OPUBLIKOWANO: 21 WRZEŚNIA 2018
Zmiany w doradztwie zawodowym
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996),
- Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1675),
- Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
- Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.).
1 września 2018 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego. Biorąc pod uwagę, że jednym z zadań nałożonych na poradnie psychologiczno-pedagogiczne jest udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, naturalne jest, że nowe Rozporządzenie może wywołać zainteresowanie.
Rola poradni przy udzielaniu pomocy w wyborze kształcenia i zawodu
Na początek należy wskazać, w jakim stopniu dotychczas obowiązujące przepisy prawa nakładają na poradnie psychologiczno-pedagogiczne obowiązki w zakresie doradztwa zawodowego. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych placówki te udzielają dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Z kolei § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia wskazuje, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega m.in. na udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej. Pomoc ta może przybrać m.in. formę warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, działalności informacyjno-szkoleniowej.
Do zadań poradni należy również, zgodnie z § 2 pkt 3 Rozporządzenia, realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych. Przy czym zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 lit. b Rozporządzenia realizowanie przez poradnie tego zadania polega m.in. na udzielaniu nauczycielom, wychowawcom lub specjalistom pomocy w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Natomiast zgodnie z § 15 ust. 1 Rozporządzenia poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów, w tym doradców zawodowych.
Jak zatem widać, dotychczas obowiązujące przepisy dotyczące zadań poradni w zakresie doradztwa zawodowego koncentrują się wokół zadań polegających na wspieraniu przedszkoli i szkół, a także udzielaniu bezpośredniego wsparcia uczniom przy wyborze kierunku kształcenia lub zawodu.
Nowe Rozporządzenie
Okazuje się jednak, że nowe Rozporządzenie w sprawie doradztwa zawodowego nie jest wprost zaadresowane do poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zgodnie z jego § 1 Rozporządzenie to określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w:
- szkołach,
- przedszkolach
- placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe (placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych),
oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i ww. placówkach.
Nie oznacza to jednak, że przepisy nowego Rozporządzenia