Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zabawy regulujące zasady współpracy w grupie i stany emocjonalne

 

Opracowała: Anna Kluska

 

Cele:

  • dzieci wspólnie z nauczycielem tworzą i przyjmują normy funkcjonowania w grupie, pracują nad sobą, by zmienić zachowanie, które nie jest akceptowane przez grupę,
  • dzieci przypominają, utrwalają i respektują ogólne zasady obowiązujące w grupie,
  • dzieci rozwijają umiejętności komunikowania się, potrafią słuchać siebie nawzajem, nie oceniając wypowiedzi i zachowań,
  • dzieci wzmacniają poczucie własnej wartości, znają swoje miejsce w grupie, swoje mocne strony, współpracują w grupie rówieśniczej, nawiązują pozytywne kontakty, wzajemnie sobie pomagają,
  • dzieci ćwiczą koncentrację na sobie i innych, mają okazję do różnorodnej aktywności: podejmowania zadań, proponowania sposobów ich rozwiązania, włączenia do wspólnych zadań,
  • dzieci w czasie zabaw mają okazję do rozpoznawania i nazywania własnych stanów emocjonalnych.

Metody: obserwacja, zabawa, rozmowa.

Formy: grupowa, zbiorowa.

Pomoce (dla 14-osobowej grupy):

  • 7 długich wstążek w kolorach tęczy,
  • 14 bibułek w kolorach tęczy,
  • krążki z papieru samoprzylepnego w kolorach tęczy,
  • kłębek wełny,
  • muzyka,
  • żółty krążek do gimnastyki.

Przebieg:

Powitanie piosenką Witaj...

Witaj
Jak się masz, jak się masz
Wszyscy się cieszymy, wszyscy Cię lubimy
Bądź wśród nas.

Zasady kontraktu grupowego:
Aby nam się dobrze bawiło i przebywało ze sobą w grupie, przypominamy sobie znane i być może opracujemy nowe zasady, których będziemy przestrzegać. Co waszym zdaniem jest ważne?

 

  • w czasie zabaw nie przeszkadzam, dbam o swoje zachowanie,
  • kiedy ktoś mówi, ja słucham,
  • po zabawie zostawiam po sobie porządek,
  • pomagam innym, mówię o nim tylko dobre rzeczy, jestem miły,