Procedura awansu nauczyciela mianowanego na stopień nauczyciela dyplomowanego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r.26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 1574).
Warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego jest spełnienie niezbędnych wymagań kwalifikacyjnych, określonych w Rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, a także odbycie stażu, zakończonego co najmniej dobrą oceną pracy. Nauczycielowi, który spełnił warunki uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, stopień awansu zawodowego w drodze decyzji administracyjnej nadaje organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Jakie zadania spoczywają na nauczycielu mianowanym podczas odbywania stażu? Co należy do obowiązków dyrektora przedszkola oraz organu nadzoru pedagogicznego? W poniższej procedurze krok po kroku przedstawione zostaną obowiązki każdej ze stron zaangażowanej w proces awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego.
Obowiązki nauczyciela ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego
- Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego
Złożenie wniosku następuje z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (art. 9d ust. 1 KN). O tytuł nauczyciela dyplomowanego może ubiegać się nauczyciel zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Staż trwa dwa lata i dziewięć miesięcy.
- Przedstawienie projektu planu rozwoju zawodowego dyrektorowi przedszkola
Projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciel przedstawia dyrektorowi wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu. Powinien on uwzględniać specyfikę i potrzeby placówki, w której nauczyciel pracuje, oraz uwzględnić zadania realizowane w danym roku szkolnym. Podczas stażu nauczyciel w szczególności powinien podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, a także realizować zadania, które służą podniesieniu jakości pracy przedszkola oraz pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi, samodzielnie lub poprzez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju przedszkola, w którym odbywa staż.
Po zatwierdzeniu projektu planu rozwoju przez dyrektora, nauczyciel rozpoczyna jego realizację. Dyrektor może zwrócić projekt planu do poprawy ze wskazaniem w formie pisemnej zakresu niezbędnych zmian, a nauczyciel zobowiązany jest do niezwłocznego poprawienia projektu zgodnie z zaleceniami. W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora.
- Przygotowanie i przedstawienie dyrektorowi sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
Po zakończeniu stażu nauczyciel mianowany zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi przedszkola sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Powinien w nim wykazać, w jaki sposób sprostał niezbędnym wymaganiom zawartym w Rozporządzeniu oraz jak wykorzystał w swojej pracy umiejętności nabyte w okresie stażu.
Nauczyciel w szczególności powinien wykazać:
- umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się;
- umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli;
- poszerzenie zakresu działań przedszkola, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;
- realizację co najmniej dwóch z następujących zadań:
- opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej,