OPUBLIKOWANO: 28 WRZEŚNIA 2018
Ocena pracy dyrektora poradni
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz.U. z 2017 r. poz. 1597),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133).
Od 1 września 2018 r. obowiązują nowe zasady dokonywania ocen pracy nauczycieli, w tym zajmujących stanowiska kierownicze. Jedną z podstawowych zmian, jakie zostały wprowadzone do Karty nauczyciela, jest powiązanie oceny z procedurą awansu zawodowego. Poniżej opis obowiązujących regulacji.
Inicjatywa oceny
Zgodnie z art. 6a ust. 6 Karty nauczyciela „oceny pracy dyrektora szkoły, nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczyciela pełniącego w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę”. Przepis ten należy odczytywać w połączeniu z regulacją art. 3 pkt 2 Karty, stosownie do którego ilekroć w Karcie nauczyciela jest mowa o szkołach bez bliższego określenia rozumie się przez to także placówki, czyli również poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Zatem oceny pracy dyrektora poradni dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię.
Należy również nadmienić, że zgodnie z art. 91b ust. 2 pkt 2 Karty nauczyciela do nauczycieli zatrudnionych w publicznych placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz w niepublicznych placówkach ma zastosowanie art. 6a KN. Oznacza to, że ocena pracy dyrektora poradni jest dokonywana zarówno w poradniach publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego (powiaty i miasta na prawach powiatu), jak również w poradniach publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i inne niż samorząd osoby prawne oraz w poradniach niepublicznych.
Zgodnie z art. 6a ust. 7 Karty nauczyciela organ sprawujący nadzór pedagogiczny dokonuje oceny pracy dyrektora po zasięgnięciu opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. W przypadku poradni psychologiczno-pedagogicznych konieczne będzie zatem wyłącznie zasięgnięcie opinii zakładowych organizacji związkowych, z uwagi na treść art. 82 Prawa oświatowego. Zgodnie z tą regulacją rady szkoły lub placówki nie powołuje się w placówkach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów, a tak właśnie jest w przypadku poradni.
Regulacją, która wskazuje, jakie przepisy Karty nauczyciela


