Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Imię i nazwisko nauczyciela: …………………………………… Data poprzedniej oceny pracy: ……………………………… Data aktualnej oceny pracy: ……………………………… OCENA PRACY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Zgodnie z § 5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), kryteria oceny pracy nauczyciela dyplomowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 oraz § 4 ust. 1, a ponadto obejmują: Lp. Kryteria określone w Rozporządzeniu Wskaźniki oceny pracy 0–3 pkt 1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • stosuje metody aktywizujące uczniów, • osiąga wysokie wyniki nauczania, • realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego, • planuje i dokumentuje swoją pracę (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa) 2. Dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki • realizuje zajęcia dla uczniów i rodziców na temat sytuacji wychowawczych, • organizuje zajęcia zgodnie z przepisami BHP, • podejmuje działania uwzględniające bezpieczeństwo dzieci, • przewiduje niebezpieczeństwo i przeciwdziała mu 3. Znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka przyjętej 20 listopada 1989 r., i ich realizacja oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej • zna i respektuje prawa dziecka, w tym prawa określone w Konwencji o prawach dziecka, • podejmuje działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu, • dba o zdrowie i poszanowanie godności osobistej dziecka, • upowszechnia prawa dziecka w społeczności przedszkolnej 4. Wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego • prowadzi obserwację oraz diagnozę dziecka i grupy, • wspiera dzieci adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości (indywidualizacja), • inicjuje i organizuje działania zmierzające do aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowiska lokalnego, • inspiruje dzieci do rozwijania zainteresowań i talentów, • współdziała z pracownikami obsługi w celu zapewnienia dzieciom optymalnych warunków rozwoju 5. Kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postawy obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, także poprzez własny przykład nauczyciela • prezentuje wysoką kulturę osobistą, • prowadzi zajęcia promujące wartości społeczno-obywatelskie i patriotyczne, • angażuje siebie i dzieci do prospołecznych oraz sprzyjających kształtowaniu u dzieci świadomości posiadanych praw inicjatyw przedszkolnych, • kształtuje postawy dzieci z wykorzystaniem przyjętych w przedszkolu rozwiązań, • uzyskuje pozytywne efekty w pracy wychowawczej 6. Współpraca z innymi nauczycielami • uczestniczy w pracach zespołów nauczycieli w zakresie planowania i realizacji pracy oraz analizowania efektywności zadań, • współpracuje przy realizacji projektów oraz organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych, • uczestniczy w rozwiązywaniu pojawiających się problemów, • uczestniczy w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli, w tym opiekuna stażu, • uczestniczy w pracach ustalanych w ramach zespołów zadaniowych, • prowadzi i omawia zajęcia w obecności opiekuna stażu 7. Przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania przedszkola oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w przedszkolu, w którym nauczyciel jest zatrudniony • w pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej stosuje przepisy prawa, • zna statut przedszkola i odwołuje się do jego zapisów, • przestrzega regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu, • przestrzega porządku pracy 8. Poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, m.in. w ramach doskonalenia zawodowego • określa swoje mocne i słabe strony na podstawie analizy pracy własnej, • wzbogaca i doskonali warsztat pracy w ramach doskonalenia zawodowego i samokształcenia, • uczestniczy w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz w szkoleniach zewnętrznych 9. Współpraca z rodzicami • informuje rodziców o realizowanych zadaniach wychowawczo-dydaktycznych, • wspiera rodziców w pełnieniu funkcji wychowawczej, • włącza rodziców do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci, • inicjuje spotkania z rodzicami, • nawiązuje współpracę z rodzicami 10. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki przedszkola i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć • samodzielnie planuje, organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, wychowawczy oraz opiekuńczy, • dobiera aktywizujące metody pracy z dzieckiem dostosowane do jego potrzeb oraz możliwości rozwojowych i edukacyjnych, • wykorzystuje w pracy z dzieckiem dostępne w przedszkolu narzędzia multimedialne i informatyczne, z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć 11. Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem • rozpoznaje potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości i zainteresowania dziecka i grupy, • uwzględnia wnioski z diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka w planowaniu pracy, • dostosowuje metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne do indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, • stosuje zasadę indywidualizacji podczas zajęć kierowanych oraz w czasie przeznaczonym na inne aktywności 12. Analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy • dokonuje ewaluacji własnej pracy, • wykorzystuje opinie rodziców i innych nauczycieli do analizy swojej pracy, • uwzględnia wnioski z analizy swojej pracy i modyfikuje działania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze, a wdrażane wnioski wykorzystuje do uzyskiwania pozytywnych efektów pracy, • osiąga pozytywne efekty w swojej pracy w kontekście zakładanych celów 13. Wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego • stosuje w swojej pracy wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie doskonalenia zawodowego, • upowszechnia swoją wiedzę na terenie placówki, • dzieli się swoimi refleksjami i zdobytą wiedzą z odbytych szkoleń 14. Realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty nauczyciela • realizuje dodatkowe zadania wynikające ze statutu przedszkola, np. wycieczki czy uroczystości przedszkolne, • współpracuje ze środowiskiem lokalnym, • współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, • bierze udział w tworzeniu pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym 15. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • wprowadza nowe metody, formy i środki dydaktyczne wspierające rozwój dziecka, • wdraża innowacyjne rozwiązania w zakresie dydaktyki, • podejmuje działania zmierzające do rozwiązywania problemów wychowawczych 16. Pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w przedszkolu i środowisku pozaprzedszkolnym, a także sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy • inspiruje dzieci do podejmowania aktywności i stwarza im okazje do samodzielnego doświadczania rzeczywistości, • inspiruje dzieci do działań na forum przedszkola, • inspiruje dzieci do działań w środowisku lokalnym, • sprawuje opiekę nad dziećmi uczestniczącymi w tych inicjatywach, • z własnej inicjatywy realizuje działania na rzecz dzieci i wspomagające rodziców, • monitoruje osiągnięcia dziecka 17. Prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców • planuje i prowadzi zajęcia otwarte dla innych nauczycieli, • planuje i prowadzi zajęcia otwarte dla rodziców, • z własnej inicjatywy planuje, prowadzi i omawia zajęcia otwarte dla nauczycieli spoza placówki, • omawia zajęcia otwarte i przedstawia wnioski do dalszej pracy 18. Wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy przedszkola • wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności w pracy w sposób praktyczny, • dzieli się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi podczas doskonalenia zawodowego z innymi nauczycielami, • upowszechnia zdobytą wiedzę w formie ogólnie przyjętej w przedszkolu, • uzyskuje pozytywne efekty w pracy własnej oraz w podwyższaniu jakości pracy przedszkola w wyniku wdrożenia zdobytych wiedzy i umiejętności 19. Realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola • planuje i realizuje zadania wynikające z powierzonej funkcji, np. opiekuna: stażu, praktyk, przewodniczącego zespołu, • sprawnie organizuje własną pracę lub pracę zespołu zadaniowego, • sprawuje opiekę nad projektami realizowanymi przez przedszkole, • rzetelnie i terminowo realizuje inne zadania zlecone przez dyrektora 20. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy przedszkola • monitoruje swoje działania związane z pracą dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, • analizuje i wyciąga wnioski z podejmowanych działań w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy, • modyfikuje działania dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze z uwzględnieniem wniosków, • uzyskuje pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej 21. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi • planuje i realizuje działania we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, zgodnie z potrzebami dzieci, • osiąga pozytywne efekty współpracy z podmiotami działającymi na rzecz wychowanka, • bierze udział w programach/projektach edukacyjnych realizowanych przez inne instytucje, • wdraża rozwiązania programowe mające na celu podniesienie jakości pracy przedszkola, • promuje i upowszechnia efekty współpracy z podmiotami zewnętrznymi Dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: 22. Opracowanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki przedszkola lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów • przeprowadza diagnozę potrzeb edukacyjnych/profilaktycznych placówki, której wyniki stanowią podstawę do opracowania programu, • wdraża opracowane, samodzielnie lub we współpracy, innowacyjne programy dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, profilaktyczne lub inne, związane z oświatą, powiązane ze specyfiką placówki, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, • dokonuje ewaluacji programu i modyfikuje go w razie potrzeby, • wykazuje, poprzez wyniki ewaluacji realizowanego programu innowacyjnego, podniesienie jakości pracy przedszkola 23. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty • przygotowuje autorską publikację z zakresu oświaty, • publikuje swoje wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcze osiągnięcia, • upowszechnia dobre praktyki edukacyjne, • opracowuje i upowszechnia materiały metodyczne, np. scenariusze zajęć, uroczystości lub imprez 24. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza przedszkolem oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy przedszkola • dokonuje autoewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań realizowanych poza przedszkolem, • wdraża wnioski i rekomendacje przyczyniające się do podniesienia jakości pracy przedszkola, • sporządza arkusz ewaluacji swoich działań i opracowuje wnioski/rekomendacje, • współpracuje z instytucjami w zakresie prowadzenia badań dotyczących oświaty i wykorzystuje tę współpracę do podnoszenia jakości pracy przedszkola 25. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne • jest czynnym egzaminatorem, • jest weryfikatorem, • jest autorem lub współautorem zadań egzaminacyjnych, • współpracuje z placówkami doskonalenia nauczycieli, np. współrealizuje projekty edukacyjne, prowadzi warsztaty lub zajęcia otwarte dla nauczycieli albo opracowuje materiały wspomagające pracę nauczycieli, • współpracuje ze szkołami wyższymi – pełni funkcję opiekuna praktyk studenckich, prowadzi zajęcia otwarte dla studentów Suma uzyskanych punktów: ……. pkt Maksymalna liczba punktów do otrzymania przez nauczyciela: 69 pkt Po zastosowaniu algorytmu, o którym mowa w § 6 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, nauczyciel otrzymuje ocenę*: wyróżniającą bardzo dobrą dobrą negatywną (*zaznacz ocenę poprzez podkreślenie) UWAGA! Zgodnie z § 6 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133 ze zm.), ocenę pracy nauczyciela ustala się po uprzednim ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego. Nowelizacja Rozporządzenia wprowadziła zasadę, że poziom spełniania każdego kryterium jest oceniany w skali od 0 do 3 punktów. Należy zwrócić uwagę, że załączony materiał stanowi przykładowe formularze oceny, a nie kartę oceny. Przedstawione wskaźniki (nie wymagane zapisami rozporządzenia) stanowić mają pomoc dla dyrektora w ustaleniu poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy.