Scenariusz "Dobry i zły dotyk"
Temat: Dobry i zły dotyk – czym jest i jak sobie z nim radzić?
Czas trwania: 1–1,5 godz.
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (4–5 lat)
Cel ogólny:
-
zasygnalizowanie dzieciom zagrożeń związanych z molestowaniem seksualnym oraz stosowaniem przemocy fizycznej,
-
wskazanie dzieciom, jak mogą sobie radzić w sytuacji „złego dotyku”, do kogo mogą się zwrócić o pomoc, kiedy ktoś je krzywdzi.
Cele szczegółowe:
-
utrwalenie znajomości schematu ciała,
-
pokazanie dzieciom różnicy pomiędzy dobrym i złym dotykiem,
-
kształtowanie umiejętności dokonywania wyborów, komu dzieci mogą pozwolić na bliskość fizyczną, a komu nie i w jaki sposób inni mogą je dotykać,
-
kształtowanie w dzieciach umiejętności mówienia „nie”, gdy nie chcą, by inni je dotykali, całowali czy przytulali (nawet bliscy),
-
wyjaśnienie, że w sytuacji związanej ze złym dotykiem dzieci nie są niczemu winne,
-
uzmysłowienie dzieciom, że nie każdy dorosły (także starszy kolega czy koleżanka, a czasem nawet i ktoś z rodziny) jest dobry i nie każdemu można zaufać,
-
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji, gdy granice fizyczne zostają przekroczone,
-
poznanie prawidłowych zachowań pozwalających ustrzec się przed molestowaniem seksualnym i przemocą fizyczną.
Metody pracy: pogadanka, drama, ćwiczebna, obserwacja.
Formy pracy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
-
2 lalki (chłopiec i dziewczynka z narządami intymnymi), lalka – chłopiec ubrany w spodenki, bluzeczkę i majteczki, lalka – dziewczynka ubrana w sukienkę, staniczek i majteczki (mogą być również lalki wykonane z papieru),
-
zielone uśmiechnięte i czerwone smutne buźki dla każdego dziecka,
-
obrazki dla dzieci w formie kilkuelementowych puzzli ze scenkami przedstawiającymi zły i dobry dotyk,
-
etykiety z częściami ciała,
-
schemat ciała ludzkiego narysowany na szarym papierze lub gotowa tablica,
-
pluszowa maskotka,
-
kredki.
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne:
Wychowawczyni wita się z uczniami, mówiąc „dzień dobry”, i prosi, by dzieci stanęły w kole. Zachęca je do przywitania się z kolegą lub koleżanką przez podanie ręki, a następnie różnymi częściami ciała (np. nogami, brzuszkami, głowami itp.). Dzieci wspólnie z nauczycielką śpiewają piosenkę Głowa, ramiona, kolana, pięty...