Roztańczone żywioły – scenariusz zajęć choreoterapeutycznych
Wprowadzenie
Czas trwania zajęć – 60 min (można podzielić na dwa zajęcia ok. 30-minutowe).
Grupa wiekowa: 4–5 lat
Cele ogólne:
- integracja grupy,
- pogłębienie świadomości własnego ciała,
- pogłębienie świadomości własnych emocji i nastrojów,
- ekspresja emocji poprzez sztukę plastyczną,
- doświadczenie odczucia energii związanej z działaniem grupowym,
- pogłębienie refleksji nad własnymi stanami emocjonalnymi,
- poprawa obrazu własnej osoby u każdego dziecka i indywidualnych możliwości ruchowych,
- wzmocnienie koordynacji ruchów i koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności słuchowych,
- umiejętność nawiązania kontaktów społecznych i pracy w grupie.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- integruje się z grupą, biorąc udział we wspólnych zabawach,
- potrafi masować kolejne partie swojego ciała, słuchając instrukcji prowadzącego zajęcia,
- potrafi powiedzieć, w jakim jest aktualnie nastroju, jakie emocje aktualnie odczuwa,
- wyraża poprzez pracę plastyczną emocje kojarzące mu się z danym żywiołem: ziemią, ogniem, powietrzem, wodą,
- potrafi wcielić się w rolę żywiołu: ognia i dostosować dynamikę gestów i ruchów do tej roli,
- dzieli się z grupą refleksją na temat swoich odczuć w roli ognia,
- poznaje możliwości ruchowe swojego ciała w tańcu spontanicznym improwizowanym,
- potrafi pracować w małej grupie i współdziałać, aby wykonać wspólny projekt artystyczny.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: wypowiedzi dzieci, rozmowa,