Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 23 SIERPNIA 2019
Początek nowego roku szkolnego w żłobku
Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U.
z 2019 r. poz. 409),
• Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1186),
• Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2019 r.
poz. 1372),
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie
wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być
prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 72).
Początek nowego roku szkolnego to dobry okres na dokonanie pewnych korekt
w funkcjonowaniu żłobków niepublicznych. Przedstawione poniżej zadania stanowią
wskazówkę pozwalającą dyrektorowi żłobka na wprowadzenie korzystnych zmian
w organizacji pracy żłobka na początku roku szkolnego.
Zmiany kadrowe
Jednym z podstawowych działań mających na celu poprawę pracy żłobka jest zatrudnianie
nowych pracowników. Decydując się na ten krok, warto pamiętać o obowiązujących
przepisach dotyczących kwalifikacji nowo zatrudnianych opiekunów. Aktualnie, zgodnie
z art. 16 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, opiekunem w żłobku może być
osoba:
1. posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela
wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga
opiekuńczo-wychowawczego, pedagoga społeczno-wychowawczego, pedagoga
wczesnej edukacji, terapeuty pedagogicznego lub
2. która ukończyła studia lub studia podyplomowe na kierunku lub specjalności: wczesne
wspomaganie rozwoju, wspomaganie rozwoju dzieci w ramach pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w żłobkach i przedszkolach, edukacja prorozwojowa,
pedagogika małego dziecka, psychologia dziecięca, psychologia wspierania rozwoju
i kształcenia lub psychologia wychowawcza.
Opiekunem w żłobku może być także osoba, która odbyła nie wcześniej niż 2 lata przed
podjęciem zatrudnienia jako opiekun szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy oraz
posiada co najmniej wykształcenie:
1. wyższe na dowolnym kierunku, którego program obejmuje zagadnienia związane
z opieką nad małym dzieckiem lub jego rozwojem, i odbyła 80-godzinne szkolenie
w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności lub
2. średnie lub średnie branżowe oraz:
a. co najmniej roczne doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat 3 (przy czym
jeżeli osoba taka nie pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej 6
miesięcy bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun, zobowiązana jest
w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć 80-godzinne
szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności) lub
b. przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku odbyła 280-godzinne szkolenie, z czego
co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu
opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna, o którym mowa w art. 16 ust.
1 Ustawy (opiekun posiadający pełne kwalifikacje, niezobowiązany do odbywania
dodatkowych szkoleń).
Dodatkowe kwalifikacje dla personelu żłobkowego są określone w art. 18 Ustawy o opiece
nad dziećmi w wieku do lat 3. Zgodnie z nim opiekunem, pielęgniarką, położną oraz
wolontariuszem w żłobku może być wyłącznie osoba, która:
1. daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi,
2. nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie
została jej zawieszona ani ograniczona,
3. wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony
na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd,
4. nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Kolejny wymóg określony został w art. 15 ust. 4 i 5 Ustawy, zgodnie z którym opiekunem,
pielęgniarką, położną lub inną osobą zatrudnianą do wykonywania pracy lub świadczenia
usług w żłobku może być wyłącznie osoba, która nie figuruje w bazie danych Rejestru
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub nie została skazana
prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwo umyślne. Osoba taka, przed podjęciem
zatrudnienia, jest zobowiązana do przedstawienia zaświadczenia o niekaralności,
wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pracy lub świadczeniem
usług w żłobku.
Dokonanie zmian w statucie i regulaminie organizacyjnym
Początek nowego roku szkolnego może być również dobrym momentem na dokonanie zmian
w najważniejszych dokumentach określających sposób pracy żłobka – statucie i regulaminie
organizacyjnym. Zgodnie z art. 11 ust. 2 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 statut
żłobka ustalany jest przez podmiot, który utworzył żłobek. Oznacza to, że w sposób
analogiczny należy dokonywać zmian w jego treści. Na podstawie obecnych przepisów statut
żłobka musi określać w szczególności:
1. nazwę i miejsce jego prowadzenia,
2. cele i zadania oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem wspomagania
indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka,
a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju
niepełnosprawności,
3. warunki przyjmowania dzieci, z uwzględnieniem preferencji dla rodzin
wielodzietnych i dzieci niepełnosprawnych,
4. warunki przyjmowania dzieci w przypadku czasowej nieobecności w żłobku innego
dziecka (art. 18b Ustawy),
5. zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka
w żłobku lub klubie dziecięcym,
6. zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w żłobku lub klubie dziecięcym.
Powyższa lista zawiera niezbędne elementy, które ustawowo muszą znaleźć się w statucie,
jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby określić w nim również inne sprawy.
Drugi z dokumentów, regulamin organizacyjny, określa organizację wewnętrzną żłobka (art.
21 ust. 1 Ustawy). Powinien wskazywać w szczególności także godziny pracy żłobka (art. 12
ust. 1 Ustawy). W przeciwieństwie do statutu, regulamin organizacyjny żłobka nadawany jest
przez dyrektora żłobka, co oznacza, że zachodzące w nim zmiany również ustalane są przez
dyrektora. Ponieważ początek kolejnego roku szkolnego może wiązać się z pewnymi
zmianami organizacyjnymi w pracy żłobka, dyrektor, jako osoba odpowiedzialna, powinien
zadbać o to, by znalazły one odzwierciedlenie w treści regulaminu. Nie powinno dochodzić
do sytuacji, w której np. zmianie ulegają godziny pracy żłobka, jednak nowe godziny nie
zostają określone w regulaminie organizacyjnym. Warto również wskazać, że w obecnym
stanie prawnym w żłobkach, także tych niepublicznych, mogą być tworzone rady rodziców.
Natomiast jedną z kompetencji rady rodziców jest opiniowanie spraw organizacyjnych
żłobka, w szczególności w zakresie zmian regulaminu organizacyjnego. Przed rozpoczęciem
nowego roku szkolnego powinno zatem dojść do uwzględnienia ewentualnych uwag
rodziców w sprawie zmian w organizacji pracy żłobka, w tym dotyczących treści regulaminu
organizacyjnego.
Udzielenie pomocy radzie rodziców
Przepisy dopuszczają obecnie możliwość utworzenia przez rodziców dzieci uczęszczających
do żłobka rady rodziców (art. 12a ust. 2 Ustawy), przy czym w jednym żłobku może
funkcjonować wyłącznie jedna rada rodziców. Reprezentuje ona wszystkich rodziców
związanych z danym żłobkiem, natomiast podstawą jej funkcjonowania jest uchwalany przez
nią regulamin rady rodziców, określający jej wewnętrzną strukturę i tryb pracy. Do
podstawowych kompetencji rady rodziców należą:
1. występowanie do dyrektora żłobka i podmiotu prowadzącego żłobek z inicjatywami,
wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących żłobka, w tym
w szczególności w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych,
2. opiniowanie spraw organizacyjnych żłobka, w szczególności w zakresie zmian
regulaminu organizacyjnego,
3. wgląd, za pośrednictwem przedstawicieli rady rodziców, do dokumentacji dotyczącej
spełniania norm żywienia,
4. wizytacja przez przedstawicieli rady rodziców pomieszczeń żłobka i w przypadku
dostrzeżenia nieprawidłowości – zgłoszenie ich do dyrektora żłobka lub osoby
kierującej pracą klubu dziecięcego, a w razie nieusunięcia nieprawidłowości – do
wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Ponadto, w celu wspierania działalności statutowej żłobka, rada rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych
funduszy powinien określać ww. regulamin. Mogą być one przechowywane na odrębnym
rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz
do zarządzania nim uprawnione są osoby, które rada rodziców wyznaczyła pisemnym
upoważnieniem.
Należy zaznaczyć, że rada rodziców zobowiązana jest do niezwłocznego poinformowania
dyrektora żłobka o wyborze lub zmianie swoich przedstawicieli. Dyrektor powinien
umożliwić wszystkim rodzicom zapoznanie się ze składem rady rodziców. Ponieważ początek
nowego roku szkolnego może wiązać się z chęcią dokonania zmian w składzie bądź też
utworzeniem takiej rady, dyrektor powinien mieć świadomość tego, że jest on zobowiązany
do umożliwienia rodzicom zorganizowania zebrania mającego na celu wybranie składu rady
rodziców oraz uchwalenie jej regulaminu. Pomoc powinna polegać na udostępnieniu miejsca
na zebranie oraz poinformowaniu rodziców o jego terminie (art. 12a ust. 9 Ustawy). Takie
zebranie powinno odbywać się co najmniej raz w roku.
Kontrola budynku i pomieszczeń żłobka
Należy przeprowadzać regularne kontrole stanu technicznego budynku oraz pomieszczeń,
w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dzieciom znajdującym się pod
opieką żłobka. Z tego względu trzeba pamiętać o obowiązkach wynikających z Ustawy Prawo
budowlane, zwłaszcza jeżeli organ prowadzący żłobek jest jednocześnie właścicielem
budynku. Zgodnie bowiem z art. 61 Ustawy Prawo budowlane właściciel obiektu
budowlanego jest obowiązany utrzymywać obiekt w należytym stanie technicznym. W
przypadku dzierżawy lub najmu istnienie obowiązków w powyższym zakresie będzie
uzależnione od brzmienia umowy, a mianowicie od tego, czy dzierżawca lub najemca przyjęli
na siebie obowiązki w zakresie utrzymania obiektu w należytym stanie technicznym oraz
w zakresie jego bezpiecznego użytkowania.
Nieco inaczej wygląda sprawa z obowiązkami wynikającymi z Ustawy o ochronie
przeciwpożarowej. Według jej art. 4 ust. 1 to na właścicielu budynku spoczywają obowiązki
z zakresu utrzymania urządzeń przeciwpożarowych w należytym stanie technicznym. W
przypadku gdy mamy do czynienia z najmem lub dzierżawą – obowiązki te powinny być
przejęte (w całości lub w części) przez najemcę lub dzierżawcę na podstawie właściwej
umowy cywilnoprawnej. Z kolei gdy umowa taka nie została zawarta, odpowiedzialność za
realizację obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej spoczywa na faktycznie
władającym budynkiem.
Dodatkowe wymagania lokalowe i sanitarne zostały określone w Rozporządzeniu w sprawie
wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony
żłobek lub klub dziecięcy. Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto upewnić się, że
żłobek w dalszym ciągu spełnia wszystkie standardy dotyczące sprawowanej opieki,
wyznaczane nie tylko przez Ustawę o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, ale także przez
wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
Kontrola standardów wyżywienia
Z okazji początku roku szkolnego warto też skontrolować, a także ewentualnie skorygować,
standardy żywienia dzieci w żłobku. Zgodnie z art. 22 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku
do lat 3, żłobek powinien zapewnić przebywającym w nim dzieciom wyżywienie zgodne
z wymaganiami dla danej grupy wiekowej wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla
populacji polskiej, opracowywanych przez Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dr. med.
Aleksandra Szczygła w Warszawie. Sposób żywienia dzieci, jako część standardów
sprawowania nad nimi opieki, może również stanowić przedmiot kontroli ze strony wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce prowadzenia żłobka.
Dlatego też, w przypadku niezapewnienia dzieciom odpowiedniego wyżywienia
w kończącym się roku szkolnym, żłobek, po przeprowadzeniu w tym zakresie analizy,
powinien podjąć kroki w celu wprowadzenia poprawionego jadłospisu w jak najszybszym
czasie, tak aby spełnić określone w przepisach normy.