Witaj przedszkole, czyli jak wygląda świat stonogi – program zajęć adaptacyjnych dla dzieci
Grupa wiekowa: 2,5–3-latki
Czas trwania każdego spotkania: 60 minut
Uczestnicy: dzieci i ich rodzice
Cele ogólne:
- adaptacja dziecka do przedszkola,
- wzmocnienie poczucia wspólnoty i przynależności grupowej dziecka,
- zaznaczenie miejsca dziecka w grupie rówieśników przez kształtowanie poczucia „ja”,
- poznanie przestrzeni przedszkola i oswojenie się z nią,
- zachowanie poczucia bezpieczeństwa i swobody dziecka,
- ekspresja plastyczna.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- czuje się emocjonalnie związane ze swoją grupą,
- ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej,
- wie, jak wygląda przestrzeń przedszkola i widzi osoby w nim pracujące,
- bawi się z nauczycielem i innymi dziećmi,
- widzi swoich rodziców, więc czuje się bezpiecznie,
- ma poczucie zaufania do nauczycieli pracujących w przedszkolu.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa, zagadka,
- ruchowe: taniec, pantomima,
- plastyczne: naklejanie, rysowanie i kolorowanie, konstruowanie, składanie puzzli i ozdabianie ich.
Pomoce dydaktyczne:
- płyta z dowolną muzyką relaksacyjną,
- płyta CD Pląsy z długą brodą,
- płyta CD W co się bawić z dziećmi,
- atlas zwierząt.
Potrzebne materiały i narzędzia:
- pacynka kojarząca się z przedszkolem,
- kłębek wełny,
- naklejki, jako forma małej nagrody,
- list na każdy dzień,
- ślady stonogi do przyklejenia na podłodze,
- kartki papieru,
- brystol,
- marker,
- kleje,
- farby do malowania palcami,
- kartonowe pudełka,
- ścinki papieru, brokat, kawałki krepy i inne materiały do ozdabiania.
Wskazówki:
- Zamiast stonogi można użyć pacynki przedstawiającej jakiekolwiek inne zwierzę, które znajduje się w przedszkolu lub jest jego symbolem. Celem jest to, aby dziecko, które poznaje przedszkole, utożsamiło przyjemność zabawy w tym miejscu z mieszkającą w nim pacynką (rodzaj zwierzęcia nie jest istotny).
- Na zajęcia zapraszamy dzieci i rodziców, którzy siadają na podłodze w kręgu tuż za swoimi dziećmi. Zanim nauczyciel zacznie zajęcia, powinien oprowadzić dzieci i rodziców po przedszkolu, żeby oswoić maluchy z przestrzenią. Podczas zajęć rodzice uczestniczą w nich z dziećmi.
- Po zakończonym scenariuszu wskazane jest, żeby nauczyciel pozwolił dzieciom na swobodną zabawę zabawkami znajdującymi się w przedszkolu. Taka zabawa powinna trwać co najmniej 15 minut, żeby dziecko zdążyło poczuć się bezpiecznie i swobodnie.
- Prezentowane poniżej scenariusze mają część wspólną, przeznaczoną do realizacji podczas każdego spotkania, oraz część szczegółową, charakterystyczną dla poszczególnych tematów.
- Po każdym spotkaniu dzieci mogą otrzymać drobną nagrodę, np. w postaci naklejki.
Przebieg programu adaptacyjnego z udziałem dzieci i rodziców:
I. Część wspólna
Ogólny schemat zajęć
1. Zabawa dowolna