Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

O kłamstwie – scenariusz zajęć z elementami bajkoterapii

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, trener grupy edukacyjnej; © Grupa Edukacyjna IDEOWNIA

 

Grupa wiekowa: pięcio- i sześciolatki

Czas trwania: 60 minut (można podzielić na dwa zajęcia ok. 30-minutowe)

 

Cele ogólne:

 

  • integracja grupy,
  • zapoznanie dzieci z pojęciem kłamstwa i prawdy,
  • przekazanie zabawowych form odkrywania kłamstwa,
  • zapoznanie z przysłowiem o kłamstwie,
  • zapoznanie dzieci z wierszem Jana Brzechwy „Kłamczucha”,
  • nauczenie strategii radzenia sobie z kłamstwem.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

 

  • czuje się bezpiecznie w grupie i chętnie opowiada o swoich emocjach,
  • potrafi odróżnić kłamstwo od prawdy,
  • potrafi pracować wyobraźnią, aby wyobrazić sobie kłamstwo,
  • zna plastyczne sposoby na zobrazowanie kłamstwa,
  • zna przysłowie o kłamstwie i wie, co ono oznacza,
  • zna treść wiersza, który traktuje o kłamstwie i jego konsekwencjach,
  • potrafi rozpoznać kłamstwo i na nie zareagować.

 

Formy pracy:

 

  • indywidualna,
  • grupowa.

 

Metody:

 

  • słowne: rozmowa, wypowiedzi dzieci,
  • ruchowe: chodzenie przy jednoczesnym kucaniu,
  • plastyczne: rysowanie, naklejanie, konstruowanie,
  • słuchowe: wiersz.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

  • wiersz „Kłamczucha” Jana Brzechwy,
  • pacynka,
  • karta pracy z narysowanymi u dołu krótkimi nogami.

 

Potrzebne materiały i narzędzia: