„Jesienne klimaty” – propozycje październikowych zabaw i zajęć w przedszkolu
Aktywność poznawcza
- Wycieczka edukacyjna do parku:
- wdrażanie dzieci do bezpośredniej obserwacji środowiska przyrodniczego i procesów w nim zachodzących, związanych ze zmianą pory roku,
- doskonalenie spostrzegawczości,
- poznawanie flory i fauny,
- stymulowanie postaw proekologicznych,
- zbliżenie dzieci do świata przyrody.
- Wycieczka edukacyjna do sadu:
- bezpośrednie poznawanie w naturalnym środowisku drzew owocowych oraz ich nazw,
- stymulowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania owoców,
- stymulowanie rozwoju spostrzegawczości wzrokowej,
- poszerzenie zasobu pojęć ogólnych.
- Rozmowa z dziećmi, inspirowana wierszem W. Chotomskiej pt. Myj owoce:
- zapoznanie dzieci ze skutkami nieprzestrzegania zasad higieny,
- wdrażanie do mycia owoców przed spożyciem,
- poznawanie wartości odżywczych rodzimych i egzotycznych owoców,
- poszerzanie wiedzy,
- doskonalenie mowy w zakresie poprawności gramatycznej.
- Życie liścia – praca z historyjką obrazkową inspirowaną utworem M. Karolewskiej:
- zapoznanie z procesem wzrostu i opadania liści,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego w toku postrzegania i układania kolejnych części historyjki (wg kolejności zdarzeń),
- aktywowanie procesów myślowych,
- rozwijanie mowy i zainteresowań przyrodniczych.
- Zabawa dydaktyczna „Skarby jesieni”:
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji i przeliczania elementów zbiorów oraz zapamiętywania i odtwarzania z pamięci układów liczmanów,
- bogacenie wiedzy i doświadczeń związanych z różnymi środowiskami przyrodniczymi,
- stymulowanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Na straganie – zabawa dydaktyczna inspirowana wierszem J. Brzechwy:
- rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni,
- kształtowanie pojęć wysoko – nisko, wyżej – niżej, na dole – na górze, daleko – blisko,
- wdrażanie do prawidłowego nazywania poszczególnych warzyw oraz ich kolorystyki,
- rozbudzenie zainteresowania literaturą – poezją dziecięcą.
- Teatr sylwet na podstawie utworu L. Krzemienieckiej pt. Jak się krasnal Hałabała z sójkami za morze wybierał:
- poznawanie jesiennych zwyczajów ptaków (odlatujących na zimę z kraju na południe oraz przylatujących do nas z północy),
- bogacenie wiadomości dzieci nt. gatunków popularnych ptaków,
- zbliżanie do teatru i literatury dziecięcej,
- kształtowanie pojęcia ptaki.
- „Skąd te dary?” – praca z rozsypanką obrazkową inspirowaną doświadczeniami dzieci:
- poszerzanie wiadomości dzieci nt. plonów zbieranych jesienią,
- klasyfikowanie przedmiotów wg środowiska, z którego pochodzą (park, ogród, sad, pole),
- bogacenie słownictwa,
- kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie,
- rozbudzenie aktywności dzieci przez działanie.
- „Grzybobranie” – konstruowanie gry ściganki wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej:
- poznanie sposobu tworzenia gry ściganki oraz konstruowania jej reguł,
- kształtowanie matematycznego myślenia,
- wdrażanie do przestrzegania zawartych umów,
- budowanie pozytywnej motywacji i wiary we własne siły,
- rozwijanie umiejętności liczenia w toku przeliczania oczek na kostce i w toku przeliczania pól na planszy (tzw. chodniczku).
- „Jaki to owoc, jaki zapach czy smak?” – zagadki polisensoryczne:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania owoców za pomocą wielu zmysłów,
- rozwijanie myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego poprzez tworzenie skojarzeń na podstawie doznań wzrokowych, słuchowych, smakowych.
- poznawanie i rozszerzanie wiadomości,
- zaciekawienie i skłanianie dzieci do obserwacji otaczającego świata.
Aktywność społeczna i językowa
- Jesień u fryzjera – osłuchanie się z wierszem D. Gellnerowej i nauka jego fragmentu: