Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Piracka przygoda – scenariusz zajęć dla przedszkolaków
Opracowała: Monika Sobkowiak, nauczycielka i logopeda, nastawiona na ciągłe poszukiwanie kreatywnych rozwiązań edukacyjnych i rozwijanie twórczego myślenia u dzieci, prowadząca poczytnego bloga Pani Monia – przedszkolne inspiracje
Grupa wiekowa: 5- i 6-latki
Czas trwania zajęć: ok. 45 minut
Cele ogólne:
• doskonalenie zdolności poznawczych (percepcja słuchowa, wzrokowa, logiczne myślenie),
• rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• doskonali umiejętność twórczego myślenia,
• doskonali umiejętność zgodnej współpracy,
• rozwiązuje zagadki logiczne,
• uważnie słucha poleceń i reaguje na nie prawidłowo.
Formy pracy:
• praca indywidualna,
• w parach,
• grupowa,
• w małej grupie.
Metody:
• metody twórczego myślenia,
• burza mózgów,
• zabawy parateatralne.
Materiały:
• zgodnie z opisem w przebiegu zajęć.
Przebieg zajęć:
1. Gotowi na rejs? – origami
Każde z dzieci wykonuje piracką czapkę z materiałów recyklingowych techniką orgiami, zgodnie z instrukcją nauczyciela: ustną (dzieci starsze) lub wizualną (dzieci młodsze).
Uwagi:
• instrukcja obrazkowa (np. https://pl.pinterest.com/pin/142848619403921938/).
Materiały:
• arkusz gazety dla każdego dziecka,
• instrukcja obrazkowa dla dziecka lub małej grupy.
2. Jak najszybciej na północ!
Dzieci zostają zapoznane z działaniem kompasu/busoli oraz znaczeniem kierunków geograficznych (załącznik nr 1: róża wiatrów). Grupa ustawia się w kole, wybrane dziecko wchodzi do środka i zamyka oczy, nauczyciel obraca dziecko kilkakrotnie wokół własnej osi. Maluch po wykonaniu kilku obrotów otwiera oczy – ma z użyciem kompasu/busoli zorientować się, gdzie jest północ i jak najszybciej zrobić pięć kroków we wskazanym kierunku. Kolejna osoba startuje z miejsca, w którym trasę zakończył poprzedni uczestnik zabawy. Jeśli zadanie zostało opanowane – można urozmaicić zabawę, dodając kolejne kierunki (południe, wschód, zachód).
3. Pirackie wyzwanie – ćwiczenie logicznego myślenia, zabawa dedukcyjna
Dzieci zostają podzielone na grupy. Każda z grup otrzymuje butelkę, do której wrzucony zostaje korek, butelka stoi w misce. Zadaniem każdej z grup jest wydostać korek z butelki/szklanki, nie dotykając go ręką i nie podnosząc butelki z miski. Na osobnym stole stoją przedmioty, które dzieci mogą wykorzystać do rozwiązania zagadki: butelki z wodą, sznurki, taśma klejąca, naklejki, kredki, wykałaczki, pęseta, plastelina, drut kreatywny (tyle zestawów, ile zespołów).
Możliwości rozwiązania: korek wypadnie z butelki/szklanki np. wtedy, gdy: zostanie wyparty wodą wlewaną do naczynia, zostanie nabity na wykałaczkę zamocowaną do kredki, zostanie zahaczony na drut kreatywny.
Uwagi:
• butelka musi mieć otwór, który nie zablokuje korka (ewentualnie można przeciąć wcześniej korek na pół).
Materiały:
• szklana butelka (najlepiej transparentna, z dużym otworem, ewentualnie wysoka szklanka),
• korek,
• materiały potrzebne do rozwiązania zagadki (jak wyżej).
4. Pirackie cienie – rozwijanie percepcji wzrokowej
Zadaniem dzieci jest wskazanie odpowiedniego cienia spośród podanych propozycji (załącznik nr 2 – pirackie cienie).
Materiały:
• załącznik nr 2 – pirackie cienie – dla każdego dziecka,
• ołówek/kredka.
5. Wsiadamy na statek – zabawa ruchowo-słuchowa
Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie, podczas gdy nauczyciel gra na tamburynie. Pozostałe dźwięki zostają ustalone, np.: bęben oznacza burzę (wszyscy łapią się burty – parapetu, ławek), marakas oznacza słońce (wszyscy kładą się i opalają) itp.
Materiały:
• zestaw instrumentów.
6. Tworzę piracki szyfr
Zadaniem każdego dziecka jest odczytanie zaszyfrowanej wiadomości. Maluchom mającym trudności z dokonaniem syntezy pomagają nauczyciel lub dziecko, które opanowało już tę umiejętność. Po wykonaniu zadania przedszkolaki otrzymują swoje plansze, na których tworzą szyfr. Mają wymyślić dowolne słowo – pięcio- lub sześcioliterowe i zapisać je za pomocą stworzonego szyfru.
Materiały:
• załącznik nr 3 – szyfr,
• załącznik nr 4 – stwórz własny szyfr,
• ołówki, kredki.
7. I ja też będę piratem! – zapoznanie z piosenką
Dzieci zapoznają się z piosenką Orkiestry Dni Naszych Pirat i podejmują próby instrumentalizacji lub wspólnego śpiewania.
Materiały:
• odtwarzacz,
• nagranie Pirat zespołu Orkiestra Dni Naszych,
• instrumenty (opcjonalnie).
8. Piracka przygoda
Wykonywanie zadań zaproponowanych w zestawie (dodatkowo).
Materiały:
• szary papier,
• markery.