Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Z przedszkolem za pan brat – tygodniowy program zajęć adaptacyjnych dla dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog i arteterapeuta, od lat projektuje i realizuje warsztaty ogólnorozwojowe i twórcze dla dzieci oraz spotkania na temat rozwoju dziecka i rodziny dla dorosłych, założycielka stowarzyszenia psychologów i pedagogów oraz grupy edukacyjnej

 

Grupa wiekowa: 2,5–3-latki

Czas trwania każdego spotkania: 120 minut

Osoby uczestniczące: dzieci i ich rodzice

 

Cele ogólne:

 

  • adaptacja dziecka do przedszkola,
  • wzmocnienie poczucia wspólnoty i przynależności grupowej dziecka,
  • zaznaczenie miejsca dziecka w grupie rówieśników przez kształtowanie poczucia „ja”,
  • wzmocnienie świadomości własnego ciała,
  • poznanie przestrzeni przedszkola i oswojenie się z nią,
  • zachowanie poczucia bezpieczeństwa i swobody dziecka,
  • ekspresja plastyczna.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

  • czuje się emocjonalnie związane ze swoją grupą,
  • ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej,
  • wie, jak wygląda przestrzeń przedszkola i widzi osoby w nim pracujące,
  • potrafi wymienić części ciała,
  • wie, co to jest portret i autoportret,
  • potrafi zaprezentować siebie i swoje prace na forum grupy,
  • bawi się z nauczycielem i innymi dziećmi,
  • widzi swoich rodziców, więc czuje się bezpiecznie,
  • ma poczucie zaufania do nauczycieli pracujących w przedszkolu.

 

Formy pracy:

 

  • indywidualna,
  • grupowa.

 

Metody:

 

  • słowne: rozmowa, zagadka, wiersz,
  • ruchowe: taniec, pantomima, tor przeszkód,
  • plastyczne: rysowanie, malowanie, obrysowywanie, wycinanie, wyklejanie.

 

Pomoce dydaktyczne:

 

  • płyta z dowolną muzyką dynamiczną,
  • płyta CD Rymowana gimnastyka dla smyka,
  • płyta CD W co się bawić z dziećmi,
  • chusta animacyjna.

 

Potrzebne materiały i narzędzia:

 

  • pacynka kojarząca się z przedszkolem,
  • lustro,
  • kłębek wełny,
  • naklejki, jako forma małej nagrody,
  • nożyczki,
  • kartki papieru,
  • marker,
  • arkusze szarego papieru,
  • kredki,
  • pędzle i farby,
  • materiały: kukurydza, fasola, groch, makaron,
  • kleje,
  • wizytówki z imieniem i nazwiskiem dziecka,
  • gazety.

 

Wskazówki:

 

  • Podczas wprowadzania propozycji zabaw warto wykorzystać pacynkę, którą dzieci zapamiętają i dzięki której chętnie będą wracać do przedszkola. Celem jest to, aby dziecko poznające przedszkole utożsamiło przyjemność zabawy w tym miejscu z mieszkającą w nim pacynką (rodzaj zwierzęcia nie jest istotny).
  • Na zajęcia zapraszamy dzieci i rodziców, którzy siadają na podłodze w kręgu tuż za swoimi pociechami. Zanim nauczyciel zacznie zajęcia, powinien oprowadzić dzieci i rodziców po przedszkolu, żeby oswoić maluchy z przestrzenią. Podczas zajęć rodzice uczestniczą w nich razem z dziećmi, ale każdego kolejnego dnia stopniowo wycofują się tak, aby przygotować swoje pociechy do późniejszego samodzielnego funkcjonowania w przedszkolu. Warto zachęcać rodziców, by zaczęli wycofywanie się od zabawy dowolnej (czyli zabawkami znajdującymi się w przedszkolu) albo zabaw plastycznych. Podczas tych aktywności dzieci czują się najswobodniej i najłatwiej godzą się z nieobecnością rodziców.
  • Po zakończonym scenariuszu jest wskazane, żeby nauczyciel pozwolił dzieciom na swobodną zabawę zabawkami znajdującymi się w przedszkolu. Taka zabawa powinna trwać co najmniej 30 minut, żeby dziecko zdążyło poczuć się bezpiecznie i swobodnie.