Gdzie są moje skrzypce? – scenariusz zajęć dla dzieci w grupie mieszanej wiekowo
Wprowadzenie
Scenariusz zajęć wakacyjnych zawiera elementy muzykoterapii aktywnej i receptywnej. Wykorzystuje elementy metody story-line pozwalające na zaangażowanie się dzieci podczas zajęć w mieszanej grupie wiekowej w sposób, w jakim każdemu dziecku umożliwia to stopień jego rozwoju, umiejętności i wiedzy.
Grupa wiekowa: 3–6 lat
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności logicznego myślenia,
- kształtowanie wrażliwości uczuciowej i estetycznej,
- rozwój ekspresji,
- integracja grupy.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- umie rozpoznać instrumenty,
- umie rozpoznać dźwięk instrumentów,
- wybiera instrument, którego dźwiękiem chce wyrazić uczucia,
- współpracuje w grupie, tworząc wspólną pracę,
- tworzy własną pracę plastyczną, słuchając muzyki.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Metody:
- słowne: opowiadanie, wypowiedzi dzieci, odgadywanie słyszanego dźwięku,
- oglądowe: poznawanie instrumentów,
- praktyczne: story-line, zabawa instrumentami, wykonanie wskazówki dotyczącej skrzypiec, wykonanie prac plastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
- nagrania muzyczne z dźwiękiem różnych instrumentów.
Potrzebne materiały i narzędzia:
- różne instrumenty muzyczne (np. tamburyno, dzwonki, talerze, gitara, cymbałki, bębenek, skrzypce, kołatka),
- apaszki/chusteczki/szarfy,
- duży arkusz papieru, kartki papieru,
- flamastry, kredki, farby, pędzle, kolorowy papier, gazety, kawałki materiału, klej, nożyczki,
- odtwarzacz CD.
Przebieg