OPUBLIKOWANO: 27 LIPCA 2018
Sekretarz szkoły – obowiązki i odpowiedzialność
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 917),
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U z 2017 r. poz. 2204).
Sekretarz szkoły jest pracownikiem niepedagogicznym. W strukturze placówek oświatowych jest to samodzielne stanowisko o bardzo dużym zakresie obowiązków, podlegające bezpośrednio dyrektorowi. Nie jest to stanowisko urzędnicze, więc kandydat na to stanowisko nie musi być wyłoniony w drodze konkursu. Osoba zatrudniona na stanowisku sekretarza szkoły, zgodnie z załącznikiem nr 3 Rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, tabela F V – Jednostki działające w zakresie oświaty – Stanowiska pomocnicze i obsługi punkt 4 sekretarz, musi posiadać wykształcenie średnie i co najmniej 5 lat stażu pracy.
Zadania sekretarza szkoły nie wynikają z żadnych przepisów prawa pracy. Oznacza to, że dyrektor placówki oświatowej ma swobodę w kształtowaniu zakresu jego obowiązków. Do najważniejszych obowiązków sekretarza szkoły może należeć:
- W zakresie organizacji pracy kancelaryjno-biurowej:
- obsługa sekretariatu, w tym w szczególności: przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, prowadzenie wykazów służbowych, prawidłowe przechowywanie pism i dokumentów, zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych, druków ścisłego zarachowania i innych dokumentów, obsługa interesantów, udzielanie informacji, zamawianie druków szkolnych,