Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Przedszkola ……………………………… w ………………………………
w roku szkolnym 2019/2020
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1481),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz. 1569),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).
I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań.
II. Formami nadzoru pedagogicznego są:
1. Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzana w celu gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole. Wyniki badań ewaluacyjnych będą wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w przedszkolu.
2. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola.
3. Wspomaganie nauczycieli przeprowadzane w celu inspirowania i intensyfikowania w przedszkolu procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój dzieci. Na wspomaganie składają się:
• organizowanie szkoleń i narad,
• motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
• przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora przedszkola nadzoru pedagogicznego.
4. Monitorowanie obejmuje zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań.
III. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego (ewaluacji, kontroli, wspomagania, monitorowania), w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
IV. Dyrektor przedszkola monitoruje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz realizację innych zadań statutowych przedszkola przez gromadzenie i analizę informacji.
V. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie działań planowych lub doraźnych:
1. Działania planowe są realizowane zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020.
2. Działania doraźne są realizowane w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego.
3. Działania planowe i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola.
VI. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem:
• wyników monitorowania realizacji podstawy programowej w zakresie:
o diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci,
o koncepcji pracy przedszkola,
o treści zawartych w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
o treści podstawy programowej;
• wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy:
o poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu,
o zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań,
o organizować wystawy tematyczne i kąciki zabaw tematycznych,
o wzmocnić działania nauczycieli w planowaniu indywidualizacji zadań stawianych dzieciom, szczególnie w grupach łączonych,
o modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności,
o udoskonalić organizację spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń,
o podejmować dalsze działania w kierunku rozwijania samodzielności dzieci.
VII. Źródła zewnętrzne planu:
Plan nadzoru pedagogicznego został opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe.
1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020:
• Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
• Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
• Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
• Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
• Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
• Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
2. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego:
1) w zakresie ewaluacji:
Ewaluacje problemowe w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
• Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
• Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
• Rodzice są partnerami przedszkola.
2) w zakresie monitorowania:
Monitorowanie w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe:
• Wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
Przedmioty ewaluacji wewnętrznej:
1. Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się.
• przedszkole wykorzystuje najnowsze sposoby wychowania i wspomaga dzieci w rozwoju ukierunkowanym na naukę.
2. Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdego dziecka
• w przedszkolu wykorzystuje się analizę sytuacji każdego dziecka i dostosowuje sposób prowadzenia zajęć do ich indywidualnych potrzeb.
3. Rodzice są partnerami przedszkola
• nauczyciele szukają kontaktu z rodzicami i starają się wspólnie podejmować decyzje o najkorzystniejszych kierunkach rozwoju dzieci.
Kontrola dotyczy przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową przedszkola, z uwzględnieniem:
1. Kontroli uzyskanych efektów wdrażania podstawy programowej.
2. Zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
3. Kontroli sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy.
4. Kontroli bazy dydaktycznej.
5. Kontroli realizacji programów wychowania przedszkolnego/ podstawy programowej.
6. Zgodności prowadzenia dokumentacji z przepisami prawa.
7. Opieki nad dziećmi podczas zajęć.
8. Przestrzegania ramowego rozkładu dnia.
Wspomaganie nauczycieli przez:
1. Organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami przedszkola.
2. Opracowanie planu WDN-u.
3. Finansowe wspieranie i motywowanie do podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego.
4. Inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
5. Pomoc nauczycielom w zdobywaniu kolejnych stopni awansu zawodowego.
Monitorowanie:
1. Monitorowanie wybranych obszarów pracy nauczycieli.
2. Prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania.
3. Kształcenie kompetencji kluczowych.
4. Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Osoby odpowiedzialne Uwagi
1. Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej 1 Dyrektor
2. Ocena pracy nauczycieli 2 Dyrektor
3. Obserwacja zajęć nauczycieli 3 Dyrektor
4. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN-u 4 Dyrektor
5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 5 Dyrektor
6. Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego 6 Dyrektor, zespoły nauczycieli
7. Monitorowanie kształcenia kompetencji kluczowych 7 Zespoły nauczycieli
8. Projekty ewaluacji 8 Zespoły nauczycieli
Załącznik nr 1
Przedmiot i termin ewaluacji wewnętrznej
Lp. Przedmiot ewaluacji Terminy Osoby odpowiedzialne
1. Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się:
• procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci,
• procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone,
• wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów,
• stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej,
• nauczyciele pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych, współpracują przy ich realizacji i analizują efekty swojej pracy,
• nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Listopad
2019 r. Dyrektor, zespół ewaluacyjny
2.
3) Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdego dziecka:
• w przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka,
• informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych,
• zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są dopasowane do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka,
• w opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci. Styczeń
2020 r. Dyrektor, zespół ewaluacyjny
3. Rodzice są partnerami przedszkola Marzec 2020 r. Dyrektor, zespół ewaluacyjny
Wstępna diagnoza
Lp. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej Wstępna diagnoza
Tak Nie Brak informacji Źródło informacji
1. Wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się
2. Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdego dziecka
3. Rodzice są partnerami przedszkola
Załącznik nr 2
Ocena pracy nauczycieli
Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji/narzędzia
1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędnej do dokonania oceny ich pracy:
• obserwowanie zajęć z dziećmi,
• obserwowanie spotkań z rodzicami,
• analiza, przegląd dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela,
• analiza dokumentów pracy zespołów zadaniowych, w których uczestniczy dany nauczyciel Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć, analiza dokumentacji
2. Ocena pracy nauczyciela w związku z awansem zawodowym Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego:
• ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z koncepcją pracy przedszkola,
• ocena projektów i programów edukacyjnych,
• wykorzystanie przez nauczycieli technologii komputerowej Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela, opiekuna stażu, dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, przeprowadzanie ankiet
Załącznik nr 3
Obserwacja zajęć nauczycieli
Cele obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego.
Cele obserwacji zajęć to:
• gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji wykonywanych przez niego zadań edukacyjnych,
• wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
• diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych,
• ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.
Obserwacji mogą podlegać zajęcia, spotkania z rodzicami, imprezy przedszkolne 1. Obserwacja przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć.
2. Obserwacja sprawowania opieki nad dziećmi podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym.
3. Zorganizowanie przestrzeni, w której odbywają się zajęcia.
4. Organizacja kącików tematycznych i częstotliwość ich zmiany w zależności od tematyki i pory roku.
5. Bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć dowolnych w przedszkolu.
6. Dostosowanie metod pracy do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
7. Stosowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych.
8. Systematyczność i różnorodność prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
9. Analiza przestrzegania i upowszechniania praw dziecka w przedszkolu
Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2019/2020
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela IX X XI XII I II III IV V VI Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
Załącznik nr 4
Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN-u
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin
1. Prezentacja Zmiany w prawie oświatowym Wszyscy nauczyciele Listopad 2019 r.
2. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami. Wykorzystanie technologii komputerowej do kontaktowania się z rodzicami 5 Grudzień 2019 r.
3. Warsztaty Bezpieczeństwo podczas zabaw ze zwierzętami domowymi 5 Styczeń 2020 r.
4. Konferencja Postępowanie z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2 Styczeń 2020 r.
5. Warsztaty metodyczne Analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej (diagnoza przedszkolna) Wszyscy nauczyciele Luty 2020 r.
6. Warsztaty metodyczne Odimienna nauka wprowadzania dziecka w świat pisma 5 Luty 2020 r.
7. Konferencja Profilaktyka otyłości, rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych 4 Marzec 2020 r.
8. Warsztaty metodyczne Rola rady pedagogicznej w tworzeniu i zapewnianiu jakości pracy przedszkola Wszyscy nauczyciele Kwiecień 2020 r.
9. Warsztaty Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach Wszyscy nauczyciele Maj 2020 r.
Załącznik nr 5
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
Temat Cel Termin Czynności kontrolne Osoby odpowiedzialne Uwagi
Kontrola bazy dydaktycznej Sprawdzenie, czy baza dydaktyczna przedszkola odpowiada przepisom BHP Sierpień 2019 r. Przegląd bazy dydaktycznej. Obserwacja pomieszczeń przedszkola Dyrektor, społeczny inspektor pracy
Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki Przestrzeganie przez nauczycieli bezpieczeństwa podczas zajęć poza przedszkolem Wrzesień 2020 r. Obserwacje zajęć Dyrektor
Kontrola realizacji programów wychowania przedszkolnego/ podstawy programowej Sprawdzenie realizacji warunków wskazanych w podstawie programowej Cały rok Kontrola sposobu wykorzystywania programu do planowania zajęć dydaktycznych przez nauczycieli Dyrektor
Zgodność prowadzenia dokumentacji z przepisami prawa Sprawdzenie, czy dokumentacja przedszkola jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa Od listopada 2019 r. do lutego 2020 r. Analiza dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela i dotyczącej realizacji podstawy programowej Dyrektor
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Sposób udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej pracy, indywidualizacja pracy z dzieckiem Od października 2019 r. do marca 2020 r. Analiza arkuszy obserwacji – ustalenie sposobu wspomagania dziecka oraz udzielania pomocy podczas bieżącej pracy (indywidualizacja) Dyrektor
Opieka nad dziećmi podczas zajęć Zapewnienie dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu i poza nim Cały rok Sprawdzenie, czy przeprowadzono praktyczną naukę korzystania z urządzeń na terenie przedszkola Dyrektor
Przestrzeganie ramowego rozkładu dnia Systematyczność i różnorodność prowadzenia obserwacji przyrodniczych Wrzesień, październik, listopad, grudzień 2019 r. Obserwacja zajęć, analiza dokumentacji, wywiad swobodny z dziećmi i nauczycielami Dyrektor
Załącznik nr 6
Monitorowanie realizacji wniosków i rekomendacji z nadzoru pedagogicznego
Lp. Prawidłowość realizacji Problemy w realizacji Kryteria sukcesu Tak/Nie Termin
1. Monitorowanie wybranych obszarów pracy nauczycieli – organizacja zajęć uwzględniająca potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania dzieci Październik 2019 r.
2. Prowadzenie działalności innowacyjnej i wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania Listopad
2019 r.
3. Kształcenie kompetencji kluczowych Styczeń
2020 r.
4. Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej Luty 2020 r.
Załącznik nr 7
Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Imię i nazwisko dziecka: ……………………………………………
Wiek dziecka: ……………………
Odział: ………………………… rok szkolny: ……………………………
Diagnoza: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Rodzaj zajęć:
1. …………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………
5. …………………………………………………………………………
Data Czynności Uwagi
Załącznik nr 8
Przykładowe projekty ewaluacji przygotowane przez zespoły nauczycielskie
Projekt ewaluacji nr 1
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Zdefiniowanie celów ewaluacji Efektywność i skuteczność wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: miesiąc (listopad).
2. Przedstawienie wyników: grudzień.
3. Wyniki ewaluacji z poprzedniego roku szkolnego
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele. Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacyjnymi, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań wspomagających aktywność dzieci
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. Jakie działania przedszkola są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci?
2. Jakie formy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone?
3. Co świadczy o tym, że wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów?
4. Jakie problemy rozwojowe dzieci nauczyciele rozwiązują wspólnie?
5. W jaki sposób nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb dzieci i grupy przedszkolne?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone.
3. Wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów.
4. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
5. Nauczyciele pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych, współpracują przy ich realizacji i analizują efekty swojej pracy.
6. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy
Dobór metod badawczych Analiza dokumentów, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Listopad 2019 r.:
• opracowanie koncepcji ewaluacji, analiza dokumentów,
• zebranie informacji od rodziców, nauczycieli, dyrektora.
Grudzień 2019 r.:
• raport ewaluacyjny
Określenie formy raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola, najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach
Projekt ewaluacji nr 2
Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
Zdefiniowanie celów ewaluacji Przedszkole w sposób systemowy wspomaga rozwój dzieci.
Określenie odbiorców ewaluacji Dyrektor, nauczyciele, rodzice, środowisko lokalne
Identyfikacja zasobów (czasowych, finansowych, ludzkich) 1. Czas realizacji ewaluacji: dwa miesiące (styczeń 2020 r.).
2. Wyniki są potrzebne przed rozpoczęciem II półrocza
Wskazanie wykonawców ewaluacji (członków zespołu ewaluacyjnego) Dwie osoby – nauczyciele wychowawcy lub nauczyciel (koordynator ewaluacji). Osoby te będą opracowywać koncepcję ewaluacji wraz z narzędziami ewaluacji, zbierać dane oraz pisać raport
Określenie przedmiotu ewaluacji Ocena działań przedszkola w zakresie realizacji podstawy programowej
Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) 1. W jaki sposób w przedszkolu rozpoznaje się możliwości, potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka?
2. Jakie sposoby indywidualizowania pracy z dziećmi stosują nauczyciele podczas tych zajęć?
3. Jakie działania podejmowane są w przedszkolu w oparciu o wyniki rozpoznania potrzeb każdego dziecka?
4. W jakim stopniu zajęcia specjalistyczne, rewalidacyjne, rozwijające uzdolnienia i inne w przedszkolu są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci?
5. Czy rodzice uważają, że wsparcie otrzymywane w przedszkolu opowiada potrzebom ich dzieci?
Określenie kryteriów ewaluacji 1. W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka.
2. Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych.
3. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka.
4. W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci
Dobór metod badawczych Ankieta dla nauczycieli, ankieta dla rodziców, obserwacja zajęć, wywiad z dyrektorem – kwestionariusz, rozmowy z dziećmi
Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) 1. 2–10 styczeń 2020 r. – opracowanie koncepcji ewaluacji.
2. 12–30 styczeń 2020 r. – zebranie informacji od dzieci, rodziców, nauczycieli, dyrektora.
3. 18 luty 2020r. – raport ewaluacyjny
Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Raport w formie prezentacji PowerPoint przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej i opublikowany na stronie internetowej przedszkola, najważniejsze wyniki przedstawione rodzicom na zebraniach