Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 31 LIPCA 2018

 

Dotacje oświatowe po zmianach – przedszkola niepubliczne

 

Opracowała: Marta Handzlik-Rosuł, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.).

 

W Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych ustalono krąg niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego, którym przyznano prawo do otrzymywania dotacji z budżetu właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Po stronie samorządu przewidziano obowiązek udzielania dotacji takim przedszkolom.

 

W Ustawie wskazano dwa odrębne rodzaje podstaw obliczania dotacji – w zależności od typu przedszkola oraz rodzaju wychowanków:

 

  • określoną w tzw. metryce subwencji oświatowej kwotę przypadającą samorządowi na jednego ucznia w takiej kategorii uczniów przedszkola,
  • podstawową kwotę dotacji nawiązującą do wydatków bieżących przedszkoli prowadzonych przez organ dotujący tego typu, co dotowana jednostka, pomniejszonych o określone dochody i wydatki oraz podzielone przez statystyczną liczbę wychowanków tych jednostek.

 

Podstawę ustalania wysokości dotacji według wagi subwencji oświatowej stosuje się np. do obliczenia:

 

  • dotacji należnej na niepełnosprawnego ucznia niepublicznego przedszkola niebędącego przedszkolem specjalnym, które realizuje zadania gminy,
  • dotacji należnej na niepełnosprawnego ucznia niepublicznego przedszkola i niespełniającego warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy,
  • dotacji należnej na ucznia niepublicznego przedszkola specjalnego.

 

W ww. przykładach dotacja na jednego ucznia ustalona jest na podstawie kwoty przyporządkowanej takiej kategorii uczniów w metryce części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez dotującą jednostkę samorządu terytorialnego.

 

Zgodnie z przepisami niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy, jeżeli to przedszkole: