OPUBLIKOWANO: 27 LIPCA 2018
7 kroków do skutecznego onboardingu, czyli jak wdrożyć do pracy nowego pracownika
Niemal każdy z nas aplikował kiedyś o pracę, stresował się przed rozmową z przyszłym pracodawcą, musiał zapoznać się z nowymi obowiązkami i zespołem oraz nauczyć się zasad panujących w miejscu zatrudnienia. Proces wdrażania powinien być tak samo ważny zarówno dla pracownika, jak i dla jego przełożonego. Rzeczywistość pokazuje, że wiele placówek i firm często go pomija.
W języku angielskim funkcjonuje zwrot on board, czyli „na pokład”. Onboarding odnosi się więc do takiego wdrażania pracownika, które przygotuje go do efektywnej pracy w zespole. Onboarding obejmuje poziom proceduralny, czyli wszystkie niezbędne dokumenty i regulaminy; strategiczny, czyli informacje dotyczące funkcjonowania, celów i organizacji miejsca pracy, oraz – bardzo często pomijany, a z punktu widzenia skutecznego onboardingu najważniejszy — poziom osobisty dotyczący konkretnych informacji o zakresie obowiązków i możliwości rozwoju.
Onboarding to nie tylko modne słowo funkcjonujące w słownikach działów human resources czy profesjonalnych rekruterów. To proces, dzięki któremu nowy pracownik ma szansę na szybkie przejęcie swoich obowiązków, wykonywanie ich sprawnie i efektywnie oraz z zawodową satysfakcją. Pamiętajmy, że dobre wdrażanie powinno nieść ze sobą zalety dla każdej ze stron.
Jak ważny jest onboarding?
Aby zrozumieć, jak ważny jest onboarding, warto przytoczyć badania przeprowadzone przez Wynhurst Group. Wynika z nich, że w ciągu 45 dni od momentu zatrudnienia w aż 22 proc. sytuacji dochodzi do rotacji pracowników, a w ciągu pierwszych 4 miesięcy odchodzi z pracy 50 proc. nowych zatrudnionych. Oczywiście w przypadku grupy nauczycieli przedszkolnych mamy do czynienia z inną strukturą zatrudnienia niż w sektorze średnich przedsiębiorstw czy dużych korporacji. Niemniej jednak chodzi o zwrócenie uwagi na trend, który może wskazywać, że pracownik bez odpowiedniego wdrożenia nie rozumie zakresu swoich obowiązków i nie odnajduje się w miejscu pracy do tego stopnia, że rezygnuje z zatrudnienia.
Z kolei przeprowadzone w 2015 r. badania z zakresu postaw i opinii pracowników w kształtowaniu czynników sprzyjających zaangażowaniu w pracę wykazały, że aby przekształcić początkowy zapał do pracy w stały zapał i silnie ugruntowane zaangażowanie, należy zadbać o prawidłowy przebieg socjalizacji. Według zespołu badawczego (Albrecht, Bakker, Gruman, Macey i Saks) wdrażanie pracownika powinno skupiać się na kształtowaniu poczucia, że wykonywana przez zatrudnionego praca jest sensowna i wartościowa oraz że pracownik może w pracy być sobą. To bezpieczeństwo psychologiczne jest szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę wyczerpującą, wymagającą dużych nakładów energii pracę nauczyciela.
Obszary onboardingu
Onboarding to proces realizowany w kilku obszarach. Dzięki temu podziałowi łatwiej jest wdrożyć pracownika nie tylko w obowiązki, ale również we wszystkie zadania związane z pracą w zespole czy czysto formalnymi procedurami.
1. Obszar pierwszy: Zasady pracy