OPUBLIKOWANO: 21 WRZEŚNIA 2018
Rok po zmianach – treść statutu przedszkola w nowym roku szkolnym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
- Ustawa z dnia 28 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 283),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133).
Początek zeszłego roku szkolnego upłynął pod znakiem zmian w statutach przedszkolnych, mających na celu dostosowanie ich do nowych przepisów zawartych w Ustawie Prawo oświatowe oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń. Teraz, po upływie roku, warto dokonać w tym zakresie podsumowań – może bowiem okazać się, że przedszkole przeoczyło jakiś zapis, który do 30 listopada 2017 r. powinien był znaleźć się w statucie, bądź też pozostało w nim jakieś przestarzałe rozwiązanie. Warto również zwrócić uwagę na obecnie wchodzące w życie zmiany w przepisach i zorientować się, czy nie będą mieć one wpływu na treść statutów przedszkolnych.
Obowiązkowe elementy statutu przedszkolnego
W roku szkolnym 2018/2019 podstawowa regulacja prawna odnosząca się do treści statutu zawarta została w art. 102 Ustawy Prawo oświatowe. Przepis ten wskazuje, że statut przedszkola powinien zawierać w szczególności:
- nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę,
- nazwę i siedzibę organu prowadzącego,
- cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
- sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
- sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
- szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami,
- organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami,
- organizację pracy przedszkola, w tym organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi,
- czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola – z radą rodziców,
- zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący,
- zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
- zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,