Zabawy regulujące zasady współpracy w grupie i stany emocjonalne
Cele:
- dzieci wspólnie z nauczycielem tworzą i przyjmują normy funkcjonowania w grupie, pracują nad sobą, by zmienić zachowanie, które nie jest akceptowane przez grupę,
- dzieci przypominają, utrwalają i respektują ogólne zasady obowiązujące w grupie,
- dzieci rozwijają umiejętności komunikowania się, potrafią słuchać siebie nawzajem, nie oceniając wypowiedzi i zachowań,
- dzieci wzmacniają poczucie własnej wartości, znają swoje miejsce w grupie, swoje mocne strony, współpracują w grupie rówieśniczej, nawiązują pozytywne kontakty, wzajemnie sobie pomagają,
- dzieci ćwiczą koncentrację na sobie i innych, mają okazję do różnorodnej aktywności: podejmowania zadań, proponowania sposobów ich rozwiązania, włączenia do wspólnych zadań,
- dzieci w czasie zabaw mają okazję do rozpoznawania i nazywania własnych stanów emocjonalnych.
Metody: obserwacja, zabawa, rozmowa.
Formy: grupowa, zbiorowa.
Pomoce (dla 14-osobowej grupy):
- 7 długich wstążek w kolorach tęczy,
- 14 bibułek w kolorach tęczy,
- krążki z papieru samoprzylepnego w kolorach tęczy,
- kłębek wełny,
- muzyka,
- żółty krążek do gimnastyki.
Przebieg:
Powitanie piosenką Witaj...
Witaj
Jak się masz, jak się masz
Wszyscy się cieszymy, wszyscy Cię lubimy
Bądź wśród nas.
Zasady kontraktu grupowego:
Aby nam się dobrze bawiło i przebywało ze sobą w grupie, przypominamy sobie znane i być może opracujemy nowe zasady, których będziemy przestrzegać. Co waszym zdaniem jest ważne?
- w czasie zabaw nie przeszkadzam, dbam o swoje zachowanie,
- kiedy ktoś mówi, ja słucham,
- po zabawie zostawiam po sobie porządek,
- pomagam innym, mówię o nim tylko dobre rzeczy, jestem miły,