Z przedszkolem za pan brat – tygodniowy program zajęć adaptacyjnych dla dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola
Grupa wiekowa: 2,5–3-latki
Czas trwania każdego spotkania: 120 minut
Osoby uczestniczące: dzieci i ich rodzice
Cele ogólne:
- adaptacja dziecka do przedszkola,
- wzmocnienie poczucia wspólnoty i przynależności grupowej dziecka,
- zaznaczenie miejsca dziecka w grupie rówieśników przez kształtowanie poczucia „ja”,
- wzmocnienie świadomości własnego ciała,
- poznanie przestrzeni przedszkola i oswojenie się z nią,
- zachowanie poczucia bezpieczeństwa i swobody dziecka,
- ekspresja plastyczna.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- czuje się emocjonalnie związane ze swoją grupą,
- ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej,
- wie, jak wygląda przestrzeń przedszkola i widzi osoby w nim pracujące,
- potrafi wymienić części ciała,
- wie, co to jest portret i autoportret,
- potrafi zaprezentować siebie i swoje prace na forum grupy,
- bawi się z nauczycielem i innymi dziećmi,
- widzi swoich rodziców, więc czuje się bezpiecznie,
- ma poczucie zaufania do nauczycieli pracujących w przedszkolu.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa, zagadka, wiersz,
- ruchowe: taniec, pantomima, tor przeszkód,
- plastyczne: rysowanie, malowanie, obrysowywanie, wycinanie, wyklejanie.
Pomoce dydaktyczne:
- płyta z dowolną muzyką dynamiczną,
- płyta CD Rymowana gimnastyka dla smyka,
- płyta CD W co się bawić z dziećmi,
- chusta animacyjna.
Potrzebne materiały i narzędzia:
- pacynka kojarząca się z przedszkolem,
- lustro,
- kłębek wełny,
- naklejki, jako forma małej nagrody,
- nożyczki,
- kartki papieru,
- marker,
- arkusze szarego papieru,
- kredki,
- pędzle i farby,
- materiały: kukurydza, fasola, groch, makaron,
- kleje,
- wizytówki z imieniem i nazwiskiem dziecka,
- gazety.
Wskazówki:
- Podczas wprowadzania propozycji zabaw warto wykorzystać pacynkę, którą dzieci zapamiętają i dzięki której chętnie będą wracać do przedszkola. Celem jest to, aby dziecko poznające przedszkole utożsamiło przyjemność zabawy w tym miejscu z mieszkającą w nim pacynką (rodzaj zwierzęcia nie jest istotny).
- Na zajęcia zapraszamy dzieci i rodziców, którzy siadają na podłodze w kręgu tuż za swoimi pociechami. Zanim nauczyciel zacznie zajęcia, powinien oprowadzić dzieci i rodziców po przedszkolu, żeby oswoić maluchy z przestrzenią. Podczas zajęć rodzice uczestniczą w nich razem z dziećmi, ale każdego kolejnego dnia stopniowo wycofują się tak, aby przygotować swoje pociechy do późniejszego samodzielnego funkcjonowania w przedszkolu. Warto zachęcać rodziców, by zaczęli wycofywanie się od zabawy dowolnej (czyli zabawkami znajdującymi się w przedszkolu) albo zabaw plastycznych. Podczas tych aktywności dzieci czują się najswobodniej i najłatwiej godzą się z nieobecnością rodziców.
- Po zakończonym scenariuszu jest wskazane, żeby nauczyciel pozwolił dzieciom na swobodną zabawę zabawkami znajdującymi się w przedszkolu. Taka zabawa powinna trwać co najmniej 30 minut, żeby dziecko zdążyło poczuć się bezpiecznie i swobodnie.