Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 SIERPNIA 2020
Roczny plan pracy przedszkola
Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, autorka programów edukacyjnych dla przedszkola
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz.1658 ze zm.).
Roczny plan pracy należy do podstawowych dokumentów regulujących funkcjonowanie przedszkola w danym roku szkolnym. Odpowiednio opracowany, prezentuje sposób rozwoju przedszkola w określonym czasie (w ciągu roku szkolnego) w zakresie realizacji zadań wy-chowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych.
Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe, zatwierdzanie planów pracy przed-szkola, po ich wcześniejszym zaopiniowaniu, należy do kompetencji rady pedagogicznej. Skoro to rada pedagogiczna zatwierdza plany pracy do realizacji, to jej zadaniem jest również opracowanie rocznego planu we współpracy z dyrektorem przedszkola. Powierzanie członkom rady pedagogicznej odpowiedzialnych zadań związanych z projektowaniem czynności na kolejny rok szkolny ma ogromny wpływ na świadomość oraz większe zaangażowanie nau-czycieli w realizację działań zawartych w planie pracy. Muszą one wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym z założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego, by umożliwiać osiągnięcie celu wychowania przedszkolnego poprzez wykonanie zadań szczegó-łowo określonych w podstawie.
Cele i założenia planu pracy przedszkola
Dyrektor przedszkola powinien, najlepiej na zebraniu rady pedagogicznej kończącej rok szkolny, powołać zespół ds. opracowania rocznego planu pracy na nowy rok szkolny, by ten został opracowany na czas oraz zawierał odpowiednie treści. Zespół nauczycieli, przygotowu-jąc projekt rocznego planu pracy, określa w nim priorytety i sposoby realizacji zadań przed-szkola. Cele te powinny:
• być zgodne z treścią podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
• nawiązywać do wniosków z nadzoru pedagogicznego za poprzedni rok szkolny.
Roczny plan pracy przedszkola powinien tworzyć harmonijną całość z terminami wykonania poszczególnych zadań. Należy go tak skonstruować, aby możliwa była jego ewentualna mo-dyfikacja w przypadku nieprzewidzianych trudności w realizacji przyjętych w nim założeń. Wyznaczając kierunki pracy na nadchodzący rok szkolny, warto wziąć pod uwagę kierunki polityki oświatowej państwa, ustalane corocznie przez MEN. Trzeba także pamiętać, aby plan pracy uwzględniał specyfikę funkcjonowania przedszkola w środowisku lokalnym, potrzeby, warunki i możliwości danej jednostki oświatowej. Plan powinien przedstawiać sposób osią-gania postawionych celów, czyli sposób realizacji zamierzeń i zakres podejmowanych działań prowadzących do uzyskania spodziewanych efektów. Ponadto, dokument powinien być zgodny z zasadami organizacji pracy przedszkola, oczekiwaniami osoby prowadzącej przedszkole oraz koncepcją pracy danej jednostki oświatowej, jeśli taką przedszkole posiada.
Elementy planu pracy przedszkola
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują elementów rocznego planu pracy, niemniej powi-nien on stanowić projekt zadań priorytetowych podejmowanych przez przedszkole w nadcho-dzącym roku szkolnym. Powinien określać działania wychowawcze i edukacyjne, na które położony zostanie nacisk w pracy z dziećmi. Może zawierać takie elementy, jak:
• priorytety i podstawowe cele przedszkola na dany rok szkolny,
• kierunki rozwoju przedszkola zgodne z koncepcją jego pracy, jeśli przedszkole taką posiada,
• diagnozę pracy przedszkola, która wynika z prowadzonych ewaluacji, obserwacji i wywiadów (wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej),
• zalecenia i wnioski dyrektora wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego przedstawione podczas zebrania rady pedagogicznej kończącej rok szkolny,
• wyniki diagnozy potrzeb rozwojowych dzieci,
• zasady prowadzenia działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,
• wyniki diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
• sposób realizacji zadań, czyli zakres działań, które poprowadzą do uzyskania spo-dziewanych efektów,
• przewidywane efekty kształcenia i wychowania,
• zasady organizowania i przebiegu procesów edukacyjnych wspomagających rozwój dziecka w wybranym na dany rok szkolny obszarze działalności (tu warto odwołać się do wymagań zawartych w Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego),
• zasady zarządzania placówką, np. w zakresie współpracy nauczycieli, dzielenia się doświadczeniami,
• założenia i sposoby realizacji innowacji pedagogicznej,
• zasady organizowania opieki nad dziećmi, czyli działania wychowawcze mające na celu eliminowanie sytuacji stanowiących dla nich zagrożenie,
• działania związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i organizowane w ramach po-mocy psychologiczno-pedagogicznej oraz organizacja tej pomocy dla rodziców, z określeniem formy realizacji tego zadania.
Ponadto plan roczny może zawierać również takie informacje jak:
• kalendarz organizacji pracy przedszkola na dany rok szkolny, opracowany w oparciu o kalendarz roku szkolnego podawany przez MEN każdego roku,
• wykaz przyjętych do realizacji programów wychowania przedszkolnego obowiązują-cych w przedszkolu w danym roku szkolnym,
• kalendarz imprez i uroczystości przedszkolnych (planowane konkursy i wycieczki o zasięgu wewnątrzprzedszkolnym lub miejskim),
• wykaz zespołów nauczycieli powołanych przez dyrektora,
• przydział zadań stałych i dodatkowych dla nauczycieli, w tym zadań związanych z or-ganizacją zajęć dodatkowych, rozwijających zainteresowania dzieci,
• plan współpracy z rodzicami – warto tu podkreślić rolę rodziców w realizacji zadań i ich zaangażowanie, które będzie miało wpływ na rozwój przedszkola,
• harmonogram zebrań rady pedagogicznej wraz z przewidywanymi terminami i tema-tyką zebrań – warto określić ich przewidywany porządek, co ułatwi pracę protokolan-towi i pozwoli osiągnąć zaplanowane cele zebrań rady pedagogicznej.
Zgodnie z § 22 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego opracowanie planu nadzoru należy do zadań dyrektora przedszkola. Plan nadzoru może być odrębnym dokumen-tem, który wynika z rocznego planu pracy opracowanego przez zespół nauczycieli oraz z zaprojektowanych zadań. Roczny plan pracy stanowić może podstawę do właściwego zaplanowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora w danym roku szkolnym. Plan nadzoru może być elementem rocznego planu pracy, jednak praktyka pokazuje, że lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie planu nadzoru w postaci odrębnego dokumentu.
Po opracowania planu wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, dyrektor powinien przedsta-wić jego założenia członkom rady pedagogicznej najpóźniej do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Plan nadzoru pedagogicznego, opracowany przez dyrektora, nie podle-ga opiniowaniu przez radę pedagogiczną. Nie przewidują tego przepisy art. 70 Ustawy Prawo oświatowe.
Zatwierdzanie planu pracy przedszkola
Po opracowaniu rocznego planu pracy rada pedagogiczna, zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 Usta-wy Prawo oświatowe, zatwierdza go w ramach posiadanych kompetencji stanowiących. Dy-rektor oraz pracownicy przedszkola są zobowiązani do realizacji planu pracy na dany rok szkolny. Ustawa Prawo oświatowe nie przewiduje sankcji za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie planu.