Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Działalność specjalistycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej – najważniejsze informacje

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2002 r. Nr 223 poz. 1869 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534).

 

 

Zgodnie z art. 2 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe system oświaty obejmuje m.in. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.

 

Co wyróżnia poradnię specjalistyczną?

 

Wyjaśnienie, czym jest poradnia specjalistyczna i jakie regulacje odróżniają ją od innych poradni psychologiczno-pedagogicznych, można rozpocząć właśnie od Prawa oświatowego. Wskazuje ono, że poradnie specjalistyczne nie są odmiennym od pozostałych poradni typem jednostek oświatowych, a niejako zawierają się w zakresie działania zwykłej poradni. Wskazuje na to użyte przez ustawodawcę określenie „w tym poradnie specjalistyczne”, co pozwala na przyjęcie tezy, że zakres działania poradni specjalistycznej nie może być odmienny niż zwykłej publicznej poradni, a zatem ze względu na swój specjalistyczny charakter musi być zawężony do określonej sfery działania.

 

Prawo oświatowe wielokrotnie przytacza pojęcie poradni specjalistycznej, ale w żadnym wypadku nie zostanie ono wyszczególnione, nie jest to zatem jednostka o kompetencjach wyraźnie odmiennych niż inne poradnie. Przykładowo zgodnie z art. 127 ust. 11 Prawa oświatowego