Zastępstwa doraźne w zespole szkolno-przedszkolnym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575),
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2183),
- Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669).
Prawo do połączenia w zespół szkół i przedszkoli prowadzonych przez jedną jednostkę samorządu terytorialnego wynika z regulacji art. 91 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie bowiem z tym przepisem organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową z prowadzonym przez siebie przedszkolem mającym siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły.
Na podstawie ust. 4 przywołanej regulacji dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu Ustawy, co oznacza, że w szkołach i przedszkolach połączonych w zespół nie funkcjonują odrębne stanowiska dyrektorów dla każdej z jednostek, lecz jedna osoba pełni funkcję dyrektora dla całego zespołu. Powoduje to, że dyrektor zespołu posiada uprawnienia właściwe dla dyrektora szkoły czy przedszkola, określone w art. 68 Prawa oświatowego, czyli:
- kieruje działalnością zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,
- sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny w szkołach i przedszkolach połączonych w zespół,
- sprawuje opiekę nad uczniami zespołu oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez zespół,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w zespole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej zespołu,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.