystąpienia konkretnego zdarzenia:
• następnego dnia roboczego od dnia wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego przekazywane są dane dziedzinowe, o których mowa w art. 8 pkt 2 lit. e Ustawy, czyli numer i data wydania wspominanej opinii oraz orzeczenia wraz z informacją, czy zostały one wydane dziecku do trzeciego roku życia, dziecku w wieku, o którym mowa w art. 31 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe (od trzech do siedmiu lat), w tym objętemu obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, oraz informacją o rodzaju niepełnosprawności, a w przypadku niepełnosprawności sprzężonych – współwystępujących niepełnosprawności, niedostosowaniu społecznym lub zagrożeniu niedostosowaniem społecznym,
• dane dziedzinowe w zakresie dotyczącym uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela są przekazywane w terminie siedmiu dni od dnia rozpoczęcia stażu.
Zwrócić tu należy uwagę także na art. 36 Ustawy o SIO, zgodnie z którym w przypadku zmiany danych objętych RSPO, w tym likwidacji przedszkola, podmiot zobowiązany przekazuje do RSPO aktualne dane, z tym że aktualne dane dotyczące numeru telefonu, numeru faksu, adresu poczty elektronicznej i strony internetowej przekazuje dyrektor przedszkola.
Każda faktyczna zmiana danych objętych SIO powinna zatem zostać odzwierciedlona w systemie – dyrektor przedszkola lub inna osoba upoważniona do dostępu do systemu informacji oświatowej są obowiązani do aktualizacji danych. W przypadku publicznego przedszkola prowadzonego przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną oraz niepublicznego przedszkola aktualne dane do RSPO należy przekazać w terminie siedmiu dni od dnia ich otrzymania od organu prowadzącego. W celu aktualizacji danych w RSPO podmiot zobowiązany do przekazywania danych do RSPO, czyli z reguły dyrektor przedszkola, posługuje się numerem REGON szkoły lub placówki oświatowej, której dane są aktualizowane.
Zgodnie z art. 51 Ustawy dane zgromadzone w RSPO są jawne, z wyjątkiem:
• numeru PESEL i adresu miejsca zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej publiczne albo niepubliczne przedszkole,
• numeru identyfikacyjnego przedszkola,
• gromadzonych na potrzeby rejestru REGON danych dotyczących przewidywanej liczby pracujących oraz powierzchni ogólnej i użytków rolnych, które są objęte tajemnicą statystyczną na podstawie art. 41 ust. 3 Ustawy o statystyce publicznej.
Dostęp do bazy danych SIO
Stosownie do art. 68 ust. 1 Ustawy upoważnienie do dostępu do bazy danych SIO posiada kierownik podmiotu zobowiązanego do przekazywania danych do bazy danych SIO (dyrektor przedszkola) – w zakresie przekazywania danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych do bazy danych SIO, pozyskiwania danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych z bazy danych SIO oraz pozyskiwania danych z rejestru PESEL za pośrednictwem bazy danych SIO. Upoważnienie przysługuje przez okres pełnienia funkcji, nie dłuższy niż pięć lat. Dyrektor może jednak do dostępu do bazy danych SIO wyznaczyć pracownika, przy czym upoważnienia udziela się na czas określony, nie dłuższy niż pięć lat. Udzielenie upoważnienia wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Warunkiem uzyskania dostępu do bazy danych SIO jest zalogowanie do systemu teleinformatycznego osoby upoważnionej, o której mowa w art. 68 ust. 1 lub 2, za pomocą danych dostępowych obejmujących niepowtarzalny identyfikator użytkownika SIO (login) i hasło. Aby uzyskać te dane dostępowe, należy złożyć wniosek do wójta danej gminy. Wniosek powinien zawierać imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, numer telefonu, adres poczty elektronicznej i funkcję osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, oraz w szczególności:
• określenie typu użytkownika SIO – np. wskazanie, że jest to podmiot zobowiązany do przekazywania danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych do bazy danych SIO odpowiednio do zbiorów danych szkół i placówek oświatowych, zbiorów danych jednostek, zbiorów danych o uczniach lub zbiorów danych o nauczycielach,
• nazwę użytkownika SIO,
• okres, na jaki mają być przyznane dane dostępowe, nie dłuższy niż pięć lat,
• w przypadku wniosku osoby upoważnionej (pracownika przedszkola) – imię, nazwisko i funkcję osoby, która udzieliła upoważnienia, czyli dyrektora, oraz wskazanie zakresu upoważnienia,
• w przypadku wniosku o przyznanie danych dostępowych dyrektorowi przedszkola – określenie organu prowadzącego szkołę lub placówkę oświatową oraz numer RSPO szkoły lub placówki oświatowej,
• klauzulę o zachowaniu tajemnicy w brzmieniu: „Zobowiązuję się do zachowania w tajemnicy danych objętych zakresem dostępu do bazy danych systemu informacji oświatowej, również po ustaniu zatrudnienia, oraz zachowania w tajemnicy informacji o ich zabezpieczeniu”.
Wniosek może być uwierzytelniony przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego.
Szczegółowe zasady przyznawania dostępu do bazy danych SIO określa Rozporządzenie w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej. Zgodnie z § 4 i nast. tego aktu wniosek o przyznanie danych dostępowych składa się za pomocą aplikacji internetowej SIO. Na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, przesyłana jest automatycznie wygenerowana przez system teleinformatyczny SIO informacja o wpływie wniosku.
Organ przyznający dane dostępowe (czyli wójt, burmistrz, prezydent miasta), niezwłocznie od dnia wpływu wniosku, przesyła na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, informację o rozpoczęciu rozpatrywania wniosku. Wniosek rozpatruje się w terminie pięciu dni roboczych od dnia wysłania tej informacji.
Jeżeli wniosek nie został uwierzytelniony przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego, wówczas w terminie pięciu dni roboczych od dnia otrzymania informacji o stwierdzeniu poprawności danych zawartych we wniosku osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, zgłasza się w siedzibie przyznającego je organu w celu potwierdzenia swojej tożsamości, czyli należy udać się do urzędu miasta (gminy), gdzie w wydziale oświaty, okazując dowód tożsamości, można ją potwierdzić.
Aplikacja SIO
Zgodnie z art. 95 ust. 2 Ustawy o SIO dane do bazy danych SIO są przekazywane za pomocą aplikacji internetowej. Aplikacja ta jest udostępniana nieodpłatnie przez MEN i dostępna pod adresem: https://cie.men.gov.pl.
Aktualna wersja programu to 3.25, obowiązująca na spis wg stanu na 10 i 30 września 2018 r. Oczywiście przy każdym kolejnym spisie wersja ta podlega aktualizacji, dlatego należy dbać, aby w każdym z terminów udostępniania danych do bazy danych SIO używać aktualnej wersji programu. Jest to niezbędne, bowiem w razie użycia starszej wersji zajdzie czasochłonna konieczność ponownego wypełnienia danych w programie. Warto zresztą zauważyć, że do chwili obecnej nie istnieje prosta możliwość importu danych już wpisanych do poprzedniej wersji programu. Jest to o tyle uciążliwe, że przy każdym wypełnianiu danych SIO konieczne jest wpisanie danych podstawowych, jak numer RSPO, dane organu prowadzącego, rejestrowego (w przypadku przedszkoli publicznych), udzielającego zezwolenia na założenie (w przypadku przedszkoli niepublicznych) itd.
Przy każdym terminie przesyłania danych do SIO ministerstwo lub kuratoria publikują dwa rodzaje instrukcji SIO – techniczną i merytoryczną. Instrukcja techniczna dotyczy samych zasad obsługi programu SIO, które oczywiście się zmieniają, choć z każdą kolejną wersją coraz mniej gwałtownie, natomiast instrukcja merytoryczna jest szczególnie istotna dla dyrektora lub osoby upoważnionej do obsługi SIO. Z instrukcji tej wynikają bowiem zasady wprowadzania danych w poszczególne pola programu, zatem należy bezwzględnie zapoznać się z nimi przed przystąpieniem do ich wypełniania.
Na koniec warto dodać, że nieprzekazanie danych SIO podlega karze grzywny. W przypadku nieprzekazania danych wójt ma obowiązek o tym naruszeniu zawiadomić policję.