Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Multimedia w przedszkolu – szansa czy zagrożenie?

 

Opracowała: Anna Świć, nauczycielka, logopedka, właścicielka firmy szkoleniowej, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania, koordynatorka ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować oraz ambasadorka marki EduSense. Członkini grup Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Autorka bloga kodowanienadywanie.blogspot.com oraz książek Kodowanie na dywanie – w przedszkolu, w szkole i w domu oraz Kodowanie na dywanie. Różne kompetencje, różne edukacje

 

Coraz więcej przedszkoli dysponuje różnego rodzaju sprzętem multimedialnym, a nauczyciele chętniej wykorzystują nowe technologie w pracy z dziećmi. Tablice interaktywne, tablety, roboty edukacyjne, zestawy małego wynalazcy – czy warto używać ich podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolu? Czy stanowią szansę na ciekawszą edukację, czy raczej wiążą się z zagrożeniami i nie wnoszą wiele poza krótkotrwałą rozrywką?

 

Tablet i smartfon zazwyczaj nie są już nowością dla dziecka w wieku przedszkolnym. W większości domów dzieci stykają się z nimi na co dzień, często spędzają sporo czasu, oglądając na nich bajki czy grając w różnego rodzaju gry. Czy warto wykorzystywać tego typu narzędzia również w przedszkolu, czy może lepiej pozostawić przestrzeń edukacyjną w tradycyjnych ramach? Warto, ponieważ właśnie w przedszkolu mamy szansę pokazać dzieciom, jak w kreatywny, wartościowy i twórczy sposób można z takich narzędzi korzystać. Odpowiednio dobrane aplikacje oraz czas trwania zajęć dopasowane do wieku i możliwości rozwojowych dzieci podniosą efektywność zajęć. Ważne, żeby tego typu urządzenia nie były dla dziecka wyłącznie substytutem większego ekranu, a narzędziem, z pomocą którego możemy kształcić wiele kompetencji czy rozwijać umiejętności, pamiętając przy tym o wprowadzaniu właściwych nawyków dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Często rodzicom towarzyszy obawa, czy praca ze sprzętem nie odbije się negatywnie na rozwijaniu kompetencji społecznych, czy nie wpłynie na brak budowania relacji rówieśniczych w grupie, a w końcu czy nie spowoduje to jeszcze częstszego użytkowania tego typu narzędzi przez dzieci czy nawet uzależnienia. Warto pokazać rodzicom naszych wychowanków, poprzez zaproszenie na zajęcia otwarte, jak wyglądają takie zajęcia, wskazać aplikacje i programy wykorzystywane przy pracy przez dzieci. Z dużym prawdopodobieństwem ich obawy ulegną znacznemu zmniejszeniu. Pokazując nowe możliwości wykorzystania tabletu czy komputera, mamy również szansę wpłynąć na sposób użytkowania analogicznych sprzętów w domu.

 

Równowaga to podstawa