Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 23 SIERPNIA 2019 Analiza wymagań ewaluacyjnych. Wysoka jakość pracy poradni psychologiczno- -pedagogicznej Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty; zaktualizowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.). Wymaganie 1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. 1. Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w placówce służy rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki: • praca w poradni jest systematycznie planowana, • zespołowe planowanie i organizacja pracy w wysokim stopniu przyczyniają się do rozwoju osób korzystających z usług poradni, • po zakończeniu działań dokonywana jest ocena ich efektywności i skuteczności, • szeroko prowadzone szkolenia przez pracowników poradni dla nauczycieli, grupy wsparcia dla pedagogów szkolnych podnoszą poziom kompetencji zawodowych, szczególnie w zakresie wzbogacania warsztatu pracy z dziećmi i młodzieżą, • poradnia, organizując grupy terapeutyczne, prowadząc badania przesiewowe czy odpowiednie terapie, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom swoich klientów, • podejmowane przez poradnie działania zdecydowanie przyczyniają się do rozwoju klientów oraz podnoszą ich prestiż w środowisku, w którym działają, • rodzice otrzymują informacje, w jaki sposób mogą wspomóc rozwój swojego dziecka, jakie są jego potrzeby i możliwości, a także jakie są prognozy dotyczące jego dalszego rozwoju, • w celu doskonalenia pracy placówka pozyskuje opinie od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty poradni, na temat jakości podejmowanych przez placówkę działań. 2. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań: • wszyscy pracownicy pedagogiczni poradni współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań, • współpraca odbywa się systematycznie, w czasie indywidualnych i zespołowych spotkań pracowników, a także w trakcie zebrań, • w poradni tworzone są zespoły zadaniowe, merytoryczne, terapeutyczne, diagnostyczne i profilaktyczne, • współpraca polega na wymianie doświadczeń, konsultacjach, przekazywaniu wiedzy zdobytej w trakcie szkoleń zewnętrznych, opracowywaniu pomocy dydaktycznych i projektów, przygotowaniu wewnętrznych dokumentów, oferty poradni czy organizacji pracy w terenie, • wprowadzanie zmian w pracy poradni następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki. 3. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy: • specjaliści zatrudnieni w poradni wspierają się nawzajem w ramach pracy zespołów, np. orzekającego, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wspomagania szkół i placówek, opiniodawczego w zakresie interdyscyplinarnej diagnozy, • w trakcie spotkań następuje wymiana doświadczeń i poglądów, konsultacje oraz analiza trudnych przypadków, • wzajemne wsparcie i pomoc w rozwiazywaniu problemów jest skuteczna, ma charakter systematyczny i powszechny oraz dotyczy obszarów działalności poradni – diagnozy, terapii, orzecznictwa, przygotowania dokumentów merytorycznych, interwencji kryzysowych. 4. W realizacji zadań stosuje się różne formy i metody pracy dostosowane do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki: • poradnia w realizacji zadań stosuje się różne formy i metody pracy dostosowane do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z jej oferty, • poradnia rozpoznaje potrzeby i możliwości wieku zarówno poszczególnych grup klientów, jak i pojedynczych osób, • w codziennej pracy wykorzystywane są metody związane z neurodydaktyką, metody i programy specjalistyczne (metody Weroniki Sherborne, Dennisona, symultaniczno-sekwencyjne, Knillów, behawioralno-poznawcze, program rozwijający percepcje wzrokową Marianne Frostig i Davida Horne’a), • wykorzystywane przez poradnie metody i formy pracy zaspakajają potrzeby i oczekiwania klientów, zwiększają skuteczność rozwiązania problemów rozwojowych, emocjonalnych, edukacyjnych oraz działań profilaktycznych, • wydawane dokumenty są odpowiedniej jakości pod względem merytorycznym i formalnym. Wymaganie 2. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki 1. Realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji z niej korzystających • oferta poradni jest adekwatna do jej celów oraz potrzeb klientów, • klienci poradni mają możliwość uzyskania bezpłatnej i kompleksowej pomocy specjalistycznej oraz wielospecjalistycznej diagnozy w dogodnych dla siebie terminach, • poradnia podejmuje m.in. kompleksowe wsparcie rodziny i dziecka w rozwiązaniu problemów, udziela doraźnej i długofalowej pomocy, szybkiej interwencji w sytuacjach kryzysowych, zapobiega zjawiskom niedostosowania społecznego, wykluczenia czy przestępczości nieletnich, • poradnia wspiera rodziny w nabywaniu przez nich kompetencji opiekuńczych i wychowawczych, posiada uprawnienia do wydawania orzeczeń oraz opinii dla dzieci i młodzieży niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących. 2. Placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę • informacje pozyskiwane od klientów poradni wpływają na realizacje jej celów m.in. dotyczące: pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, gotowości szkolnej dziecka do podjęcia nauki w szkole, zorganizowania grupy wspierania dla pedagogów szkolnych, wsparcia nauczycieli w zakresie pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w ramach zajęć socjoterapii. 3. W opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki wsparcie otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb • realizowana oferta poradni jest użyteczna dla jej odbiorców, • oferta poradni odpowiada potrzebom klientów, na co wskazuje wzrost zainteresowania szkoleniami rad pedagogicznych, • wspomaganie dziecka w rozwoju emocjonalnym i społecznym, pomoc dziecku w uczeniu się, w rozwiązywaniu i pokonywaniu trudności, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, doskonalenie swoich kompetencji w pracy z dzieckiem. Wymaganie 3. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju 1. Placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym • środowisko lokalne pozytywnie postrzega ofertę poradni, • klienci w pełni akceptują podejmowane działania przez poradnie i wskazują ich realizację na wysokim poziomie, • pracownicy poradni są otwarci na współpracę, dyspozycyjni, elastyczni, • placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. 2. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój • poradnia zaspokaja potrzeby swoich odbiorców, stwarzając możliwość bezpłatnej i kompleksowej pomocy, • oferta poradni odpowiada potrzebom klientów, na co wskazuje liczba opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego czy prowadzonych diagnoz, badań oraz terapii, • podejmowane przez poradnie adekwatne i skuteczne działania dostosowane są do indywidualnych potrzeb odbiorców, przez co wpływają na ich rozwój, np. poszerzenie wiedzy i umiejętności czy rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem nowych metod, • przeprowadzane wśród klientów ankiety pozwalają dostrzec obszary wymagające doskonalenia i skutecznie poprawiać jakość pracy poradni. Wymaganie 4. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych 1. W placówce analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej • pracownicy merytoryczni poradni znają wnioski i rekomendacje z badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wykorzystują je w działaniach zawodowych, • placówka monitoruje i analizuje swoje działania, a na ich podstawie formułuje wnioski i rekomendacje, co wpływa na modyfikacje jej oferty. 2. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których przygotowuje się ofertę placówki oraz planuje i podejmuje działania służące jakości pracy • wprowadzono nowe formy diagnoz i badań, np.: skale do badania rozwoju społeczno-emocjonalnego małych dzieci, diagnoza specyficznych zaburzeń uczenia się, wykorzystanie nowych narzędzi diagnostycznych dotyczących obu zaburzeń, • badania dotyczące gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich z wykorzystaniem testów, np.: Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUNSS), Test Pamięci Roboczej (TPR), • wykorzystanie nowego narzędzia diagnostycznego – Inwentarzy Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK). Wymaganie 5. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi 1. Zarządzanie placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków do realizacji jej zadań oraz na przygotowaniu oferty odpowiedniej do potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki • zarządzanie placówką zapewnia warunki do realizacji jej zadań statutowych, • zarządzanie poradnią służy zapewnieniu warunków do realizacji zadań placówki oraz przygotowaniu oferty odpowiedniej do potrzeb klientów, • na terenie placówki znajdują się gabinety terapeutyczne dla specjalistów i gabinety do zajęć grupowych, • poradnia jest wyposażona w nowoczesne narzędzia diagnostyczne oraz sprzęt niezbędny do prowadzonych badań i diagnozy dzieci i młodzieży z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej; planowanie pracy uwzględnia działania dostosowujące ofertę do potrzeb klientów, • w odpowiedzi na potrzeby środowiska do oferty poradni wprowadzono dyżur psychologa. 2. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego • ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki, • planując realizacje zadań poradni, dyrektor uwzględnia wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, które są znane pracownikom; na ich podstawie podejmuje działania, m.in. opracowuje wzory sprawozdań z pracy w terenie, organizuje zespoły przedmiotowe specjalistów, rotacyjnie powołuje pracowników na przewodniczących zespołu orzekającego, • o spójności planowanych działań i ich skuteczności świadczą np. przejrzystość prowadzonej dokumentacji, podnoszenie kompetencji pracowników, usprawnienie pracy zespołów interdyscyplinarnych oraz szeroka oferta poradni, • w procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje się działania służące rozwojowi placówki. 3. W placówce ustalone są i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach kryzysowych • w poradni zostały ustalone procedury dotyczące bezpieczeństwa, m.in: ochrony przeciwpożarowej, ewakuacji budynku, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej czy zabezpieczenia danych osobowych, • dyrektor podejmuje działania zmierzające do znajomości poszczególnych procedur, • pracownicy poradni znają obowiązujące procedury i uczestniczą w organizowanych szkoleniach, • wszyscy pracownicy uczestniczyli w różnych formach doskonalenia zawodowego, m.in. dotyczących sposobów zachowania się w sytuacjach trudnych i kryzysowych, zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, rodzajów zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych w placówce oświatowej oraz szkolenia w zakresie BHP. 1 września 2019 r. ma zacząć obowiązywać nowe Rozporządzenie, którego projekt ukazał się w czerwcu 2019 r. Nie będą to zmiany rewolucyjne, będą miały charakter dostosowujący i porządkujący.