Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Witaj przedszkole, czyli jak wygląda świat stonogi – program zajęć adaptacyjnych dla dzieci

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta, trener grupy edukacyjnej

 

Grupa wiekowa: 2,5–3-latki

Czas trwania każdego spotkania: 60 minut

Uczestnicy: dzieci i ich rodzice

 

Cele ogólne:

 

  • adaptacja dziecka do przedszkola,
  • wzmocnienie poczucia wspólnoty i przynależności grupowej dziecka,
  • zaznaczenie miejsca dziecka w grupie rówieśników przez kształtowanie poczucia „ja”,
  • poznanie przestrzeni przedszkola i oswojenie się z nią,
  • zachowanie poczucia bezpieczeństwa i swobody dziecka,
  • ekspresja plastyczna.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

  • czuje się emocjonalnie związane ze swoją grupą,
  • ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej,
  • wie, jak wygląda przestrzeń przedszkola i widzi osoby w nim pracujące,
  • bawi się z nauczycielem i innymi dziećmi,
  • widzi swoich rodziców, więc czuje się bezpiecznie,
  • ma poczucie zaufania do nauczycieli pracujących w przedszkolu.

 

Formy pracy:

 

  • indywidualna,
  • grupowa.

 

Metody:

 

  • słowne: rozmowa, zagadka,
  • ruchowe: taniec, pantomima,
  • plastyczne: naklejanie, rysowanie i kolorowanie, konstruowanie, składanie puzzli i ozdabianie ich.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

  • płyta z dowolną muzyką relaksacyjną,
  • płyta CD Pląsy z długą brodą,
  • płyta CD W co się bawić z dziećmi,
  • atlas zwierząt.

 

Potrzebne materiały i narzędzia:

 

  • pacynka kojarząca się z przedszkolem,
  • kłębek wełny,
  • naklejki, jako forma małej nagrody,
  • list na każdy dzień,
  • ślady stonogi do przyklejenia na podłodze,
  • kartki papieru,
  • brystol,
  • marker,
  • kleje,
  • farby do malowania palcami,
  • kartonowe pudełka,
  • ścinki papieru, brokat, kawałki krepy i inne materiały do ozdabiania.

 

Wskazówki:

 

  • Zamiast stonogi można użyć pacynki przedstawiającej jakiekolwiek inne zwierzę, które znajduje się w przedszkolu lub jest jego symbolem. Celem jest to, aby dziecko, które poznaje przedszkole, utożsamiło przyjemność zabawy w tym miejscu z mieszkającą w nim pacynką (rodzaj zwierzęcia nie jest istotny).
  • Na zajęcia zapraszamy dzieci i rodziców, którzy siadają na podłodze w kręgu tuż za swoimi dziećmi. Zanim nauczyciel zacznie zajęcia, powinien oprowadzić dzieci i rodziców po przedszkolu, żeby oswoić maluchy z przestrzenią. Podczas zajęć rodzice uczestniczą w nich z dziećmi.
  • Po zakończonym scenariuszu wskazane jest, żeby nauczyciel pozwolił dzieciom na swobodną zabawę zabawkami znajdującymi się w przedszkolu. Taka zabawa powinna trwać co najmniej 15 minut, żeby dziecko zdążyło poczuć się bezpiecznie i swobodnie.
  • Prezentowane poniżej scenariusze mają część wspólną, przeznaczoną do realizacji podczas każdego spotkania, oraz część szczegółową, charakterystyczną dla poszczególnych tematów.
  • Po każdym spotkaniu dzieci mogą otrzymać drobną nagrodę, np. w postaci naklejki.

 

 

Przebieg programu adaptacyjnego z udziałem dzieci i rodziców:

 

I. Część wspólna

 

Ogólny schemat zajęć

 

1. Zabawa dowolna