Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Imię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………… Data poprzedniej oceny pracy: ……………………………… Data aktualnej oceny pracy: ………………………………… OCENA PRACY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1, a ponadto obejmują: Lp. Kryteria określone w Rozporządzeniu Wskaźniki oceny pracy 0–3 pkt 1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • stosuje metody aktywizujące uczniów, • osiąga wysokie wyniki nauczania, • realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, • planuje i dokumentuje swoją pracę (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) 2. Dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki • realizuje zajęcia dla uczniów i rodziców na temat sytuacji wychowawczych, • organizuje zajęcia zgodnie z przepisami BHP, • podejmuje działania uwzględniające bezpieczeństwo dzieci, • przewiduje niebezpieczeństwo i przeciwdziała mu 3. Znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka przyjętej 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej • zna i respektuje prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, • podejmuje działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu, • dba o zdrowie i poszanowanie godności osobistej dziecka, • dba o przestrzeganie praw dziecka w społeczności przedszkolnej 4. Wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego • obserwuje i diagnozuje dziecko oraz grupę, • wspiera dzieci adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości (indywidualizacja), • inicjuje i organizuje działania zmierzające do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego, • inspiruje dzieci do rozwijania zainteresowań i talentów, • współdziała z pracownikami obsługi w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju 5. Kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postawy obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela • prezentuje wysoką kulturę osobistą, • prowadzi zajęcia promujące wartości społeczno-obywatelskie i patriotyczne, • angażuje siebie i dzieci do prospołecznych inicjatyw przedszkolnych sprzyjających kształtowaniu u dzieci świadomości posiadanych praw, • kształtuje postawy dzieci z wykorzystaniem przyjętych w przedszkolu rozwiązań, • uzyskuje pozytywne efekty w pracy wychowawczej 6. Współpraca z innymi nauczycielami • uczestniczy w pracach zespołów nauczycieli w zakresie planowania pracy, realizacji i analizowania efektywności zadań, • współpracuje w celu realizacji projektów oraz organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych, • uczestniczy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów, • uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu, • uczestniczy w pracach w ramach zespołów zadaniowych, • prowadzi i omawia zajęcia w obecności opiekuna stażu 7. Przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony • stosuje przepisy prawa w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, • zna statut przedszkola i odwołuje się do jego zapisów, • przestrzega regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu, • przestrzega porządku pracy 8. Poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego • określa swoje mocne i słabe strony na podstawie analizy pracy własnej, • wzbogaca warsztat pracy w ramach doskonalenia zawodowego, • uczestniczy w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz w szkoleniach zewnętrznych zgodnie z potrzebami przedszkola, • doskonali warsztat pracy z uwzględnieniem samokształcenia 9. Współpraca z rodzicami • informuje rodziców o realizowanych zadaniach wychowawczo-dydaktycznych, • wspiera rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej, • włącza rodziców do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci, • inicjuje spotkania z rodzicami, • pozyskuje rodziców do współpracy 10. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć • samodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, wychowawczy oraz opiekuńczy, • dobiera aktywizujące metody pracy z dzieckiem dostosowane do jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych oraz potrzeb, • wykorzystuje w pracy z dzieckiem dostępne w przedszkolu narzędzia multimedialne i informatyczne, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć 11. Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem • rozpoznaje potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości i zainteresowania dziecka oraz grupy, • uwzględnia wnioski z diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka w planowaniu pracy, • dostosowuje metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, • stosuje zasadę indywidualizacji podczas zajęć kierowanych oraz w czasie przeznaczonym na inne aktywności 12. Analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy • dokonuje ewaluacji własnej pracy, • do analizy swojej pracy wykorzystuje opinie rodziców i innych nauczycieli, • uwzględnia wnioski z analizy swojej pracy i modyfikuje działania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze; wdrażane wnioski przyczyniają się do uzyskiwania pozytywnych efektów pracy, • osiąga pozytywne efekty w swojej pracy w kontekście zakładanych celów 13. Wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego • stosuje w swojej pracy wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie doskonalenia zawodowego, • upowszechnia swoją wiedzę na terenie placówki, • dzieli się swoimi refleksjami i zdobytą wiedzą z odbytych szkoleń 14. Realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty nauczyciela • realizuje dodatkowe zadania wynikające ze statutu przedszkola, np. wycieczki i uroczystości przedszkolne, • współpracuje ze środowiskiem lokalnym, • współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, • bierze udział w tworzeniu pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym 15. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • wprowadza nowe metody, formy, środki dydaktyczne wspierające rozwój dziecka, • wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie dydaktyki podnoszące jakość pracy przedszkola, • podejmuje działania zmierzające do rozwiązywania problemów wychowawczych 16. Pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaprzedszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy • inspiruje dzieci do podejmowania aktywności i stwarza im okazje do samodzielnego doświadczania rzeczywistości, • inspiruje dzieci do działań na forum przedszkola oraz w środowisku lokalnym, • sprawuje opiekę na dziećmi uczestniczącymi w tych inicjatywach, • z własnej inicjatywy realizuje działania korzystne dla dzieci i rodziców, • monitoruje osiągnięcia dziecka 17. Prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców • planuje i prowadzi zajęcia otwarte dla innych nauczycieli, • planuje i prowadzi zajęcia otwarte dla rodziców, • z własnej inicjatywy planuje, prowadzi i omawia zajęcia otwarte dla nauczycieli spoza placówki, • omawia zajęcia otwarte i przedstawia wnioski do dalszej pracy 18. Wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy przedszkola • wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w pracy z dziećmi w sposób praktyczny, • dzieli się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas doskonalenia zawodowego z innymi nauczycielami, • upowszechnia zdobytą wiedzę w formie ogólnie przyjętej w przedszkolu, • uzyskuje pozytywne efekty w pracy własnej oraz w podwyższaniu jakości pracy przedszkola w wyniku wdrożenia zdobytej wiedzy i umiejętności 19. Realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola • planuje i realizuje zadania wynikające z powierzonej funkcji, np. opiekuna stażu lub praktyk oraz przewodniczącego zespołu, • sprawnie organizuje własną pracę lub pracę zespołu zadaniowego, • sprawuje opiekę nad projektami realizowanymi przez przedszkole, • rzetelnie i terminowo realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora Suma uzyskanych punktów: ……. pkt Maksymalna liczba punktów do otrzymania przez nauczyciela: 57 pkt Po zastosowaniu algorytmu, o którym mowa w § 6 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, nauczyciel otrzymuje ocenę*: wyróżniającą bardzo dobrą dobrą negatywną (*zaznacz ocenę poprzez podkreślenie) UWAGA! Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), ocenę pracy nauczyciela ustala się po uprzednim ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego. Nowelizacja Rozporządzenia wprowadziła zasadę, że poziom spełniania każdego kryterium jest oceniany w skali od 0 do 3 punktów. Należy zwrócić uwagę, że załączony materiał stanowi przykładowe formularze oceny, a nie kartę oceny. Przedstawione wskaźniki (nie wymagane zapisami rozporządzenia) stanowić mają pomoc dla dyrektora w ustaleniu poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy.