100-lecie odzyskania niepodległości w przedszkolu
Setna rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę jest tematem jednego z kierunków polityki oświatowej, wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rok szkolny 2018/2019. W związku z tym prezentujemy przykładowe formy działań, jakie można wprowadzić, aby to wydarzenie stało się kompasem w procesie wychowywania do wartości oraz kształtowania patriotycznych postaw przedszkolaków w przebiegającym roku przedszkolnym.
Cele wychowania w przedszkolu to dbałość o wszechstronny rozwój dziecka i kształtowanie jego osobowości każdego dnia. Zachodzi ono głównie poprzez stosowanie metod aktywizujących dziecko oraz poprzez uczestnictwo czy zaangażowanie dziecka w kontakty z bliższym i dalszym środowiskiem. Jeżeli mają one mieć charakter przybliżania dzieciom elementów patriotyzmu, wychowania patriotycznego, wychowania w poczuciu szacunku i miłości do Ojczyzny, to takie działania zaczynają się od uczuć przywiązania do własnego miasta, wsi, regionu, do tzw. małej ojczyzny. Dziecko może ją zobaczyć, dotknąć, poczuć, posmakować.
Chcąc zapewnić dziecku harmonijny rozwój, należy pamiętać, że osobowość dziecka obejmuje różne jej sfery. Z tego faktu – jeśli proces ten ma być efektywny – wynika konieczność nawiązywania w wychowaniu patriotycznym do treści i zadań z różnych dziedzin wychowania. W przedszkolu budzenie przywiązania do ojczyzny, miasta czy wsi wiąże się z kształtowaniem uczuć, z których dopiero w kolejnych latach zrodzi się patriotyzm sensu stricto.
Przykładowe propozycje działań mających na celu identyfikację narodową i kulturową przedszkolaków:
1. Przybliżanie tematyki patriotycznej poprzez wizualizację symboli i znaków narodowych (godło, barwy państwowe, sztandar, herby miast).
Wizualizacja symboli i znaków narodowych może przebiegać w dostosowany przez nauczyciela sposób, odpowiedni dla danej grupy wiekowej. Zostają one przedstawione dzieciom na obrazkach i zamocowane na tablicy lub innym przeznaczonym do ich umieszczenia miejscu w sali. Dzieci wypełniają kolorami rysunki z symbolami i znakami narodowymi – kolorowanki zawierające omawiane symbole.
2. Nauczanie pieśni patriotycznych i wyjaśnianie zawartych w nich treści.


