OPUBLIKOWANO: 10 SIERPNIA 2018
Zmiana i uchwalenie nowego statutu poradni publicznej i niepublicznej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające Ustawę prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1451),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2002 r. Nr 223 poz. 1869 ze zm.) – nieobowiązujące.
Procedury zmiany statutu poradni różnią się w zależności o tego, czy mamy do czynienia z poradnią publiczną czy niepubliczną, w każdym z tych przypadków inne będą bowiem nie tylko organy właściwe do dokonywania zmian w statucie, ale również treść samego statutu. Właśnie od tej treści można rozpocząć, ponieważ, jak wskaże poniższa analiza, ustalenie, jakie właściwie elementy zawiera statut poradni psychologiczno-pedagogicznej, nie jest łatwe.
Treść statutu
Wymagana treść statutu publicznego przedszkola i publicznej szkoły jest wprost określona przepisami Prawa oświatowego, odpowiednio w regulacjach 102 i 98 tego aktu. Regulacje te są bardzo rozbudowane, nie dotyczą jednak placówki, którą jest publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Do poradni natomiast odnosi się art. 112 Prawa oświatowego, którego regulacja jest jedynie szczątkowa, jako że przepis ten wskazuje jedynie podstawowe elementy, które musi określać statut poradni. Zgodnie z art. 112 ust. 1 Ustawy statut placówki publicznej (w tym poradni) powinien zatem określać w szczególności:
- nazwę i typ placówki oraz jej cele i zadania,
- organ prowadzący placówkę,
- organy placówki oraz ich kompetencje,
- organizację placówki,
- zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników placówki.
Przepis ten wskazuje więc wyłącznie pięć punktów, które powinny zostać uregulowane w statucie. Przywołany wcześniej art. 98, określający elementy statutu szkoły, zawiera ich już 26, a przy uwzględnieniu ust. 2 tej regulacji – 29 punktów, które należy uwzględnić, projektując treść statutu szkoły.
Taka szczątkowa regulacja w przypadku placówek nie jest jednak przeoczeniem, lecz celowym działaniem ustawodawcy, bowiem zdecydowana większość wymogów dotyczących statutu poradni ma się znajdować w rozporządzeniu przyjętym na podstawie art. 112 ust. 2 Ustawy


