Procedura awansu nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 1574).
Procedurę awansu zawodowego nauczycieli określa obecnie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Awans zawodowy jest dla nauczyciela stażysty wielkim wyzwaniem. Wiąże się z nim trud, mnóstwo pracy oraz duża ilość dokumentów. Dodatkowym utrudnieniem jest także konieczność znajomości zawiłych przepisów oświatowych.
Jakie zadania spoczywają na nauczycielu stażyście podczas odbywania stażu? Co należy do zadań dyrektora przedszkola i opiekuna stażu? W poniższej procedurze krok po kroku przedstawiono obowiązki każdej ze stron zaangażowanych w proces awansu zawodowego.
Obowiązki nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego
- Rozpoczęcie stażu
Rozpoczęcie stażu następuje z początkiem roku szkolnego (art. 9d KN). Stażysta, jako jedyny w procedurze awansu zawodowego nauczycieli, nie składa wniosku o rozpoczęcie stażu do dyrektora przedszkola. O tytuł nauczyciela kontraktowego może ubiegać się nauczyciel zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć.
- Przygotowanie projektu planu rozwoju zawodowego i przedstawienie go dyrektorowi przedszkola do zatwierdzenia.
Projekt planu rozwoju zawodowego powinien uwzględniać specyfikę i potrzeby placówki, w której nauczyciel podjął pracę, oraz te zadania, które będą realizowane przez przedszkole w danym roku szkolnym. Podczas stażu nauczyciel w szczególności powinien poznać organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania przedszkola, obowiązujący w nim sposób prowadzenia dokumentacji oraz przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. Po zatwierdzeniu projektu planu rozwoju przez dyrektora nauczyciel rozpoczyna jego realizację.
- Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
Opiekuna stażu przydziela dyrektor przedszkola (art. 9c ust. 4 KN). Współpraca rozpoczyna się poprzez podpisanie kontraktu o współpracy z opiekunem, który pomoże nauczycielowi stażyście w przygotowaniu projektu planu rozwoju zawodowego i w jego realizacji w okresie stażu. Pod okiem opiekuna stażysta będzie miał okazję do obserwacji zajęć i prowadzenia własnych. Na zakończenie stażu opiekun sporządza projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty.
- Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w terminie 7 dni od daty zakończenia stażu
Po zakończeniu stażu nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi przedszkola sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Powinien w nim wykazać, w jaki sposób sprostał wymaganiom zawartym w Rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz jak wykorzystał w swojej pracy umiejętności nabyte w okresie stażu. Nauczyciel powinien:
- poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania przedszkola;
- uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
- prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone,
- uczestniczyć w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.
- Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego


