Początek roku szkolnego – rady i triki, by uniknąć paniki
Początek roku szkolnego to dla nauczycieli trudny czas ze względu na wiele aspektów. Czeka na nich mnóstwo wyzwań, zarówno wychowawczych, jak i dydaktycznych. Rozwiązywanie wrześniowych problemów przeplata się ze żmudnym tworzeniem i uzupełnianiem dokumentacji, pisaniem planów pracy oraz prowadzeniem zebrań i konsultacji. Słowem – naprawdę dużo się dzieje! Czego więc możemy się spodziewać w nowym roku szkolnym?
Czasochłonna dokumentacja
We wrześniu czeka nas długotrwałe przygotowanie dziennika. Choć na co dzień jego uzupełnianie nie zajmuje wiele czasu, na początku roku należy zamieścić w dzienniku następujące dane:
- alfabetycznie uporządkowana lista dzieci,
- adresy ich zamieszkania,
- imiona i nazwiska rodziców,
- numery telefonów oraz adresy e-mailowe rodziców,
- ważne informacje na temat dzieci (np. alergie),
- deklarowane godziny pobytu dziecka w przedszkolu,
- ramowy rozkład dnia,
- realizowane programy i projekty,
- plan współpracy z rodzicami,
- bieżące wpisy w dzienniku oraz ewidencja obecności.
Na przygotowanie, poza dziennikiem, czekają też plany profilaktyczne, plan współpracy z rodzicami oraz miesięczne plany pracy.
Rada: Nie odkładaj nic na później. Niektóre rzeczy, takie jak ramowy rozkład dnia czy realizowane programy i projekty, warto wydrukować i wkleić w dzienniku, zamiast je przepisywać.
Adaptacja przedszkolaków
Choć mówiąc o adaptacji, często mamy na myśli najmłodsze przedszkolaki – dotyczy ona każdego dziecka, które wróciło do przedszkola po długiej przerwie, zmienia grupę, salę lub nauczyciela. Każda zmiana może wpłynąć na zachowanie naszych podopiecznych – wzmagać nieśmiałość, powodować rozdrażnienie i potęgować występujące wcześniej trudności.
Niezależnie od wieku dzieci, pierwsze dwa tygodnie września warto poświęcić na wspieranie ich adaptacji. Co może okazać się pomoce?
Ustal kodeks grupowy
Po długiej wakacyjnej przerwie lub w przypadku rozpoczęcia przedszkolnej drogi przez dzieci obowiązkowo ustalamy wraz z nimi zasady, których przestrzegania będziemy wzajemnie od siebie oczekiwać. Dopiero ustalenie zasad i ich zrozumienie przez dzieci dają podstawę do tego, by egzekwować od przedszkolaków ich przestrzeganie. Tworząc kodeks:
- Zadbaj, aby zasady były formułowane przez dzieci.
- Pamiętaj, że zasad powinno być niewiele i powinny być ujęte w krótki i zwięzły sposób; zadaniem dziecka jest je zapamiętać, więc gdy będą one zbyt obszerne – może okazać się to niemożliwe.
- Dopilnuj, aby kodeks był znany wszystkim dzieciom i umieszczony w widocznym, dostępnym dla dziecka miejscu,
- Przedstaw kodeks w formie czytelnych obrazków, tak aby jego odczytywanie było możliwe bez opanowania umiejętności czytania.
- Wprowadzając kodeks, omawiaj jedną zasadę dziennie – to pozwoli na dobre zapamiętanie i zrozumienie jej sensu.
- Upewnij się, że wszystkie zasady zostały dobrze zrozumiane przez dzieci.
- Ustal wraz z dziećmi konsekwencje nieprzestrzegania umowy i gdy zajdzie taka potrzeba – wprowadzaj je w życie.
- Dostrzegaj pozytywy – pochwal dziecko za przestrzeganie danej zasady w naturalnej sytuacji, mówiąc np.: „Cieszę się, że Kasia pamięta o tym, by podnieść rękę, gdy chce coś powiedzieć” lub „Widzę, że Jaś pamięta o naszej umowie dotyczącej sprzątania. Brawo!”.
Zadbaj o porządek
Częstym problemem w grupie przedszkolnej jest bałagan. Dzieci w ferworze zabawy wielokrotnie zapominają o odłożeniu zabawek na miejsce, mieszają je ze sobą lub w pośpiechu traktują w niedbały sposób. Jak nauczyć je dbałości o porządki?
- W pierwszych dniach ogranicz zabawy dzieci do kilku wybranych elementów, np. klocków, aut, kącika kuchennego.