O kłamstwie – scenariusz zajęć z elementami bajkoterapii
Grupa wiekowa: pięcio- i sześciolatki
Czas trwania: 60 minut (można podzielić na dwa zajęcia ok. 30-minutowe)
Cele ogólne:
- integracja grupy,
- zapoznanie dzieci z pojęciem kłamstwa i prawdy,
- przekazanie zabawowych form odkrywania kłamstwa,
- zapoznanie z przysłowiem o kłamstwie,
- zapoznanie dzieci z wierszem Jana Brzechwy „Kłamczucha”,
- nauczenie strategii radzenia sobie z kłamstwem.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- czuje się bezpiecznie w grupie i chętnie opowiada o swoich emocjach,
- potrafi odróżnić kłamstwo od prawdy,
- potrafi pracować wyobraźnią, aby wyobrazić sobie kłamstwo,
- zna plastyczne sposoby na zobrazowanie kłamstwa,
- zna przysłowie o kłamstwie i wie, co ono oznacza,
- zna treść wiersza, który traktuje o kłamstwie i jego konsekwencjach,
- potrafi rozpoznać kłamstwo i na nie zareagować.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa, wypowiedzi dzieci,
- ruchowe: chodzenie przy jednoczesnym kucaniu,
- plastyczne: rysowanie, naklejanie, konstruowanie,
- słuchowe: wiersz.
Pomoce dydaktyczne:
- wiersz „Kłamczucha” Jana Brzechwy,
- pacynka,
- karta pracy z narysowanymi u dołu krótkimi nogami.
Potrzebne materiały i narzędzia: