Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………………………
Data poprzedniej oceny pracy: ………………………....……..
Data aktualnej oceny pracy: ………………………....……..
OCENA PRACY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1, a ponadto obejmują:
Lp.
Kryteria określone w Rozporządzeniu
Wskaźniki oceny pracy
0–3 pkt
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • stosuje metody aktywizujące uczniów,
• osiąga wysokie wyniki nauczania,
• realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego,
• planuje i dokumentuje swoją pracę (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa)
2. Dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki
• realizuje zajęcia dla uczniów i rodziców na temat sytuacji wychowawczych,
• organizuje zajęcia zgodnie z przepisami BHP ,
• podejmuje działania uwzględniające bezpieczeństwo dzieci,
• przewiduje niebezpieczeństwo i przeciwdziała mu
3. Znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka przyjętej 20 listopada 1989 r., ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej
• zna i respektuje prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka,
• podejmuje działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu,
• dba o zdrowie i poszanowanie godności osobistej dziecka,
• upowszechnia prawa dziecka w społeczności przedszkolnej
4. Wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego • prowadzi obserwację i diagnozę dziecka i grupy,
• wspiera dzieci adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości (indywidualizacja),
• inicjuje i organizuje działania zmierzające do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego,
• inspiruje dzieci do rozwijania swoich zainteresowań i talentów,
• współdziała z pracownikami obsługi w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju
5. Kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postawy obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela • prezentuje wysoką kulturę osobistą,
• prowadzi zajęcia promujące wartości społeczno-obywatelskie i patriotyczne,
• angażuje siebie i dzieci do prospołecznych inicjatyw przedszkolnych, sprzyjających kształtowaniu u dzieci świadomości posiadanych praw,
• kształtuje postawy dzieci z wykorzystaniem przyjętych w przedszkolu rozwiązań,
• uzyskuje pozytywne efekty w pracy wychowawczej
6. Współpraca z innymi nauczycielami • uczestniczy w pracach zespołów nauczycieli w zakresie planowania pracy, realizacji i analizowania efektywności zadań,
• współpracuje w realizacji projektów oraz organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych,
• uczestniczy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów,
• uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu,
• uczestniczy w pracach w ramach zespołów zadaniowych,
• prowadzi i omawia zajęcia w obecności opiekuna stażu
7. Przestrzega przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony • stosuje przepisy prawa w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
• zna statut przedszkola, odwołuje się do jego zapisów,
• przestrzega regulaminu i procedur obowiązujących w przedszkolu,
• przestrzega porządku pracy
8. Poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego • określa swoje mocne i słabe strony na podstawie analizy pracy własnej,
• wzbogaca warsztat pracy w ramach doskonalenia zawodowego,
• uczestniczy w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz w szkoleniach zewnętrznych zgodnie z potrzebami przedszkola,
• doskonali warsztat pracy z uwzględnieniem samokształcenia
9. Współpraca z rodzicami • informuje rodziców o realizowanych zadaniach wychowawczo-dydaktycznych,
• wspiera rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej,
• włącza rodziców do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci,
• inicjuje spotkania z rodzicami,
• pozyskuje rodziców do współpracy
10. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć • samodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, wychowawczy oraz opiekuńczy,
• dobiera aktywizujące metody pracy z dzieckiem dostosowane do jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych oraz potrzeb,
• wykorzystuje w pracy z dzieckiem dostępne w przedszkolu narzędzia multimedialne i informatyczne, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć
11. Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem • rozpoznaje potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości i zainteresowania dziecka oraz grupy,
• uwzględnia wnioski z diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka w planowaniu pracy,
• dostosowuje metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka,
• stosuje zasadę indywidualizacji podczas zajęć kierowanych oraz w czasie przeznaczonym na inne aktywności
12. Analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy • dokonuje ewaluacji własnej pracy,
• do analizy swojej pracy wykorzystuje opinie rodziców i innych nauczycieli,
• uwzględnia wnioski z analizy swojej pracy i modyfikuje działania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze; wdrażane wnioski przyczyniają się do uzyskiwania pozytywnych efektów pracy,
• osiąga pozytywne efekty w swojej pracy w kontekście zakładanych celów
13. Wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego • stosuje w swojej pracy wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie doskonalenia zawodowego,
• upowszechnia swoją wiedzę na terenie placówki,
• dzieli się swoimi refleksjami i zdobytą wiedzą z odbytych szkoleń
14. Realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty nauczyciela • realizuje dodatkowe zadania wynikające ze statutu przedszkola, np. wycieczki i uroczystości przedszkolne,
• współpracuje ze środowiskiem lokalnym,
• współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
• bierze udział w tworzeniu pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym
Suma uzyskanych punktów: …….pkt
Maksymalna liczba punktów do otrzymania przez nauczyciela: 42 pkt
Po zastosowaniu algorytmu, o którym mowa w § 6 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, nauczyciel otrzymuje ocenę*:
wyróżniającą
bardzo dobrą
dobrą
negatywną
(*zaznacz ocenę poprzez podkreślenie)
UWAGA!
Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), ocenę pracy nauczyciela ustala się po uprzednim ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego. Nowelizacja Rozporządzenia wprowadziła zasadę, że poziom spełniania każdego kryterium jest oceniany w skali od 0 do 3 punktów. Należy zwrócić uwagę, że załączony materiał stanowi przykładowe formularze oceny, a nie kartę oceny. Przedstawione wskaźniki (nie wymagane zapisami rozporządzenia) stanowić mają pomoc dla dyrektora w ustaleniu poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy.