Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora
szkoły podstawowej/ponadpodstawowej
na rok szkolny 2019/2020
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
• Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).
Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w ustawie, w trybie planowych lub doraźnych działań. Działania te są prowadzone przez dyrektora szkoły i wynikają z potrzeb placówki.
Artykuł 55 Ustawy Prawo oświatowe
Nadzór pedagogiczny polega na:
1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
3) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom, w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych,
4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Nadzorowi podlega w szczególności:
1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć,
2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki,
4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki,
5) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
6) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
§ 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego:
1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki,
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki.
2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1,
w szczególności:
1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające
z działalności statutowej szkoły lub placówki.
§ 23 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego:
1. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
2. Plan nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe.
3. Plan nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia,
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym mowa w § 22 ust. 1 pkt 3,
4) plan obserwacji, o której mowa w § 22 ust. 3 pkt 2,
5) zakres monitorowania, o którym mowa w § 22 ust. 1 pkt 4.
Źródła planowania
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe MEN ustaliło następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020:
1. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych.
2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.
3. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
4. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.
5. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
6. Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty:
1) w zakresie kontroli:
a) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach,
b) w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych:
zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania
uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia”
c) w publicznych i niepublicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe (branżowa szkoła I stopnia, technikum, szkoła policealna):
zgodność oferty kształcenia zawodowego z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego.
2) w zakresie ewaluacji:
Ewaluacje problemowe (60 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym):
a) w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań:
procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
rodzice są partnerami przedszkola;
b) w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (dla dzieci i młodzieży) – w zakresie wymagań:
kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
rodzice są partnerami szkoły lub placówki;
c) w szkołach dla dorosłych – w zakresie wymagań:
procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
Ewaluacje w zakresie wybranym przez kuratora oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego (40 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym)
1) w zakresie monitorowania:
a) w publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:
realizacja obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w szkole,
b) w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych:
przechodzenie uczniów ze szkół ogólnodostępnych do szkół specjalnych,
c) w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe:
wspieranie potencjału rozwojowego uczniów i stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym,
d) w publicznych szkołach podstawowych:
prowadzenie działalności innowacyjnej,
e) w publicznych i niepublicznych szkołach policealnych:
wdrażanie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego w zakresie warunków realizacji kształcenia w zawodzie,
f) we wszystkich typach szkół:
kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych.
Wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły z roku 2018/2019
Należy zbadać, czy w szkole:
1) monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem nowych podstaw programowych,
2) formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz,
3) wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności
i zainteresowań.
W procesie ewaluacji, kontroli i wspomagania należy w br. szkolnym zbadać, w jakim stopniu:
1) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
2) uczniowie wykorzystują je w rozwiązywaniu problemów i w sytuacjach zadaniowych,
3) podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
Formy nadzoru:
1) ewaluacja wewnętrzna ,
2) kontrola,
3) wspomaganie,
4) monitorowanie.
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego:
1. Nadzór pedagogiczny sprawują: dyrektor, wicedyrektor.
2. Nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni.
3. Nadzór pedagogiczny prowadzony jest z uwzględnieniem zasad:
1) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji,
2) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli,
3) etyki zawodowej,
4) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru.
I. Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2019/2020
1. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej i terminy jej przeprowadzania
Ewaluacja wewnętrzna w roku 2019/2020 zostanie przeprowadzona w zakresie wymagania: ……………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadania do wykonania Termin Osoby odpowiedzialne
Wybór wymagań do ewaluacji VIII Dyrektor
Wybór zespołu ds. ewaluacji Brak terminu Rada pedagogiczna
Opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji IX Zespół ds. ewaluacji
Zatwierdzenie zagadnień przez dyrektora IX Dyrektor
Opracowanie narzędzi do ewaluacji X Zespół ds. ewaluacji
Zbieranie informacji XI–V Wszyscy nauczyciele
Opracowanie wyników i wniosków
z ewaluacji VI Zespół ds. ewaluacji
Przedstawienie wyników i projektu wniosków dyrektorowi VI Przewodniczący zespołu do spraw ewaluacji
Zapoznanie rady pedagogicznej z wynikami ewaluacji VI Dyrektor
Ewaluacja wewnętrzna – przykład
Lp. Przedmiot ewaluacji Termin przeprowadzenia ewaluacji
1. Szkoła realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń i wzmacnianie pożądanych zachowań …………………… – opracowanie koncepcji ewaluacji
……………………. – przeprowadzenie badania
……………………. – raport ewaluacyjny
Skład zespołu: …………………………………
Koordynator: …………………………………
2. W szkole współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci …………………… – opracowanie koncepcji ewaluacji
……………………. – przeprowadzenie badania
……………………. – raport ewaluacyjny
Skład zespołu: …………………………………
Koordynator: …………………………………
3. W szkole wykorzystuje się wyniki badań wewnętrznych i zewnętrznych do podniesienia jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej …………………… – opracowanie koncepcji ewaluacji
……………………. – przeprowadzenie badania
……………………. – raport ewaluacyjny
Skład zespołu: …………………………………
Koordynator: …………………………………
4. Organizacja i realizacja form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom i rodzicom …………………… – opracowanie koncepcji ewaluacji
……………………. – przeprowadzenie badania
……………………. – raport ewaluacyjny
Skład zespołu: …………………………………
Koordynator: …………………………………
III. Kontrola (wybrane obszary)
Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna
1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji
przebiegu nauczania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
(Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)
2. Organizacja pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.)
3. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym
w szkole Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.)
III. Obserwacja
Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2019/2020
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela IX X XI XII I II III IV V VI Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
9. X
10. X
Przedmiot obserwacji Cel obserwacji Rodzaj obserwowanych zajęć/czynności prowadzonych przez nauczyciela Termin Narzędzia obserwacji Prowadzący obserwacje
Treści lekcji są zgodne
z podstawą programową.
Organizacja zajęć uwzględnia środki multimedialne.
Dobór metod służy integracji uczniów.
Wykorzystywane są treści dydaktyczne do celów wychowawczych Stosowanie przez nauczyciela zaleconych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej Zajęcia lekcyjne (matematyka, fizyka, biologia, chemia, geografia, informatyka – klasy …………………) X 2019 r.
XII 2019 r.
II 2020 r.
IV 2020 r.
VI 2020 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor
Indywidualizacja procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów Zajęcia lekcyjne (pozostałe przedmioty) XI 2019 r.
I 2020 r.
III 2020 r.
V 2020 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor
Szkoła współpracuje
z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci.
Rodzice systematycznie współpracują
z nauczycielami, biorą udział w ważnych uroczystościach szkolnych Formy współpracy
z rodzicami wspierają ich w wychowywaniu dzieci Zebrania
z rodzicami, uroczystości
z udziałem rodziców IX 2019 r.
II 2020 r.
IV 2020 r.
VI 2020 r. Arkusz obserwacji zebrań z rodzicami, arkusz obserwacji uroczystości szkolnych Wicedyrektor
Rodzice uczestniczą
w działaniach podejmowanych przez wychowawcę Godzina zajęć z wychowawcą,
uroczystości szkolne i środowiskowe z udziałem rodziców X 2019 r.
III 2020 r.
V 2020 r. Arkusz obserwacji godzin zajęć
z wychowawcą Wicedyrektor
Doradztwo zawodowe
w szkole Organizacja systemu doradztwa zawodowego
w szkole Zajęcia dotyczące wyboru kształcenia
i zawodu (w ramach pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej) XI 2019 r.
II 2020 r.
VI 2020 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor
IV. Wspomaganie
Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji
1. Organizacja szkoleń i narad:
• omówienie i analiza wyników egzaminu zewnętrznego,
• zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w sieci,
• profesjonalna pomoc przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych – współpraca z poradnią psychologiczno-
-pedagogiczną Opracowanie planu wspomagania nauczycieli.
Opracowanie planu zebrań zespołów rady pedagogicznej.
Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach przedmiotowych – organizacja doskonalenia wewnętrznego
2. Wspieranie rozwoju zawodowego Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN.
Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie awansu zawodowego
3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty i kontraktowego Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami oraz doświadczeniami
w pracy z uczniami (zajęcia otwarte)
4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego.
Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły
Przykład wspomagania:
Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna
1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy szkoły.
2. Zaopiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom.
4. Powołanie zespołów zadaniowych ds.:
• opracowania planu pracy na rok szkolny 2019/2020,
• opracowania zmian w statucie ,
• ewaluacji wewnętrznej,
• edukacji zdrowotnej,
• edukacji ekologicznej,
• oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok 2019/2020.
5. Zatwierdzenie planu pracy szkoły na rok szkolny 2019/2020.
6. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym.
7. Dokonanie zmian w statucie VIII Dyrektor
2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2019/2020.
2. Zaopiniowanie planu finansowego na kolejny rok 2020 IX Dyrektor
3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej.
2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji X Nauczyciele, wicedyrektor
4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu.
2. Wnioski do pracy w II półroczu I Nauczyciele, dyrektor
5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej III Dyrektor
6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2020/2021 IV Dyrektor
7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2019/2020 VI Nauczyciele, dyrektor
Doskonalenie nauczycieli
Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna
1. 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia.
2. Wybór problemu wymagającego doskonalenia
w ramach WDN, wynikającego z nadzoru pedagogicznego.
3. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli Lider WDN, dyrektor
2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia:
Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora
1. ………………………………………………………
2. ………………………………………………………
Prowadzone przez firmy zewnętrzne
1. ………………………………………………………
2. ………………………………………………………
3. Zajęcia otwarte
1. ………………………………………………………
2. ………………………………………………………
3. ………………………………………………………
4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych wg ich zainteresowań i potrzeb szkoły W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele
5. Wzbogacenie biblioteczki szkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor
Awans zawodowy nauczycieli
Nazwisko i imię nauczyciela będącego w trakcie stażu na kolejny stopień awansu Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu
V. Monitorowanie
Lp. Zakres monitorowania
1. Prawidłowa realizacja zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy
2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3. Bezpieczeństwo w sieci – działania podejmowane przez nauczycieli na rzecz zapewniania uczniom bezpiecznego korzystania z internetu
4. Praca z uczniem mającym problemy w nauce oraz uczniem uzdolnionym jako element indywidualizacji nauczania
Członków rady pedagogicznej zapoznano z planem nadzoru pedagogicznego w dniu ………………
……………………………………………………
(pieczęć i podpis dyrektora szkoły)