Piknik rodzinny
Zadania:- zaspokojenie potrzeby emocjonalnego związku z rodziną oraz umocnienie więzi rodzinnej;
- stworzenie warunków do różnej aktywności dzieci poprzez udział w zabawach i konkursach;
- kształtowanie osobowości dzieci oraz rozwijanie takich cech, jak: skupienie uwagi, samodzielność, odpowiedzialność, opanowanie, szybkość reakcji, wytrwałość w pokonywaniu przeszkód.
Metody:
- gry i zabawy ruchowe, pląsy, zagadki
Środki dydaktyczne:
- rekwizyty do gier i zabaw ruchowych - piłki do koszykówki i siatkówki, lina, chorągiewki na stojakach, woreczki, kreda, gwizdek;
- pomoce do zagadek - obrazki o dowolnej tematyce wykonane przez dzieci, płyta z nagraniami piosenek w wykonaniu przedszkolaków, odtwarzacz CD;
- upominki dla rodziców przygotowane wcześniej na zajęciach przez dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
Miejsce:
- boisko przedszkolne, ogródek przedszkolny, stoły udekorowane serwetkami, ciastem i napojami, grill z kiełbaskami.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
I. Wstępne czynności organizacyjne
- przygotowanie, nakrycie stołów oraz rozłożenie przyniesionych przez rodziców słodyczy i napojów;
- ustawienie i przygotowanie grilli oraz poporcjowanie kiełbasek do pieczenia;
- rozłożenie dziecięcych obrazków, upominków dla rodziców oraz zgromadzenie pomocy do zabaw i gier ruchowych, zagadek.
II. Część główna
- Powitanie wszystkich uczestników rodzinnego pikniku oraz przedstawienie punktów programu.
Zabawa integracyjna przy piosence "Labada".
Zapraszamy do zabawy przedszkolaków, ich rodziców, rodzeństwo.
Tańczymy labada labada, labada,
Tańczymy labada, małego walczyka.
Tańczą go starszaki, starszaki, starszaki,
Tańczą go starszaki i małe dzieci też.
Poruszamy się po obwodzie koła, krokiem dostawnym trzymając się za ręce. Mówimy tekst:
Rączki były? (pokazujemy)
Były! (pokazujemy)
Włoski były? (pokazujemy)
Nie!
Trzymamy sąsiadów delikatnie za łokcie a oni nas i tańczymy od początku w kole. Wymieniamy kolejno części ciała np. noski, uszki, plecki, kolanka, kosteczki i powtarzamy zabawę dowolną ilość razy.
- Zajęcia ruchowe prowadzone z przedszkolakami (dzieci w wieku 3, 4, 5 lat) według niżej podanego zestawu dostosowanego do miejsca ćwiczeń (boisko, ogród przedszkolny).
Cel:
- przyzwyczajanie i nauczanie elementów ruchowych związanych z uprawianiem sportu dziecięcego;
- nauka reagowania na polecenia i sygnały oraz bezpiecznego poruszania się w luźnej gromadce.
Przybory:
- woreczki (dla każdego dziecka jeden), gwizdek.
Zestaw ćwiczeń:
- Zabawa orientacyjno - porządkowa. Dzieci biegają w dowolnym kierunku bez potrąceń, woreczki leżą na placu, na sygnał - zatrzymują się, podnoszą woreczki i wykonują kilka rzutów i chwytów woreczka. Powtórzenie zabawy.
- Marsz po obwodzie koła, rozdanie przez nauczycielkę woreczków.