Scenariusz zajęć dotyczących praw dziecka – „Potyczki małego Pinokia”
Temat: „Potyczki małego Pinokia”
Dzieci:
- trzy- i czterolatki.
Miejsce:
- sala zabaw.
Obszar:
- edukacja społeczno-moralna.
Założenia:
W tej jednostce dydaktycznej pragnę przybliżyć i zapoznać dzieci z wiadomościami wynikającymi z praw danych każdemu dziecku w kontekście ich obowiązków jednocześnie wykorzystując w tym celu słynną postać bajkową o imieniu Pinokio.
Pragnę przybliżyć dzieciom trzy- i czteroletnim tematykę wynikającą z mimiki:
- Prawa do niewiedzy, przez cierpliwe i wytrwałe niesienie dzieciom pomocy w chwili, gdy potrzebują oni „przewodnika” , by wybrać i zdecydować kim być, co robić, jaką postawę przyjąć w społeczeństwie i na jakich wartościach budować swoją przyszłość.
- Prawa do upadków, gdzie w codziennym postępowaniu powinniśmy pozwolić im błądzić i radośnie dążyć do poprawy. Szukanie przyczyn , diagnoza złego zachowania oraz wyrozumiała cierpliwość to jedyny sposób promowania tego prawa współcześnie.
Cele główne:
- wprowadzanie dzieci w świat wartości moralnych, uniwersalnych,
- rozwijanie i pogłębianie wrażliwości na literaturę dziecięcą,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi wyjaśnić powody, dla których należy:
- mówić prawdę o zaistniałej sytuacji,
- szanować pracę innych ludzi,
- pomagać sobie wzajemnie w różnych sytuacjach,