Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 26 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Metody i narzędzia w ewaluacji wewnętrznej

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647).

 

Podczas planowania ewaluacji najwięcej problemów sprawia właściwy dobór metod zbierania danych. W ewaluacji wykorzystuje się wszystkie ilościowe i jakościowe metody badawcze stosowane w naukach społecznych. Jedną z podstawowych zasad używanych w ewaluacji jest triangulacja, czyli konieczność porównywania wyników badań przeprowadzanych różnymi metodami pochodzących od różnych respondentów. Ważna reguła to również planowanie odpowiedniej liczby badań, tak, żeby rzeczywiście można było je wykorzystać – nie można przesadzać z ilością zebranych danych.

 

Metody badawcze mają na celu uzyskanie optymalnie sprawdzonych informacji, które umożliwią rozwiązanie problemu badawczego. W ewaluacji najczęściej stosuje się następujące metody badawcze:

 

  • badanie ankietowe – polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania,
  • wywiad – rodzaj uporządkowanej rozmowy,
  • obserwacja – planowy ogląd sytuacji,
  • analiza dokumentacji – przegląd istniejących dokumentów i zbieranie danych.

 

Badanie ankietowe jest metodą ilościową, pozwalającą na ustalenie zakresu występowania problemu. Podczas badania stosuje się najczęściej pytania: „ile?”, „jak?”, „jak często?”. Natomiast wywiad, obserwacja i analiza dokumentów to metody jakościowe, odpowiadające na pytanie: „dlaczego?”.

 

Narzędzia i techniki badawcze służą realizacji danej metody badawczej. Badanie ankietowe przeprowadza się z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, wywiad poprzez zastosowanie arkusza wywiadu oraz analizę dokumentów z wykorzystaniem kwestionariusza analizy dokumentów.

 

Najbardziej rozpowszechnioną metodą badawczą jest ankieta