Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 23 GRUDNIA 2019
Obowiązki dyrektora przedszkola na przełomie roku kalendarzowego 2020/2021
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029),
• Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.),
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.),
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740),
• Ustawa z dnia 8 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.),
• Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1070),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215),
• Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1287),
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320),
• Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282),
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.),
• Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170),
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.),
• Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 961 ze zm.),
• Ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 695 ze zm.),
• Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1842 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1564),
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2067 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 246),
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1718),
• Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 180 poz. 1860 ze zm.).
Przełom roku wiąże się z szeregiem obowiązków organizacyjno-prawnych, o których należy pamiętać, zarządzając publicznym przedszkolem. Obowiązki te są różnej natury, wynikają z rozmaitych aktów prawnych, stąd poniższe zestawienie najważniejszych zadań. Zapewni ono dopilnowanie wymaganych terminów wykonania, co z pewnością przełoży się na poprawne kierowanie placówką.
Termin wykonania Opis obowiązku Podstawa prawna
Listopad-grudzień Przełom roku to tradycyjnie czas pracy nad projektem planu finansowego przedszkola. Plan finansowy sporządzany jest na okres roku budżetowego, który dla przedszkoli publicznych pokrywa się z rokiem kalendarzowym, i stanowi część budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym projekt planu powinien być przygotowany przez przedszkole zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego jednostkę. Należy jednak zauważyć, że choć o trybie prac nad planem finansowym placówki decyduje organ prowadzący, to terminy sporządzenia jego projektu zostały określone z góry w Ustawie o finansach publicznych. Procedura pracy nad projektem przedstawia się następująco:
1) do 15 listopada każdego roku budżetowego wójt, burmistrz oraz prezydent miasta powinni złożyć radzie gminy i regionalnej izbie obrachunkowej sporządzony projekt uchwały budżetowej,
2) w terminie siedmiu dni od daty przekazania projektu uchwały budżetowej przedmiotowy organ ma obowiązek przekazać przedszkolu niezbędne informacje do przygotowania projektu planu finansowego na rok następny; w przypadku gdy gmina przedstawi projekt uchwały budżetowej 15 listopada, przedszkole powinno uzyskać od organu prowadzącego informacje niezbędne do przygotowania projektu planu finansowego w terminie do 22 listopada,
3) w terminie 30 dni od daty otrzymania przedmiotowych informacji, jednak nie później niż do 22 grudnia, przedszkole jest zobowiązane przygotować projekt planu finansowego na następny rok.
Projekt planu musi zostać zaopiniowany przez radę rodziców i radę przedszkola (jeśli jest powołana). • art. 248 Ustawy o finansach publicznych,
• art. 70 ust. 2 pkt 2, art. 80 ust. 2 pkt 2, art. 84 ust. 2 pkt 3 Ustawy Prawo oświatowe
Do 31 grudnia Zamknięcie roku budżetowego wiąże się z szeregiem działań, jakie powinien podjąć dyrektor, a które wynikają z Ustawy o finansach publicznych i Ustawy o rachunkowości. W tym celu warto, aby kierownik jednostki, wraz z głównym księgowym, wspólnie dokonali analizy planu finansowego jednostki. Podsumowanie wykonania planu może stanowić ostatnią szansę na wykorzystanie środków finansowych w danym roku. Koniec roku budżetowego wiąże się z:
1) weryfikacją zaciągniętych zobowiązań – analizując wykonanie planu finansowego, dyrektor powinien zwrócić szczególną uwagę, czy dokonywane wydatki nie zagrażają przekroczeniu planu finansowego; dokonywanie bowiem wydatków przekraczających limit określony w planie będzie stanowiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych; należy zwrócić uwagę zwłaszcza na zobowiązania, których termin płatności przypada na 31 grudnia,
2) możliwością dokonywania zmian w planie finansowych – wyniki przeprowadzonej analizy planu finansowego mogą wskazywać, że jednostka boryka się z ryzykiem przekroczenia planu; dyrektor przedszkola co do zasady samodzielnie nie powinien podejmować decyzji o przekroczeniu planu; istnieją jednak wyjątki od tej zasady – przepis § 12 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowi, że kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego; dyrektor będzie miał więc prawo dokonywania samodzielnych zmian w planie finansowym, jeśli uzyskał stosowne upoważnienie; w przypadku gdy nie uzyskał upoważnienia, o dokonanie zmian będzie musiał zwrócić się do zarządu JST • art. 46 Ustawy o finansach publicznych,
• § 12 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych
Do 31 grudnia Konieczność weryfikacji odpisu na ZFŚS wynika głównie z faktu, że początek roku nie zawsze pozwala dyrektorowi na dokładne zaplanowanie liczby osób zatrudnionych w przedszkolu. Dlatego po analizie może okazać się, że na koniec roku jednostka powinna dokonać korekty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zweryfikowanie odpisu na ZFŚS jest konieczne. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych stanowi bowiem, że „kto, będąc pracodawcą lub będąc odpowiedzialnym, w imieniu pracodawcy, za wykonywanie przepisów ustawy, nie wykonuje przepisów ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny”. W przypadku, gdy wyniki weryfikacji odpisu na ZFŚS będą wskazywały, że zaplanowano zbyt małą kwotę odpisu na fundusz – dyrektor przedszkola publicznego powinien wnioskować o dokonanie korekty lub zwiększenie wydatków w planie finansowym. Jeżeli średnia rzeczywista liczba zatrudnionych okaże się wyższa od zaplanowanej, wówczas do końca roku należy odprowadzić na wyodrębnione konto funduszu dodatkowe środki. W odwrotnej sytuacji należy zwrócić z wydzielonego funduszu środki na rachunek bieżący przedszkola • art. 5, art. 12a Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
Do 31 grudnia Koniec roku kalendarzowego to dobry czas na przeprowadzenie archiwizacji dokumentacji przedszkolnej. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach dokumentacja powstająca w samorządowych jednostkach organizacyjnych (np. przedszkolach), a także napływająca do nich, jest przechowywana przez te jednostki, a następnie:
1) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile jednostka nie przekazała wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego,
2) dokumentacja niearchiwalna może ulec brakowaniu za zgodą dyrektora właściwego archiwum państwowego, chyba że zgoda ta nie jest wymagana; dokumentacja niearchiwalna może być brakowana po upływie okresu jej przechowywania określonego w jednolitym rzeczowym wykazie akt lub kwalifikatorze dokumentacji oraz po uznaniu przez organ lub jednostkę organizacyjną, że dokumentacja niearchiwalna utraciła dla nich znaczenie, w tym wartość dowodową.
Należy zwrócić uwagę, że w aktualnym stanie prawnym takie kwestie jak:
1) metoda klasyfikowania i metody kwalifikowania dokumentacji,
2) rodzaje oznaczeń kategorii archiwalnych,
3) elementy jednolitego rzeczowego wykazu akt,
4) wzór budowy jednolitego rzeczowego wykazu akt,
5) wzór budowy kwalifikatora dokumentacji,
6) standardy porządkowania, ewidencjonowania i technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych przed ich przekazaniem do archiwów państwowych,
7) szczegółowy tryb przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
8) szczegółowy tryb brakowania dokumentacji niearchiwalnej
– określa Rozporządzenie w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
Określenie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego spoczywa na dyrektorze przedszkola (w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych) – art. 6 ust. 2 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Zgodnie z art. 6 ust. 2f tego aktu wójt (burmistrz, prezydent miasta) mogą określić instrukcję kancelaryjną, jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcję w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego lub składnicy akt oraz w miarę potrzeby kwalifikator dokumentacji, wspólne dla jednostek nadzorowanych i podległych, których przedmiot działalności jest zbliżony (np. dla wszystkich prowadzonych przez daną JST szkół i przedszkoli) • art. 5 ust. 1 Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach,
• Rozporządzenie w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej
Do 31 grudnia Zgodnie z art. 9b ust. 3a KN nauczycielom stażystom, którzy złożą wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego do 31 października danego roku, dyrektor wydaje decyzję o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w terminie do 31 grudnia danego roku. Odpowiednia decyzja powinna zostać wydana w terminie, a więc przed 31 grudnia.
Warto również pamiętać, że w okresie trwającej epidemii na podstawie art. 96a Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 – rozmowa kwalifikacyjna lub egzamin mogą zostać przeprowadzone w formie wideokonferencji przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych umożliwiających przesyłanie dźwięku i obrazu w czasie rzeczywistym • art. 9b ust. 3a Ustawy Karta nauczyciela,
• art. 10, art. 11, art. 12 Ustawy o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw,
• art. 96a Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
2 stycznia Początek roku to dobry moment na zaplanowanie urlopów pracowniczych. Na mocy art. 163 k.p. urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan taki ustala pracodawca, uwzględniając wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem urlopów nie obejmuje się urlopów na żądanie. Z ustalania planu urlopów można zrezygnować, jeżeli wyrazi na to zgodę zakładowa organizacja związkowa. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, również może nie sporządzać planu urlopów – w takim przypadku ich terminy ustala się po porozumieniu z pracownikiem. Charakter pracy wykonywanej w przedszkolach wymaga jednak raczej przygotowania planu urlopów. Gotowy plan powinien zostać podany do wiadomości pracowników.
W okresie trwającej epidemii, zgodnie z art. 15gc Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik jest zobowiązany taki urlop wykorzystać. • art. 163 Ustawy Kodeks pracy,
• art. 15gc Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Do 5 stycznia Zgodnie z art. 223 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w Ustawie Prawo oświatowe gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące w szczególności:
1) ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,
2) z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej,
3) z działalności polegającej na świadczeniu usług w ramach kształcenia zawodowego – w przypadku jednostek budżetowych prowadzących kształcenie zawodowe.
W przypadku przedszkoli gromadzących dochody na wydzielonym rachunku należy pamiętać, że zgodnie z art. 223 ust. 4 Ustawy o finansach publicznych środki finansowe pozostające na tym rachunku na dzień 31 grudnia roku budżetowego podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 5 stycznia następnego roku • art. 223 ust. 4 Ustawy o finansach publicznych
7 stycznia Na początku roku kalendarzowego pracodawca powinien zweryfikować konieczność przeprowadzenia okresowych szkoleń BHP lub okresowych badań lekarskich pracowników. Zgodnie z art. 229 k.p. pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim, natomiast pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie. Ponadto zgodnie z art. 2373 k.p. pracodawca obowiązany jest zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie.
W związku z trwającą epidemią, zgodnie z art. 31m ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, orzeczenia lekarskie wydane w ramach wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, których ważność upłynęła po 7 marca 2020 r., zachowują ważność, nie dłużej jednak niż do upływu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. Natomiast przepis art. 12e tego aktu wskazuje, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii dopuszcza się, z pewnymi wyjątkami, przeprowadzanie szkoleń wstępnych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy i służby w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Natomiast w przypadku, gdy termin przeprowadzenia szkolenia okresowego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy przypada w:
1) okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub
2) w okresie 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie zostanie ogłoszony stan epidemii, albo stanu epidemii
– termin ten wydłuża się do 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, w przypadku gdy nie zostanie ogłoszony stan epidemii, albo stanu epidemii • art. 229, art. 2373 Ustawy Kodeks pracy,
• Rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy,
• Rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
• art. 31m ust. 1, art. 12e Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
9 stycznia Zapewnione pracownikom środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze powinny podlegać okresowym przeglądom. Początek roku kalendarzowego jest do tego dobrą okazją. Jako środki ochrony indywidualnej należy rozumieć wszelkie środki noszone lub trzymane przez pracownika w celu jego ochrony przed jednym lub większą liczbą zagrożeń związanych z występowaniem niebezpiecznych lub szkodliwych czynników w środowisku pracy, w tym również wszelkie akcesoria i dodatki przeznaczone do tego celu. Pracodawca, oprócz zapewnienia środków ochrony indywidualnej, ma także obowiązek zapewnienia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego (spełniających wymagania określone w Polskich Normach) w przypadku gdy:
1) odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
2) takie są wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponieważ odzież i obuwie ochronne to także własność pracodawcy, to do jego obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego ich prania, konserwacji, naprawy, odpylania i odkażania. Pracodawca ma również możliwość ustalenia stanowisk, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. W takim przypadku należy jednak wypłacić pracownikowi ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej aktualne ceny odzieży i obuwia • art. 2376 i art. 2377 Ustawy Kodeks pracy
15 stycznia Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy o rachunkowości podmioty podlegające przepisom tej Ustawy są zobowiązane do przeprowadzania na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzacji. Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów – z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 Ustawy o rachunkowości – rozpoczęto nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku • art. 26 ust. 3 pkt 1 Ustawy o rachunkowości
20 stycznia Złożenie do PFRON-u odpowiednio deklaracji rocznych (DEK-R) bądź informacji rocznych (INF-2). Zgodnie z art. 49 ust. 2 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawcy dokonują wpłat na PFRON w terminie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat, składając równocześnie Zarządowi Funduszu deklaracje miesięczne i roczne poprzez teletransmisje danych w formie dokumentu elektronicznego według wzoru ustalonego w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego. Natomiast pracodawcy zwolnieni z wpłat na PFRON składają, zgodnie z art. 21 ust. 2f Ustawy, informacje miesięczne i roczne, odpowiednio, o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, o zatrudnieniu i kształceniu osób niepełnosprawnych lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych według wzoru ustalonego w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego. Informacja miesięczna składana jest w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja, a informacja roczna – do 20 stycznia za rok poprzedni • art. 21 ust. 2f, art. 49 ust. 2 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
31 stycznia Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki niemające osobowości prawnej są obowiązane składać, w terminie do 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od daty zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku • art. 6 ust. 9 pkt 1 Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
31 stycznia W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym należy przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-4R o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych za 2020 r. • art. 42 ust. 1a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Do 1 lutego Oprócz sprawozdań miesięcznych i kwartalnych przedszkola publiczne funkcjonujące jako samorządowe jednostki budżetowe powinny pamiętać o obowiązku sporządzania sprawozdań rocznych: Rb-27S oraz Rb-28S. Zgodnie z Załącznikiem nr 40 do Rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej termin przekazania sprawozdań rocznych upływa 1 lutego • Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej
6 lutego Przedszkola publiczne zatrudniające pracowników niepedagogicznych na stanowiskach urzędniczych (m.in. księgowego, referenta) powinny pamiętać o obowiązkach wynikających z Ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z art. 27 tej Ustawy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega okresowej ocenie. Oceny dokonuje bezpośredni przełożony pracownika – nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż raz na sześć miesięcy • art. 27 Ustawy o pracownikach samorządowych
Do US – do końca stycznia, podatnikowi –do końca lutego Złożenie PIT-11 – informacji o dochodach podatnika. Informację powinien otrzymać zarówno urząd skarbowy, jak i pracownik. PIT-11 za 2020 r. należy składać:
1) urzędowi skarbowemu – wyłącznie w formie elektronicznej w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym,
2) podatnikowi – w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. • art. 39 ust 1, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42e ust. 6, art. 42g Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
1 marca Początek roku może wiązać się także z koniecznością przeprowadzenia okresowych kontroli stanu obiektów budowlanych wykorzystywanych przez przedszkola. Zgodnie z art. 62 ust. 1 Prawa budowlanego obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli, w tym zwłaszcza okresowej, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:
1) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,
2) instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
3) instalacji gazowych i przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych).
Analogicznie należy pamiętać o konieczności kontrolowania stanu technicznego sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych, środków gaśniczych, urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych i innych urządzeń oraz instalacji ochrony przeciwpożarowej • art. 62 ust. 1 Ustawy Prawo budowlane,
• art. 4 Ustawy o ochronie przeciwpożarowej,
• § 3 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Do 31 marca Nauczycielom zatrudnionym w przedszkolach publicznych i pracownikom samorządowym przysługuje prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego – tzw. trzynastki. Pracownicy, którzy nabyli do niego prawo, powinni otrzymać je nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy • art. 48 Ustawy Karta nauczyciela,
• art. 36 ust. 2 Ustawy o pracownikach samorządowych
Do 31 marca Złożenie rocznego sprawozdania finansowego przez podmioty do tego zobowiązane. Sprawozdanie finansowe należy złożyć nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego upływa 31 marca. Zgodnie z Ustawą o rachunkowości sprawozdanie to powinno składać się z trzech elementów:
1) bilansu,
2) rachunku zysków i strat,
3) informacji dodatkowej i objaśnień.
Wato pamiętać, że wprowadzone od 1 października 2018 r. zmiany w Ustawie o rachunkowości zakładają m.in. obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej oraz opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP • art. 52 Ustawy o rachunkowości