Procedura awansu nauczyciela kontraktowego na stopień nauczyciela mianowanego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2018 r. poz. 1574).
W świetle art. 9b ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela warunkiem uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego przez nauczyciela kontraktowego jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, odbycie stażu i uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy oraz zdanie egzaminu. Postępowanie na stopień nauczyciela mianowanego składa się z dwóch etapów. Pierwszy odbywa się w przedszkolu – w tym czasie nauczyciel odbywa staż i uzyskuje ocenę pracy. Drugi etap odbywa się poza przedszkolem – to postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek nauczyciela skierowany do organu prowadzącego przedszkole.
Staż nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, trwa dwa lata i dziewięć miesięcy. Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż po przepracowaniu w przedszkolu co najmniej trzech lat. Dyrektor przedszkola przydziela nauczycielowi kontraktowemu opiekuna stażu. Podobnie jak w przypadku nauczyciela stażysty, nauczyciel kontraktowy opracowuje projekt planu rozwoju zawodowego i przedkłada go dyrektorowi wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu.
Obowiązki nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego
- Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego
Złożenie wniosku do dyrektora przedszkola następuje z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć (art. 9d ust. 1 KN). Nauczyciel kontraktowy wraz z wnioskiem przedkłada dyrektorowi projekt planu rozwoju zawodowego. O tytuł nauczyciela mianowanego może ubiegać się nauczyciel zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć.
- Przedstawienie projektu planu rozwoju zawodowego dyrektorowi przedszkola
Nauczyciel kontraktowy przedstawia dyrektorowi projekt planu rozwoju zawodowego wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu. Projekt powinien uwzględniać specyfikę i potrzeby przedszkola, w którym nauczyciel pracuje, oraz zadania realizowane przez placówkę w danym roku szkolnym. Podczas stażu nauczyciel powinien uczestniczyć w pracach organów przedszkola związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb placówki i środowiska lokalnego. Nauczyciel zobowiązany jest do pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego, oraz poznania przepisów dotyczących systemu oświaty, z uwzględnieniem specyfiki danego przedszkola. Po zatwierdzeniu projektu planu rozwoju przez dyrektora nauczyciel rozpoczyna jego realizację. Dyrektor może zwrócić projekt planu do poprawy ze wskazaniem w formie pisemnej zakresu niezbędnych zmian, a nauczyciel zobowiązany jest do niezwłocznego dokonania poprawek zgodnie z zaleceniami. W trakcie stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora.
- Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
Nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż na stopień nauczyciela mianowanego dyrektor przedszkola przydziela opiekuna stażu (art. 9c ust. 4 KN). Współpraca rozpoczyna się poprzez podpisanie kontraktu o współpracy z opiekunem, który pomoże nauczycielowi w przygotowaniu projektu planu rozwoju zawodowego i jego realizacji. Pod okiem opiekuna nauczyciel będzie miał okazję do aktywnego uczestnictwa w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z potrzeb przedszkola, obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, a także do prowadzenia własnych zajęć pod okiem doświadczonego nauczyciela. Na zakończenie stażu opiekun sporządza opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu.
- Przygotowanie i przedstawienie dyrektorowi przedszkola sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
Po zakończeniu stażu nauczyciel kontraktowy zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Powinien wykazać w nim, w jaki sposób sprostał wymaganiom zawartym w Rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli oraz jak wykorzystał w swojej pracy umiejętności nabyte w okresie stażu. Zgodnie z § 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
- uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 3 Karty nauczyciela – uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją;
- umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia;
- umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy;
- umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
- umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;