Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zabawy przygotowujące do nauki czytania i pisania

 

Opracowała: Monika Skikiewicz, logopeda, pedagog

 

  1. Samogłoski – jak brzmią i jak wyglądają? Etap powtarzania

 

Komentarz: Nauka zaczyna się od powtarzania, co angażuje obie półkule mózgowe. Zwrócenie uwagi dziecka na układ ust podczas wymawiania samogłosek ma ułatwić proces zapamiętywania. Dźwięk przyporządkowany jest literze (obrazowi graficznemu).

 

Potrzebne materiały dydaktyczne: karta ćwiczeń nr 1 i nr 2.

 

  • Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje z różnymi minami (karta ćwiczeń lub zdjęcia z odpowiednimi minami). Nauczyciel wybraną pokazuje buźkę i czyta samogłoskę, która jest umieszczona obok (może być w chmurce, żeby było wiadomo, że z buźki wypływa ten konkretny dźwięk). Dzieci powtarzają.

 

  • Każde dziecko otrzymuje kartę pracy z literkami ukrytymi w kwiatkach. Zadaniem dzieci jest dopasowanie odpowiednich pszczółek do kwiatów. Każdemu kwiatkowi z samogłoską odpowiada jedna pszczółka z tą samą głoską. Dodatkowo można przygotować jedną dużą planszę, widoczną dla dzieci, do której pojedynczo mogą podchodzić i wykonywać zadanie z pomocą nauczyciela. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. Dzieci mogą pokolorować jednakowym kolorem każdy kwiatek wraz z odpowiadającym mu owadem.

 

 

  1. Samogłoski – tajemniczy kod. Etap powtarzania i rozumienia

 

Komentarz: W codziennej komunikacji często posługujemy się samogłoskami w celu wyrażenia:

 

  • zdziwienia – O,
  • zachwytu – U,
  • zrozumienia – A,
  • niedowierzania – E,
  • zwątpienia – Y,
  • ponaglenia rozmówcy – I.