Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

„Jesienne klimaty” – propozycje październikowych zabaw i zajęć w przedszkolu

 

Opracowała: Jolanta Bot, Lublin

 

Aktywność poznawcza

  1. Wycieczka edukacyjna do parku:
    • wdrażanie dzieci do bezpośredniej obserwacji środowiska przyrodniczego i procesów w nim zachodzących, związanych ze zmianą pory roku,
    • doskonalenie spostrzegawczości,
    • poznawanie flory i fauny,
    • stymulowanie postaw proekologicznych,
    • zbliżenie dzieci do świata przyrody.
  2. Wycieczka edukacyjna do sadu:
    • bezpośrednie poznawanie w naturalnym środowisku drzew owocowych oraz ich nazw,
    • stymulowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania owoców,
    • stymulowanie rozwoju spostrzegawczości wzrokowej,
    • poszerzenie zasobu pojęć ogólnych.
  3. Rozmowa z dziećmi, inspirowana wierszem W. Chotomskiej pt. Myj owoce:
    • zapoznanie dzieci ze skutkami nieprzestrzegania zasad higieny,
    • wdrażanie do mycia owoców przed spożyciem,
    • poznawanie wartości odżywczych rodzimych i egzotycznych owoców,
    • poszerzanie wiedzy,
    • doskonalenie mowy w zakresie poprawności gramatycznej.
  4. Życie liścia – praca z historyjką obrazkową inspirowaną utworem M. Karolewskiej:
    • zapoznanie z procesem wzrostu i opadania liści,
    • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego w toku postrzegania i układania kolejnych części historyjki (wg kolejności zdarzeń),
    • aktywowanie procesów myślowych,
    • rozwijanie mowy i zainteresowań przyrodniczych.
  5. Zabawa dydaktyczna „Skarby jesieni”:
    • rozwijanie umiejętności klasyfikacji i przeliczania elementów zbiorów oraz zapamiętywania i odtwarzania z pamięci układów liczmanów,
    • bogacenie wiedzy i doświadczeń związanych z różnymi środowiskami przyrodniczymi,
    • stymulowanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  6. Na straganie – zabawa dydaktyczna inspirowana wierszem J. Brzechwy:
    • rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni,
    • kształtowanie pojęć wysokonisko, wyżejniżej, na dolena górze, dalekoblisko,
    • wdrażanie do prawidłowego nazywania poszczególnych warzyw oraz ich kolorystyki,
    • rozbudzenie zainteresowania literaturą – poezją dziecięcą.
  7. Teatr sylwet na podstawie utworu L. Krzemienieckiej pt. Jak się krasnal Hałabała z sójkami za morze wybierał:
    • poznawanie jesiennych zwyczajów ptaków (odlatujących na zimę z kraju na południe oraz przylatujących do nas z północy),
    • bogacenie wiadomości dzieci nt. gatunków popularnych ptaków,
    • zbliżanie do teatru i literatury dziecięcej,
    • kształtowanie pojęcia ptaki.
  8. „Skąd te dary?” – praca z rozsypanką obrazkową inspirowaną doświadczeniami dzieci:
    • poszerzanie wiadomości dzieci nt. plonów zbieranych jesienią,
    • klasyfikowanie przedmiotów wg środowiska, z którego pochodzą (park, ogród, sad, pole),
    • bogacenie słownictwa,
    • kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie,
    • rozbudzenie aktywności dzieci przez działanie.
  9. „Grzybobranie” – konstruowanie gry ściganki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
    • poznanie sposobu tworzenia gry ściganki oraz konstruowania jej reguł,
    • kształtowanie matematycznego myślenia,
    • wdrażanie do przestrzegania zawartych umów,
    • budowanie pozytywnej motywacji i wiary we własne siły,
    • rozwijanie umiejętności liczenia w toku przeliczania oczek na kostce i w toku przeliczania pól na planszy (tzw. chodniczku).
  10. „Jaki to owoc, jaki zapach czy smak?” – zagadki polisensoryczne:
    • kształtowanie umiejętności rozpoznawania owoców za pomocą wielu zmysłów,
    • rozwijanie myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego poprzez tworzenie skojarzeń na podstawie doznań wzrokowych, słuchowych, smakowych.
    • poznawanie i rozszerzanie wiadomości,
    • zaciekawienie i skłanianie dzieci do obserwacji otaczającego świata.



Aktywność społeczna i językowa

  1. Jesień u fryzjera – osłuchanie się z wierszem D. Gellnerowej i nauka jego fragmentu: