Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Dyrektora Szkoły …………….…………… na rok szkolny 2019/2020 I. Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm). 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658). 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz.1611 ze zm.). II. Organizacja nadzoru pedagogicznego Cel nadzoru pedagogicznego Zgodnie z art. 55 Prawa oświatowego nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, 3) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. Zgodnie z § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły, 2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły lub placówki, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad; 4) monitoruje pracę szkoły lub placówki. Dyrektor szkoły opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego. Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności: 1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia, 2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, 3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, 4) plan obserwacji, 5) zakres monitorowania. W przypadku dokonania zmian w niniejszym planie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły niezwłocznie informuje radę pedagogiczną o wprowadzonych zmianach. Plan nadzoru pedagogicznego opracowano z uwzględnieniem: 1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa: W roku szkolnym 2019/2020 są to: • profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych, • wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. • wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, • rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów, • rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego, • tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego; 2) wyników ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, 3) wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2018/2019 przedstawionych podczas zebrania Rady Pedagogicznej w dniu …………: • położenie większego nacisku na stosowanie metod aktywizujących uczniów, • zwiększenie indywidualizacji procesu dydaktycznego, • zintensyfikowanie działań mających na celu zapobieganie uzależnieniom, • kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, • zmniejszenie liczby wypadków, do których dochodzi podczas przerw międzylekcyjnych , • konieczność zapobiegania nierzetelności w zakresie prowadzenia obowiązkowej dokumentacji przez nauczycieli. Cele do zrealizowania: 1) wdrażanie nowej podstawy programowej, 2) wypracowanie działań zwiększających frekwencję uczniów, 3) rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce, 4) rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych, 5) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć w szkole. III. Formy nadzoru pedagogicznego Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) ewaluacja, 2) kontrola, 3) wspomaganie, 4) monitorowanie. Ewaluacja Wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz uzyskiwania efektów w szkole. Ewaluacja to proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę. Obszary badawcze: 1) w szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia, 2) w szkole zbiera się informacje i dokonuje oceny efektywności działań szkoły w zakresie wspierania uczniów w zależności od ich indywidualnej sytuacji, 3) niezbędne jest ustalenie, w jaki sposób rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe uczniów, 4) w szkole prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów, 5) szkoła pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej, 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia, 7) szkoła realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań – które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska. Harmonogram pracy zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej Lp. Działania Termin wykonania Odpowiedzialny 1. Powołanie zespołu ds. ewaluacji wewnętrznej Dyrektor Szkoły 2. Ustalenie grup badawczych Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 3. Ustalenie i opracowanie narzędzi badawczych Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 4. Zbieranie informacji umożliwiających odpowiedź na pytania badawcze Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 5. Dokonanie analizy wyników i sporządzenie rekomendacji Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 6. Upowszechnienie wyników Dyrektor Szkoły Zadania do wykonania Zadania Podmiot odpowiedzialny Termin realizacji Organizacja opieki psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów szkoły Wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny Cały rok szkolny 2019/2020 Zapewnienie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej uczniom Pedagog szkolny, wychowawcy klas Cały rok szkolny 2019/2020 Diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów Wszyscy nauczyciele Organizowanie uroczystości i imprez kulturalnych, artystycznych, wycieczek szkolnych Wszyscy nauczyciele Współpraca wychowawców z rodzicami dzieci, z pedagogiem szkolnym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną Wychowawcy klas Rozwijanie kompetencji czytelniczych Nauczyciele bibliotekarze Przykładowe pytania badawcze: 1) Jakie działania są realizowane w szkole w celu wspomagania rozwoju uczniów? 2) Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych uczniów i w jaki sposób indywidualizują proces nauczania? 3) W jaki sposób zorganizowane są w szkole zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m.in. zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia wspomagające rozwój uczniów? 4) Czy zajęcia wspomagające rozwój są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb psychofizycznych uczniów? 5) Czy działania wspomagające rozwój uczniów są skuteczne i efektywne? 6) Czy zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i inne organizowane w szkole są spójne z oczekiwaniami nauczycieli, uczniów i rodziców oraz wynikają z analizy opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych? 7) Czy prawidłowo wdrażana jest nowa podstawa programowa? Metody badawcze: 1) analiza dokumentów: protokołów rady pedagogicznej, szkolnego systemu pracy z uczniem zdolnym, planu pracy pedagoga szkolnego, psychologa, szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, planu pracy szkoły, dzienników lekcyjnych i innych, zestawienia zajęć dodatkowych, osiągnięć szkoły, protokołów kontrolnych, 2) obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, 3) rozmowy z dyrektorem szkoły, pedagogami szkolnymi, psychologiem, nauczycielami i uczniami, 4) dyskusja w zespołach nauczycielskich, 5) przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, nauczycieli. Kontrola Tematyka i terminy przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczącego działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej szkoły. Lp. Tematyka kontroli Metoda Podmiot odpowiedzialny 1. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej Analiza dokumentacji Psycholog i pedagog szkolny 2 Badanie frekwencji uczniów Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych Wychowawca 3. Wypadki w szkole Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły 4. Prawidłowość pełnienia dyżurów przez nauczycieli Obserwacja Dyrektor szkoły 5. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków podczas organizowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego Obserwacja Dyrektor szkoły 6. Badanie systematyczności i różnorodności oceniania Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły 7. Badanie realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania Analiza wpisów w dziennikach Dyrektor szkoły 8. Analiza wyników testów przedmiotowych, przygotowanie wniosków do realizacji w następnym roku szkolnym Analiza dokumentacji Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 9. Współpraca z pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, higienistką szkolną i rodzicami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów Obserwacja Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 10. Praca z uczniami mającymi trudności w nauce Obserwacja Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 11. Motywowanie uczniów do nauki , rozwijania swojej wiedzy i umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy matematyczno-informatycznej z podstawami programowania Obserwacja Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej Wspomaganie Działania dyrektora mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy szkoły ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju uczniów. Dyrektor wspomaga nauczycieli w szczególności poprzez: 1) organizowanie szkoleń i narad, 2) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, 3) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego. W celu realizacji przywołanych zadań dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły. Ponadto dyrektor stosuje inne formy, m.in. analizuje dokumentację obowiązującą w szkole oraz prowadzi obserwacje diagnozujące, ukierunkowane na efekty procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego. Diagnoza pracy szkoły Lp. Zagadnienie Termin realizacji Podmiot odpowiedzialny 3. Diagnoza potrzeb uczniów w zakresie bezpieczeństwa – ankieta Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 5. Analiza i omówienie wyników obserwacji zajęć Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 6. Omówienie przebiegu wdrażania innowacji pedagogicznych Nauczyciele realizujący innowację pedagogiczną 7. Diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie szkoleń o tematyce dotyczącej pomocy psychologiczno- -pedagogicznej Dyrektor szkoły 8. Bieżące doskonalenie zawodowe nauczycieli podczas zebrań rady pedagogicznej Dyrektor szkoły Monitorowanie Zadanie Termin Metoda Osoba odpowiedzialna Monitorowanie realizacji podstawy programowej Na bieżąco Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły Monitorowanie frekwencji uczniów Cały rok szkolny Frekwencja jest monitorowana na bieżąco. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej nauczyciele kontaktują się z rodzicami. W przypadku braku reakcji ze strony rodziców, wychowawca umieszcza adnotację w dzienniku elektronicznym i informuje dyrektora szkoły o zagrożeniu frekwencji. W razie braku reakcji rodziców dyrektor podejmuje działania w celu egzekucji obowiązku szkolnego Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas Monitorowanie stanu czytelnictwa Cały rok szkolny Analiza porównawcza Nauczyciele bibliotekarze, Rozwijanie kompetencji informatycznych uczniów Cały rok szkolny Nauczyciel informatyki IV. Zebrania rady pedagogicznej Termin Temat posiedzenia Sierpień 2019 r. Organizacyjne – przygotowanie pracy szkoły na rok 2019/2020 Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego Szkolenie Klasyfikacyjne – klasyfikacja śródroczna, podsumowanie półrocznej pracy szkoły Szkolenie Klasyfikacyjne – klasyfikacja roczna, podsumowanie pracy szkoły Zebranie plenarne – przedstawienie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego V. Wnioski dotyczące podnoszenia jakości pracy szkoły: 1) Wdrażanie podstaw programowych przebiegało sprawnie, bez opóźnień i nieprawidłowości. 2) Ocenianie odbywało się zgodnie z przepisami. 3) Przestrzegane były zasady bezpieczeństwa. 4) Nauczyciele dbają o przestrzeganie norm społecznych i zasad bezpieczeństwa, ucząc prawidłowych zachowań. 5) Rodzice są informowani o niewłaściwym zachowaniu dziecka w celu ujednolicenia systemu nagradzania i stosowania pozytywnych wzmocnień. 6) Wyniki egzaminów zewnętrznych wskazują na potrzebę zwiększenia wysiłków w rozwijaniu kompetencji matematycznych.