OPUBLIKOWANO: 31 SIERPNIA 2018
Rejestr przestępców seksualnych – obowiązki dyrektora szkoły
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 405),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania i udostępniania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika (Dz.U. z 2017 r. poz. 1561).
Od 1 października 2017 r. funkcjonuje Ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym. Jednym z warunków zatrudnienia nauczyciela jest brak skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo. Spełnianie tego warunku nauczyciel potwierdza przedstawiając przed nawiązaniem stosunku pracy informację z Krajowego Rejestru Karnego. W rejestrze tym uwidocznione są wszelkie ewentualnie popełnione przez daną osobę czyny zabronione, w wyniku których kandydat na stanowisko nauczyciela został skazany. W jaki więc sposób obowiązek z Ustawy musi zostać spełniony przez dyrektora placówki oświatowej?
Nowe regulacje
Ustawa tworzy Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dalej: „RSPTS”), składający się z dwóch oddzielnych baz danych:
- Rejestru z dostępem ograniczonym,
- Rejestru publicznego.
W Rejestrze publicznym zamieszczone są dane najgroźniejszych sprawców i jest on dostępny w internecie. Do Rejestru z dostępem ograniczonym mają dostęp podmioty wyraźnie wskazane w art. 12 Ustawy, do których zaliczają się m.in. sądy, prokuratorzy, ale również pracodawcy.
Prawo uzyskania informacji jest ściśle powiązane z obowiązkiem wynikającym z art. 21 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym.
Czytany literalnie przepis ten dotyczy każdego pracodawcy, jak również działającej w jego imieniu osoby zatrudniającej pracownika czy też dopuszczającej do działalności związanej z edukacją czy wypoczynkiem. Niewątpliwie zatem obowiązek ten dotyczy również dyrektorów szkół, placówek i przedszkoli, zatrudniających pracowników w zarządzanych przez siebie jednostkach. Nie ma przy tym wątpliwości, że zasięganie informacji z Rejestru będzie również konieczne w przypadku pracowników niepedagogicznych, ale wyłącznie wówczas, gdy spełniona zostanie jedna z przesłanek wskazanych w art. 21, czyli wtedy, gdy pracownik taki wykonuje np. pracę związaną z wypoczynkiem małoletnich i ma zostać opiekunem wycieczki. Zatrudnienie np. palacza nie wymaga więc już zasięgania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym, bowiem jego praca w jednostce oświatowej nie wiąże się z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi.
Stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na konieczność wykonania nowych obowiązków zwróciło uwagę Ministerstwo Edukacji Narodowej w piśmie z 10 stycznia 2018 r. (DWKI-WPB.5013.2.2018.BK), skierowanym do dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek. Czytamy w nim m.in., że „(…) zgodnie z art. 21 Ustawy […]